Albanese ?anjer ->Rubiaceae, Asperula scutellaris

Gestart door corzonneveld, januari 28, 2018, 12:01:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/148011197
Anjerfamilie - Caryophyllaceae spec. gezien op 2017-07-15 Albania - Theth NP
Foto's:






Iets in de richting van Gipskruid?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

Pure gok: een Caryophyllaceae maar kransbladig doet me denken aan Molluginaceae. Missschien helpt het je verder mss compleet verkeerd.

corzonneveld

#2
Als ik daar op zoek, kom ik leuke dingen tegen! Maar niet iets wat hier sterk op lijkt  :angel:

I.i.g. begrijp ik nu dat ik Gipskruid kan doorstrepen vanwege de bladstand.

N.a.v. suggestie ben ik weer even mijn archief ingedoken, en daar vond ik nog een foto die beter de bloemetjes laat zien. Ik zie dan 4 kroonbladen, waarmee anjers niet voor de hand ligt, dacht ik. Daarmee wordt Molluginacae interessanter, maar ik kan er niet zo veel over vinden...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Ans Gorter

Met die 4 kroonbladen en bladeren in kransen zocht ik binnen de Rubiaceae en vond Asperula scutellaris als mogelijk optie, alsmaar in die Illustrated Flora of Albania. Ik citeer de sleutel: At least some leaves in whorls of more than 4, perennial (flowers not bluish violet), flowers not in a terminal capitulum, no dwarf plant, corolla shortly acuminate,  white or reddish, cup-shaped with short triangular lobes.
Verder heb ik nauwelijks info gevonden maar op de volgende pagina zijn wat meer foto's te zien: http://angio.bergianska.se/Bilder/asterids/Rubiales/Rubiaceae/Galium/

corzonneveld

Dank je Ans! De foto's op de link die gaf lijken inderdaad heel aardig. Voorlopig wel de beste keuze denk ik. Dank voor het snuffelwerk Ans!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Ans Gorter

Ja en het wordt nog beter: ik stuurde een mail naar Gerhard Pils, de schrijver van die Albanese flora, en hij heeft A. scutellaris zojuist bevestigd. ;)

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl