Grote Tafeleend escape???

Gestart door Martijn Bot, januari 12, 2008, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Emmm er is nog geen beslissing genomen Edwin, dit is Max zijn mening!
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

CiteerEmmm er is nog geen beslissing genomen Edwin, dit is Max zijn mening!
Tsja,

Maar de uitslag laat zich wel raden, toch?  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Justin Jansen

Wellicht, maar Max zit niet in de commisie......
Willem van Rijswijk overigens wel...
Tijd zal het leren... nog een paar maandjes geduld en dan verschijnd er wel weer een mooie CDNA update met het goede of slechte nieuws!
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

CiteerWellicht, maar Max zit niet in de commisie......
Willem van Rijswijk overigens wel...
Tijd zal het leren... nog een paar maandjes geduld en dan verschijnd er wel weer een mooie CDNA update met het goede of slechte nieuws!
Dat is zo, maar dan zul je dat beest toch moeten gaan vangen en dat lijkt mij eerlijk gezegd een onhaalbare klus. En vervolgens moet er dan nog iets van die tag af te lezen zijn. Niet voor niets zit daar één van de beste ringbanen van Nederland.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Plaats het verhaal van Willem maar op de DB site of hier! (Voor het blad lijkt het me persoonlijk niet geschikt.)

Beetje positief blijven: dit betekent dat de Nederlandse lijst toch nog een beetje betrouwbaar en daarmee serieus wordt gehouden, iets waar ik zelf nog wel eens aan twijfel.

Aangezien Max misschien wel Neerlands groostste eendenliefhebber is, zal zijn mening hier toch nog wel de meest pro 'Grote Tafel op lijst' zijn, dus ik denk dat het veilig is om te zeggen dat dit beestje toch als escape de boeken in gaat. Tenzij de vogel nu vogelvrij wordt verklaard, kapot geschoten wordt en de tag wat anders blijkt te zeggen... :duim:  

vinexfred

CiteerPlaats het verhaal van Willem maar op de DB site of hier! (Voor het blad lijkt het me persoonlijk niet geschikt.)

Zou als (buitenstaander) graag het verhaal van Willem lezen, dus als iemand het hier kan posten of een link kan plaatsen graag...


:duim:  
Kijken is iets anders dan zien...

Edwin Russer

CiteerZou als (buitenstaander) graag het verhaal van Willem lezen, dus als iemand het hier kan posten of een link kan plaatsen graag...

Ik denk dat dit binnen de CDNA-burelen blijft.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

ik vraag me af hoe ik dit alles moet rijmen met elkaar, zeker als je het verhaal van "Muad'Dib" erbij betrekt...........

uit het bericht van "Muad'Dib" blijkt dat Grote Tafeleenden dus wel degelijk in een ver verleden zijn voorzien van een wingtag.

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Peter Verhelst

CiteerPlaats het verhaal van Willem maar op de DB site of hier! (Voor het blad lijkt het me persoonlijk niet geschikt.)

Beetje positief blijven: dit betekent dat de Nederlandse lijst toch nog een beetje betrouwbaar en daarmee serieus wordt gehouden, iets waar ik zelf nog wel eens aan twijfel.

Aangezien Max misschien wel Neerlands groostste eendenliefhebber is, zal zijn mening hier toch nog wel de meest pro 'Grote Tafel op lijst' zijn, dus ik denk dat het veilig is om te zeggen dat dit beestje toch als escape de boeken in gaat. Tenzij de vogel nu vogelvrij wordt verklaard, kapot geschoten wordt en de tag wat anders blijkt te zeggen... :duim:
Volledig met Ben eens. Het wordt tijd voor een serieuze aanpak van die eenden.

Nog gekker vind ik dat die Am. Smient nog steed gewoon ingevoerd wordtm terwijl dat beest scheef vliegt van 'het escape zijn'!


jvdlaan

Dat noem ik nu huilen met de wolven in het bos.

De Amerikaanse Smient heeft een gat bij zijn pols. Is het dan gelijk een escape? Zijn handpennen zijn echter nog compleet. Is een schotwond niet een veel beter, simpelere verklaring? Of een botsing met een of ander voorwerp. Moet zoiets noodzakelijkerwijs in gevangenschap ontstaan?

Ik dacht dat Jan Harteman in een vorige post al iets had uitgelegd over leewieken en kortwieken. In het laatste geval zou je iets van missende handpennen moeten zien (zie bv de Marmereend van vorig jaar), in het eerste zal de vogel nooit meer kunnen vliegen.

En om nu gelijk een fatwah over alle eenden uit te roepen, ik zou zeggen, doe eens een zinnig voorstel (tip, beargumenteer eens waarom een Blauwstaart wel op de NL-lijst hoort en iedere Nearctische eend niet).

jvdlaan

Citeer
CiteerIk wil hier toch wel even bij stilstaan.

Citeer
En tot slot nog een keer over de Grote Tafeleend. Uiteindelijk om alle twijfels weg te nemen, moet natuurlijk de tag van dichtbij worden bekeken om de echte herkomst te kunnen bepalen, naast het vinden van een - al dan niet obscuur - ringproject in Noord-Amerika.

Dit is de enige juiste eindconclusie :duim:

groet Bart-Jan
BJ, Ik houd het eigenlijk nog liever op een voorlopige conclusie, eerst kijken wat de post brengt ;)
Volgens mij is de status van het geval nog steeds het bovenstaande.

Max heeft misschien een miswijntje teveel gedronken (tip: het is carnaval in het zuiden).

Jan

Peter Verhelst

CiteerDat noem ik nu huilen met de wolven in het bos.

De Amerikaanse Smient heeft een gat bij zijn pols. Is het dan gelijk een escape? Zijn handpennen zijn echter nog compleet. Is een schotwond niet een veel beter, simpelere verklaring? Of een botsing met een of ander voorwerp. Moet zoiets noodzakelijkerwijs in gevangenschap ontstaan?

Ik dacht dat Jan Harteman in een vorige post al iets had uitgelegd over leewieken en kortwieken. In het laatste geval zou je iets van missende handpennen moeten zien (zie bv de Marmereend van vorig jaar), in het eerste zal de vogel nooit meer kunnen vliegen.

En om nu gelijk een fatwah over alle eenden uit te roepen, ik zou zeggen, doe eens een zinnig voorstel (tip, beargumenteer eens waarom een Blauwstaart wel op de NL-lijst hoort en iedere Nearctische eend niet).
Het was ook prikkelend bedoeld!  :lol:

Het is meer een gedachte van: Moeten we die eenden niet eens anders gaan benaderen??? Als je ziet hoeveel meldingen er de laatste tijd zijn van Kokardes, Witoogeenden,  Buffelkopeenden die steeds vaker langskomen en ga zo maar door.
Ik krijg af en toe de indruk dan men met man en macht wil bewijzen, al dan niet middels kansberekeningen, dat een vogel wild is.

Het is een persoonlijke mening.......

Peter Verhelst

CiteerDat noem ik nu huilen met de wolven in het bos.
Ik ben de laatste die huilt om een eend........ :P  

Edwin Russer

Citeer
Citeer
CiteerIk wil hier toch wel even bij stilstaan.

Citeer
En tot slot nog een keer over de Grote Tafeleend. Uiteindelijk om alle twijfels weg te nemen, moet natuurlijk de tag van dichtbij worden bekeken om de echte herkomst te kunnen bepalen, naast het vinden van een - al dan niet obscuur - ringproject in Noord-Amerika.

Dit is de enige juiste eindconclusie :duim:

groet Bart-Jan
BJ, Ik houd het eigenlijk nog liever op een voorlopige conclusie, eerst kijken wat de post brengt ;)
Volgens mij is de status van het geval nog steeds het bovenstaande.

Max heeft misschien een miswijntje teveel gedronken (tip: het is carnaval in het zuiden).

Jan
Ha Jan,

Ga vast maar een beginnetje maken met een eendenkooi bij het Hoefijzermeer B)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Wat betreft Kuifzaagbekken ben ik het volledig eens, bij Buffelkop iets minder, maar bij Witoogeend geef je me wel erg veel munitie. ;)
Dit is een broedvogel in Europa, weliswaar een Rode Lijst soort mondiaal, maar als men die nu ook weg wil hebben, is het einde echt zoek en zijn de cynici aan het roer zoals bijv in Duitsland, waar Peter Barthel nog altijd bepaalt in zijn eentje dat soorten als Koereiger, Haakbek, Grijze Wouw (even uit mijn hoofd) en alle eendensoorten escapes zijn.

Jan

Peter Verhelst

CiteerWat betreft Kuifzaagbekken ben ik het volledig eens, bij Buffelkop iets minder, maar bij Witoogeend geef je me wel erg veel munitie. ;)
Dit is een broedvogel in Europa, weliswaar een Rode Lijst soort mondiaal, maar als men die nu ook weg wil hebben, is het einde echt zoek en zijn de cynici aan het roer zoals bijv in Duitsland, waar Peter Barthel nog altijd bepaalt in zijn eentje dat soorten als Koereiger, Haakbek, Grijze Wouw (even uit mijn hoofd) en alle eendensoorten escapes zijn.

Jan
Dat van die Witoogeend baseer ik op het gegeven dat ik in totaal nu meer geringde witoogeenden gezien heb dan 'echte'.

Natuurlijk ben ik er niet op uit om alles op escape te gooien, maar het verbaasd me hoe er voor soorten gepraat wordt om ze maar op de lijst te krijgen.

jvdlaan

@ Peter: Het kan natuurlijk ook de andere kant opgaan:
ik heb ca 6 Witoogeenden in NL, waarvan slechts 1 zelf gevonden (1977, even de panttoffels weer aan doen :gap: ). Of die geringd was weet ik niet, de andere vijf waren het bij mijn weten niet. Dat waren wel 'bekende' beesten waar iedereen naar kwam kijken. Ik heb zelf ooit 1 x  een geringde vogel gezien (vorig jaar in Groningen in de buurt van de Baltische Mantelmeeuw).
Ik weet wel in de afgelopen jaren dat er op bepaalde plekken witoogeenden met een ring aanwezig waren.
Jouw ervaring is dus precies de omgekeerde en ik twijfel daar niet aan, het geeft alleen aan dat je op grond van een kleine set waarnemingen tot verschillende conclusies kunt komen (ik ken jouw aantallen natuurlijk niet, maar als ik mag gokken, je hebt tussen de 5 en 10 geringde Witoogeenden en 2-5 ongeringde?).
Gelukkig hebben we nu dit medium waar we alle gevallen kunnen melden, al dan niet met ring, zodat we tot betere gefundeerdere uitspraken kunnen komen.

Groeten, Jan

jelmerpoelstra

CiteerIk heb zelf ooit 1 x  een geringde vogel gezien (vorig jaar in Groningen in de buurt van de Baltische Mantelmeeuw).
Mogelijk zelfs 0 x dan, mocht je dat beest bedoelen wat in Vinkhuizen (idd vlakbij de mantel) in een sloot om een parkje zwom: dat was een hybride met kuifeend.

jvdlaan

Citeer
CiteerIk heb zelf ooit 1 x  een geringde vogel gezien (vorig jaar in Groningen in de buurt van de Baltische Mantelmeeuw).
Mogelijk zelfs 0 x dan, mocht je dat beest bedoelen wat in Vinkhuizen (idd vlakbij de mantel) in een sloot om een parkje zwom: dat was een hybride met kuifeend.
thanx, ik vond hem al niet tof, en was meer op zoek naar de meeuw en intussen stonden er een paar trainingspakken bij mijn auto ^_^  

Jan-Pieter

Maar.....................is er enig bewijs dat de grote tafeleend in zijn eerste jaren in bezit was van een clip?

jp

Jan-Pieter

Al een tijdje helemaal stil rond deze eend. Wat gebeurt er op dit moment? Heeft CDNA hem op nieuw in beoordeling of .....

MVG JP

P1234

Weet ik niet, maar ik neem aan dat het geval opnieuw zal gaan rouleren, zoals dat heet. De CDNA zal eerst in alle rust alle voorhanden zijnde info op een rijtje zetten, en misschien zelf nog nadere informatie inwinnen en dan een besluit nemen over de status van de vogel (over de determinatie is geen twijfel). Als de helft plus één van de leden voor is, blijft hij op de lijst, anders gaat hij er af.

Ik denk dat de uiteindelijke beslissing nog een hele poos op zich zal laten wachten.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

Wat ik me ook afvraag: er wordt vanuit gegaan dat dit dezelfde vogel is die eerder een aantal jaar in Engeland is gezien. Zijn de foto's vandaar al eens opnieuw goed gecheckt voor wingtagresten?

Edwin Russer

CiteerWat ik me ook afvraag: er wordt vanuit gegaan dat dit dezelfde vogel is die eerder een aantal jaar in Engeland is gezien. Zijn de foto's vandaar al eens opnieuw goed gecheckt voor wingtagresten?
Het lijkt mij toch wel dat er contact met de Engelse zeldzaamhedencommissie zal worden gezocht om e.e.a. uit te vinden.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Predator

Is er al duidelijkheid over de ring van de buffelkopeend die in geesterambacht verbleef/verblijft?
Ik meen dat het mogelijk om een amerikaanse aluminium ring ging?
Escape, of misschien toch een wilde?
Groet, Maarten

Justin Jansen

Voorzover ik weet is er geen zekerheid. En ik zou het bijzonder knap vinden om op grond van de ring zonder deze afgelezen te hebben te concluderen dat deze van Amerikaanse Afkomst is.
Dus vooralsnog is de Buffelkopeend van Geesterambacht van onbekende herkomst.
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

#476
Ik lees net op onderstaande site dat er vandaag een mannetje Grote Tafeleend in Frankrijk is gezien. Herkomst/status onzeker. Gezien de afstand waarop de vogel is gefotografeerd zou je evt. al aan de herkomst kunnen gaan twijfelen of hebben ze in Frankrijk ook schuilhutten. En is dat dan een nieuwe vogel? en dan wellicht zonder tag :) of is de vogel van Castricum al een tijdje weg? De laatste waarneming dateert van drie februari. Maar ja, wie gaat er nu nog naar deze vogel kijken :unsure:

http://www.ornithomedia.com/view/observ_tbweek.php?pa=0

http://www.baladeornithologique.com/php/frtabframe.php
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

garryb

Ehm Edwin,

Het gaat om een mannetje EN een vrouwtje, twee exemplaren dus. Zie ook de onderste foto. Zal wel geen verband houden met onze vogel dus.  

Edwin Russer

#478
CiteerEhm Edwin,

Het gaat om een mannetje EN een vrouwtje, twee exemplaren dus. Zie ook de onderste foto. Zal wel geen verband houden met onze vogel dus.
Ah,

Ik zie het nu ook. Dan moeten we dit maar voor kennisgeving aannemen.

EDIT: Laten we maar ervan uitgaan dat dit collectievogels zijn. Dit
geeft wel te denken over de status van deze vogel op het vasteland van Europa. En wellicht ook in de UK :angel:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

edwin de weerd

"Laten we maar ervan uitgaan dat dit collectievogels zijn

Of niet kunnen we binnenkort opnieuw een jaar of wat deze soort op het lijstje bijschrijven."

Edwin.