Grote Tafeleend escape???

Gestart door Martijn Bot, januari 12, 2008, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

dupont

CiteerDit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.
Persoonlijk ben ik het niet eens met de huidige uitgangspunten van het CDNA. Tot gisterenavond vond ik de Grote Tafeleend op de schaal van zeldzame aanvaarde eenden (Bronskoptaling, Siberische Taling, Buffelkopeend, Kokardezaagbek (?) een erg goed verhaal. Ik heb van het beest genoten en kan nog steeds nagenieten van de keren dat ik deze fraaie vogel gezien heb (ook indien hij van de lijst verdwijnt). Maar wellicht is zelfs deze vogel niet van wilde herkomst. Volgens mij ben je een realist en geen azijnzeiker als je hoopt dat de CDNA naar aanleiding van dit geval wil overwegen haar uitgangspunten te wijzigen. Overigens denk ik dat ik in 2020 sta te genieten van de derde Renvogel van Nederland op de tweede Maasvlakte....
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Edwin Russer

CiteerKan er al gegokt worden op een uitkomst, Edwin?
Ja, dat is een goede B)

Ik zou persoonlijk niet te hoog inzetten :whistle:

Nogmaals, ik durf mijn vingers hier niet aan te branden maar het zal mij niet verbazen als deze vogel het uiteindelijk niet redt.

Of dat wellicht berichten uit de States nog een zetje in de juiste richting kunnen geven of dat Jan Harteman iets over wingtacs kan vertellen. Ik ben daar eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#122
CiteerPersoonlijk ben ik het niet eens met de huidige uitgangspunten van het CDNA. Tot gisterenavond vond ik de Grote Tafeleend op de schaal van zeldzame aanvaarde eenden (Bronskoptaling, Siberische Taling, Buffelkopeend, Kokardezaagbek (?) een erg goed verhaal. Ik heb van het beest genoten en kan nog steeds nagenieten van de keren dat ik deze fraaie vogel gezien heb (ook indien hij van de lijst verdwijnt). Maar wellicht is zelfs deze vogel niet van wilde herkomst. Volgens mij ben je een realist en geen azijnzeiker als je hoopt dat de CDNA naar aanleiding van dit geval wil overwegen haar uitgangspunten te wijzigen.
Dat laatste snap ik niet, David. Naar aanleiding van de ontdekking van de wingtag moet de CDNA hooguit de status van de vogel heroverwegen, niet haar uitgangspunten. Dat niemand eerder die tag is opgevallen heeft niets te maken met het beleid van de CDNA.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

b van lieshout

Citeer

Hulde voor Martijn Bot! Goed gevonden!


Dat je dat leuk vind Justin vind ik wel erg triest. Ik snap die mensen niet. Blijf toch thuis! Waarom blij met zijn met zoiets, wel er naar toegaan en dan achteraf blij zijn dat de vogel mogelijk ontsnapt is.

Dit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo
Een echte vogelaar gaat voor een wild exemplaar en niet voor een escape!!! Ik vind het ook goed van Martijn!! Weet je wat echt triest is dat er hier heel erg veel hele goeie vogelaars zijn die dit niet eerder hebben gezien!!! Of niet wilden zien misschien??

groet bram
Groeten Bram

http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil                  
Een 100% Scout!

Thijs Fijen

Citeer
Citeer

Hulde voor Martijn Bot! Goed gevonden!


Dat je dat leuk vind Justin vind ik wel erg triest. Ik snap die mensen niet. Blijf toch thuis! Waarom blij met zijn met zoiets, wel er naar toegaan en dan achteraf blij zijn dat de vogel mogelijk ontsnapt is.

Dit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo
Een echte vogelaar gaat voor een wild exemplaar en niet voor een escape!!! Ik vind het ook goed van Martijn!! Weet je wat echt triest is dat er hier heel erg veel hele goeie vogelaars zijn die dit niet eerder hebben gezien!!! Of niet wilden zien misschien??

groet bram
Bram, kijk jij eens op de foto's die beschikbaar zijn (op die van martijn bot na), zie jij daar iets van een ringetje (laat ik het zo maar even noemen)??

Het lijkt mij echt onmogelijk om het te zien zonder foto.
Thijs Fijen

jorenvanschie

#125
owjah, nu zijn we met zijn allen triest omdat we een klein stukje ijzer (dus) over het hoofd hebben gezien.

Zonnekoning

CiteerHet is natuurlijk wel enorm k :censored: t als je vier keer hebt moeten rijden en je dat beest vervolgens (mogelijk) nog niet op je lijstje mag zetten. Dat is wel echt vreselijk. Je zou bijna er Wielstradiaans van worden. Bijna.
Gelukkig heb ik niet zoveel met lijstjes, maar ik ben wel erg benieuwd waar de tag vandaan komt. Ik werk af en toe in een ringstation/eendenkooi, vandaar...  :)
En een reactie van Jan Harteman zou ook wel handig zijn.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankneijts

Dit soort tags zijn in elk geval normaal in de pluimveehouderij om individuele beestjes te herkennen: http://www.metagam.com/wingtags.htm
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sjoerd v Wierst

Oh oh! Gaat niet de goeie kant op.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Edwin Russer

#129
CiteerOverigens denk ik dat ik in 2020 sta te genieten van de derde Renvogel van Nederland op de tweede Maasvlakte....

Ach, dat is maar een subsoortje :lol: Had je maar eerder uit nest gekropen moeten zijn :D

Het is wel te hopen dat het dan een vogel is die dan niet het loodje legt zoals op de Scilly's. Of zie je jezelf dan al een toekomstige vogel, zoals b.v. de Blauwstaart, bijvoederen.

http://www.birdguides.com/pictures/default...r=0&st=0&v=0&q=
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jorenvanschie

het gaat juist wel de goede kant op! er wordt een (zeeeeeer zekere) fout verbeterd na een aantal jaar. Tuurlijk is dat jammer voor individuele lijstjes, maar die lijstjes moeten wel betrouwbaar blijven, niet dan?

Sjoerd v Wierst

Ja tuurlijk, is even slikken maar lijkt me inderdaad wel het handigste.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

JohanvantBosch

#132
CiteerLeo, geef ik een waarde-oordeel over de vogel of een waardeoordeel dat ik iets leuk vind? Lijkt me niet...
Ik zie niet in wat dat met azijnpissen te maken heeft? Het is toch juist knap (los welke kant het balletje oprolt) dat iemand zoiets vind bij een vogel welke er al zeer geruime tijd zit... Mij is het niet gelukt om deze tag te zien of vast te stellen...

Off topic: emmmm Jan, dat ligt al heel erg geruime tijd bij de redactie...
Ben het eens met Justin hoor... Het is balen dat die clip er zit. Maar als die clip er dan toch zit, vind ik dat ie gevonden moet worden en dat hebben Martijn en Teun gedaan. Goed dus!

joostheeremans

Ontsnapt of niet, het blijft een grote tafeleend... :rolleyes:  
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jaap Denee

Citeer
Citeer

Hulde voor Martijn Bot! Goed gevonden!


Dat je dat leuk vind Justin vind ik wel erg triest. Ik snap die mensen niet. Blijf toch thuis! Waarom blij met zijn met zoiets, wel er naar toegaan en dan achteraf blij zijn dat de vogel mogelijk ontsnapt is.

Dit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo
Een echte vogelaar gaat voor een wild exemplaar en niet voor een escape!!! Ik vind het ook goed van Martijn!! Weet je wat echt triest is dat er hier heel erg veel hele goeie vogelaars zijn die dit niet eerder hebben gezien!!! Of niet wilden zien misschien??

groet bram
hihihi...

Precies. Je moet je uitspraken meer kracht bij zetten. Een uitroepteken is ook een argument.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

#135
CiteerHihihi...

Precies. Je moet je uitspraken meer kracht bij zetten. Een uitroepteken is ook een argument.
Je bedoelt natuurlijk.... een uitroepteken is ook een argument!!!!!!!!!!!!  ;)  

Jaap Denee

Zo is het, Johan. En nu neem ik het ook direct van je aan.

Ik ga morgen maar eens lekker mijn werkweek beginnen aan de rand van een winderig veldje zuring bij Renkum. Lekker wat voor me uit staan filosoferen over een eend met een wingtag...  ;)

Fijne avond allemaal.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Inge van der Wulp

Zou het een overblijfsel kunnen zijn van een vleugeltag als beschreven in dit artikel?(klein stukje naar beneden scrollen)

http://www.robbuiter.nl/Vogelnieuws6.pdf
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

JanF

CiteerDit soort tags zijn in elk geval normaal in de pluimveehouderij om individuele beestjes te herkennen: http://www.metagam.com/wingtags.htm
Denk niet dat het er zo een is.
Die type pluimvee "knoppen" worden volgens mij altijd met de " knop " naar boven aangebracht. Dat had dan al veel eerder opgemerkt moeten worden.

met vr. groeten
Jan van de Fliert

P1234

Strak opgemerkt Martijn!!! Hulde. Dat de vogel destijds is aanvaard is met de destijds beschikbare kennis terecht geweest. Dat hij nu opnieuw rouleert en van de Nederlandse lijst verdwijnt is ook terecht. De Britse en IJslandse gevallen hebben aangetoond dat Canvasback wel kan in Nederland, dus als er weer een komt ga ik weer. Maar deze heb ik van mijn lijst gehaald.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

maartenwielstra

CiteerQUOTE (Martijn Bot @ Jan 12 2008, 18:41 PM)
Vanmiddag waren Teun Baarspul en ik, na de Kortteenleeuwerik te hebben gezien, bij het Hoefijzermeer voor de onvermijdelijke Grote Tafeleend. Na een half uurtje werd de vogel actief en begon te poetsen. Teun maakte van dit hele tafereel enkele foto's, waaronder een waarbij de vogel met de vleugels klapt. In de auto, bij het bekijken van de foto's, kwamen we echter tot de (schokkende?)ontdekking dat de vogel een aluminium clipje draagt aan de linkervleugel!
Zie en oordeel zelf.
Het einde van onze eend op de Nederlandse lijst, of is er een andere, plausibele verklaring...?

Hulde voor Martijn Bot! Goed gevonden!


Dat je dat leuk vind Justin vind ik wel erg triest. Ik snap die mensen niet. Blijf toch thuis! Waarom blij met zijn met zoiets, wel er naar toegaan en dan achteraf blij zijn dat de vogel mogelijk ontsnapt is.

Dit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo
Ik denk dat Justin het goed bedoeld. Ik vind het erg jammer, maar ook een opluchting; stel dat hij ons tot in de eeuwigheid voor de gek had gehouden. Als mijn meisje vreemdgaat wil ik dat ook het liefst te weten komen. Liever verdriet dan leven in een leugen. De waarheid staat bij mij in een hoog vaandel.

maartenwielstra

Citeer
Citeer

Hulde voor Martijn Bot! Goed gevonden!


Dat je dat leuk vind Justin vind ik wel erg triest. Ik snap die mensen niet. Blijf toch thuis! Waarom blij met zijn met zoiets, wel er naar toegaan en dan achteraf blij zijn dat de vogel mogelijk ontsnapt is.

Dit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo
Een echte vogelaar gaat voor een wild exemplaar en niet voor een escape!!! Ik vind het ook goed van Martijn!! Weet je wat echt triest is dat er hier heel erg veel hele goeie vogelaars zijn die dit niet eerder hebben gezien!!! Of niet wilden zien misschien??

groet bram
goede vogelaars zijn ook maar mensen Bram.

Edwin Russer

#142
En wederom een vervolg. Zou het dan toch.....

US Wildlife Service en Canadian Wildlife Service
>ringen eenden op twee manieren:
>
>nasal tag: een metalen staafje door de neusgaten
>met links en rechts een plastic flap van
>specifieke kleur en cijfer/nummer, van beide
>zijde af te lezen, zoals een nummerbord op het
>voorspatbord van een ouderwetse motorfiets.
>
>patagial tag: metalen strip om de vleugelboeg
>met een plastic flap van specifieke kleur en
>cijfer/nummer, goed zichtbaar in het veld.
>
>Grote Tafeleend is een zeer geliefde jachtvogel,
>waarvan er in Canada/de USA duizenden van tags
>worden voorzien. De houdbaarheid van die tags is
>veel minder dan een ring om de poot, maar het
>verlies weegt niet op tegen het veel grotere
>aantal terugmeldingen omdat de tags zeer
>opvallend zijn. De meeste eenden in de USA
>overleven toch hun eerste jachtseizoen niet, dus
>als na een jaar het plastic verbleekt of
>afscheurd is geen ramp. Bovendien, Amerikaande
>jagers wordt vaak gevraagd een vleugel van het
>door hen geschoten gevogelte in te leveren bij jachtwetenschappelijke
>instituten voor sexe en leeftijdsbepaling en bepaling van
>jachtdruk/survival, waarbij de eventuele tag
>automatisch terugkomt naar de verstrekkers van
>de tags of geassocieerde instituten.
>
>Dat stripje van de Castricumse vogel is typisch
>zo'n stripje gebruikt om een patagial tag mee
>vast te maken. Ongetwijfeld is de plastic flap
>reeds lang geleden uitgescheurd en verloren
>gegaan. Kortom, eem originele Amerikaan! Op het
>stripje staat natuurlijk niets: de tekst stond
>op de tag.
>
>Kwekers gebruiken volgens mij zo'n patagial tag
>niet: ze willen zo mooi mogelijke eenden (dus
>zonder zo'n lelijke flap) en ze willen dat hun
>kweekvogels niet wegvliegen. Zo een kweker hem
>in handen gehad hebben dan zou hij hem
>ongetwijfeld gekortwiekt hebben in plaats van
>een tag om de vleugel te doen.
>
>Over Canvasbacks en de jacht erop,lees de
>beroemde klassieker van H. A. Hochbaum (1981) A
>Canvasback on a prairie marsh. American Wildlife
>Institute, Washington DC, 201 pp.
>
>Over Patagial tags: lees de artikelen over het
>gebruik en de voor en tegens maar eens door in
>Journal of Wildlife Management of Journal of
>Field Ornithology (ik heb even geen exacte
>referentie bij de hand omdat ze niet in de kast
>heb staan; de meeste artikelen over tags dateren
>uit de 80-er jaren toen het nog een nieuwigheid
>was).
>
>
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Laat ik voor de verandering eens serieus zijn.

Sommige mensen vinden lijstjes blijkbaar belangrijker dan vogels kijken? Mensen lijken het geen probleem te vinden om zichzelf voor de gek te houden. Sectarisch gebeuren. Doe mijns inziens afbreuk aan de naam van de DBA.

En vrienden, de CDNA is niet slecht één of ander scheidsrechter die in het leven geroepen is om één of ander  belachelijk :censored: spelletje in banen te leiden.

P1234

Even het pieperbericht afgeluisterd van Max. Het schijnt dat in de USA op zeer grote schaal eenden, waaronder Canvasback, worden geringd met tags. Bovenop zo'n tag zit een plaatje. Als dat er af valt, houd je een tag over, zoals de Grote Tafeleend laat zien. Er moet nog even worden uitgezocht hoe het precies zit en hoe die tags er uit zien, maar al met al dus toch wel een positief bericht. Ik verwijder de escapetekentjes vooralsnog toch maar even:-)
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Gerard Troost

:o

TAART! Ze hadden dat ding eerder moeten ontdekken, dan was ik er vier jaar geleden al naar toe geweest

Goed bezig mensen.

En zo blijkt dat spreekwoord over die Beren en die huiden toch wel weer nuttig....
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

dupont

Max Berlijn piept de Grote Tafeleend weer. Uit informatie via Kees Roselaar zou blijken dat de bij 'onze'  Grote Tafeleend aangetroffen tag veelvuldig in de USA gebruikt wordt. Bovenop het metalen gedeelte hoort overigens nog een plaatje (die is er bij 'onze'  vogel dus af). Het schijnt ook uit de USA bekend te zijn dat deze plaatjes van het metalen gedeelte afvallen. Max sluit met de woorden dat dit het verhaal van 'onze'  vogel wel eens veel beter kan maken. De code 'waarschijnlijke escape'  is bij deze door Max ingetrokken. Nader onderzoek volgt.
Wordt vervolgt!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

JGVO

Bij deze een crop van de foto die van dutchbirding afkomstig was..
Vind het hier een stuk minderd duidelijk te zien maar jah..

Wat een verhaal..

http://img183.imageshack.us/img183/9710/gr...el1crop2rq5.jpg
Johan van Onna

P1234

Wat is het ineens druk op dit topic ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Luuk Punt

Gaan jullie nu het escape-tekentje allemaal weer verwijderen?  :whistle:
Als de server nu maar niet overbelast raakt. ;)  
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/