Grote Tafeleend escape???

Gestart door Martijn Bot, januari 12, 2008, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

CiteerEr is dus jaren over dit merkje heen gekeken. Was er recent niet ook een ringetje ontdekt bij een Buffelkopeend? Ik denk dat de andere zogenaamde 'bagger' dat Neerlands lijst heeft beklad toch maar eens nader bestudeerd moet worden. Jammer dat de enige mensen die het echt interessant vinden die merkjes juist niet willen zien  ;).

Alleen een Amerikaans ringproject kan 'm nog redden. Wat is het u waard om dit beestje op de lijst te hebben. Schotje hagel? Ik ga het niet doen, ik ben van dit schepseltje gaan houden :wub:.
Ik zou zeggen, Ben, bedenk jij dan eens hoe het zou moeten. Maar wrs verder dan de suggestie om een bepaalde lichaamsdeel bij eenden in te brengen (zie suggestie van David) ben je tot nog toe ook niet gekomen.

En over welke Buffelkopeend heb je het (bronvermelding graag)?

Ben Wielstra

Mijn suggestie weet je toch Jan ;).

jvdlaan

CiteerMijn suggestie weet je toch Jan ;).
Ja het produceren van one-liners en het kwistig rondstrooien van smilies.

Jammer dat er op de commentaren geen filter zit :lol:  

Ben Wielstra

Censuur toepassen als iemand het niet met je eens is?

Weia

Het verhaal over de elke winter missende grote tafeleend maakt de zaak wel extreem verdacht... Rare hobby zo'n collectie.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

simonvb

Zitten er nu toevallig niet twee vogels? Ik kan haast niet geloven dat de vogel van de laatste foto's, dezelfde is als op eerdere foto's en waarnemingen. De clip is zilver en zou toch wel eerder opgemerkt of gefotografeerd moeten zijn. Ook op het filmpje van M. Plomp is er niets te zien van de tag. (al strekt de vogel daar z'n vleugel niet helemaal)
Met vriendelijke groet,

Simon

Jaap Denee

CiteerZitten er nu toevallig niet twee vogels? Ik kan haast niet geloven dat de vogel van de laatste foto's, dezelfde is als op eerdere foto's en waarnemingen. De clip is zilver en zou toch wel eerder opgemerkt of gefotografeerd moeten zijn. Ook op het filmpje van M. Plomp is er niets te zien van de tag. (al strekt de vogel daar z'n vleugel niet helemaal)
Bekijk dat filmpje dan nog maar eens goed, Simon. Waarom denk je dat Max in zijn reactie zo zeker stelt dat de vogel al vanaf het najaar van 2006 getagd is?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

CiteerCensuur toepassen als iemand het niet met je eens is?
Nee, dat je zou kunnen filteren wiens bijdrage je wel wil lezen en welke niet, soort van SPAM-filter, maar dan in forumberichten. Zou een hoop schelen! :lol:  

Edwin Russer

Allen,

Ik krijg net een paar foto's/videostills uit 2003 door waarbij op de linkervleugel, en zo te zien op exact op dezelfde plaats, ook iets 'lichts' waarneembaars is. Ik vrees dat dit niet de goede kant op gaat of e.e.a. ring/wingtac project uit de USA moet de vogel nog redden. Het spreekt voor zich dat ik de de foto's hier niet kan publiceren.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Edwin Russer

Citeer:censored:
:sorry:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#101
Er zat in de zomer van 2002, dus een half jaartje voordat de vogel bij ons werd ontdekt, ook een Grote Tafeleend bij Pennington Flash, Engeland. Deze waarneming zal ongetwijfeld positief hebben bijgedragen aan het aanvaarden van onze vogel.

Heeft dit geval inderdaad een rol gespeeld bij de aanvaarding van onze vogel (welke status heeft de vogel daar gekregen?) en zo ja, is het dan niet interessant om, indien mogelijk, na te gaan of het Engelse beest toevallig ook getagt was (en het dus dezelfde vogel betreft)? Edwin, jij bent nogal goed in het opsnorren van data (plaatjes) op het internet?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

simonvb

CiteerBekijk dat filmpje dan nog maar eens goed, Simon.
:o

Jaap, je hebt gelijk. Ingezoomd duidelijk  :huh:  
Met vriendelijke groet,

Simon

laatvlieger

#103
Citeer
CiteerNajaar 2006 duidelijk te zien? Waarom ontdekt Martijn dit dan als eerste op 12-01-2008?

Toch met z'n allen collectief erover heen gekeken ;)
Als we dat al 4 jaar hebben gedaan snap ik niet waarom we dat nu niet ook kunnen blijven doen? Ik zie niks geks aan deze eend, jullie wel?  B)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Justin Jansen

CiteerVanmiddag waren Teun Baarspul en ik, na de Kortteenleeuwerik te hebben gezien, bij het Hoefijzermeer voor de onvermijdelijke Grote Tafeleend. Na een half uurtje werd de vogel actief en begon te poetsen. Teun maakte van dit hele tafereel enkele foto's, waaronder een waarbij de vogel met de vleugels klapt. In de auto, bij het bekijken van de foto's, kwamen we echter tot de (schokkende?)ontdekking dat de vogel een aluminium clipje draagt aan de linkervleugel!
Zie en oordeel zelf.
Het einde van onze eend op de Nederlandse lijst, of is er een andere, plausibele verklaring...?
Hulde voor Martijn Bot! Goed gevonden!
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

CiteerEr zat in de zomer van 2002, dus een half jaartje voordat de vogel bij ons werd ontdekt, ook een Grote Tafeleend bij Pennington Flash, Engeland. Deze waarneming zal ongetwijfeld positief hebben bijgedragen aan het aanvaarden van onze vogel.

Heeft dit geval inderdaad een rol gespeeld bij de aanvaarding van onze vogel (welke status heeft de vogel daar gekregen?) en zo ja, is het dan niet interessant om, indien mogelijk, na te gaan of het Engelse beest toevallig ook getagt was (en het dus dezelfde vogel betreft)? Edwin, jij bent nogal goed in het opsnorren van data (plaatjes) op het internet?
Ha Jaap,

Ik wel wat plaatjes van de vogel van Pennington gevonden maar niet eentje waarbij de vogel zijn vleugels spreidt. Ook niets kunnen vinden of de vogel al dan niet een wingtac zou hebben.

Over de status van die bewuste vogel heb ik verder niets kunnen vinden, dus weet niet of de vogel nu wel of niet is aanvaard. Wellicht dat Jan hierover e.e.a. kan toelichten en/of die vogel ook een rol heeft gespeeld bij de aanvaarding van onze vogel. Maar is het niet zo dat er in 2002 zelfs twee vogels in de UK werden gezien?

http://www.birdguides.com/pictures/default...h&r=1&sp=027111

http://www.surfbirds.com/cgi-bin/gallery/s...cies=Canvasback
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#106
Allen,

Ik krijg net twee filmpjes uit 2003 door waarbij je op het goede moment het betere filmpje stop zet, het er naar uit ziet dat de vogel geen wintag heeft. In ieder geval oogt de still, op een volledig scherm, van een iets betere kwaliteit dan de foto's/stills die ik eerder door kreeg. Maar ik durf mijn tere vingertjes hier verder niet aan te branden :angel:

Afijn, het laatste woord over deze vogel is ongetwijfeld nog niet gesproken en nu maar afwachten of deze vogel nu wel of niet in de herbeoordeling gaat.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

maartenwielstra

Nieuwe CDNA regel?: alle verdachte eenden moeten gecheckt worden op 'wingclip'. Shit!

jvdlaan

Ik heb in ieder geval maar de US Fish and Wildlife Service gemaild of er een programma is geweest met het wingtaggen van Canvasbacks (Grote Tafeleenden). Ben benieuwd, ook naar Jan Hartmans antwoord of er in Europa eenden op deze wijze worden gemerkt.

cursorius


QUOTE (Martijn Bot @ Jan 12 2008, 18:41 PM)
Vanmiddag waren Teun Baarspul en ik, na de Kortteenleeuwerik te hebben gezien, bij het Hoefijzermeer voor de onvermijdelijke Grote Tafeleend. Na een half uurtje werd de vogel actief en begon te poetsen. Teun maakte van dit hele tafereel enkele foto's, waaronder een waarbij de vogel met de vleugels klapt. In de auto, bij het bekijken van de foto's, kwamen we echter tot de (schokkende?)ontdekking dat de vogel een aluminium clipje draagt aan de linkervleugel!
Zie en oordeel zelf.
Het einde van onze eend op de Nederlandse lijst, of is er een andere, plausibele verklaring...?

Hulde voor Martijn Bot! Goed gevonden!


Dat je dat leuk vind Justin vind ik wel erg triest. Ik snap die mensen niet. Blijf toch thuis! Waarom blij met zijn met zoiets, wel er naar toegaan en dan achteraf blij zijn dat de vogel mogelijk ontsnapt is.

Dit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo

JaapHennevanger

#110
CiteerIk heb in ieder geval maar de US Fish and Wildlife Service gemaild of er een programma is geweest met het wingtaggen van Canvasbacks (Grote Tafeleenden). Ben benieuwd, ook naar Jan Hartmans antwoord of er in Europa eenden op deze wijze worden gemerkt.
Laten we hopen op een positief antwoord, ik ben er 3x naar toe gereden (heen gebracht ) en uit eindelijk kunnen zien op 30 december 2007!  :blink:
Jaap Hennevanger



Zonnekoning

CiteerDit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo
Het mag dan wel niet leuk zijn, maar het is een verdomd belangrijke ontdekking.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvdlaan

Precies Leo. Het grappige van die Azijnpissers is, is dat je ze over 10 jaar vergeten bent, want dan hebben ze al weer een andere hobby!

En Justin, is je Witkopstaartmezenartikel al een keertje af  :whistle:  

jelmerpoelstra

CiteerDat je dat leuk vind Justin vind ik wel erg triest. Ik snap die mensen niet. Blijf toch thuis! Waarom blij met zijn met zoiets, wel er naar toegaan en dan achteraf blij zijn dat de vogel mogelijk ontsnapt is.

Dit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo
Nou ja zeg... je mag iemand toch wel complimenteren als die een zekere waarheid boven tafel haalt, zeker wanneer anderen dat 4 jaar lang niet hebben kunnen doen.

Natuurlijk zat hier een triomfantelijke ondertoon in, maar het is ook logisch dat 'eendenhaters' hier blij mee zijn, want het is een indicatie dat de door de CDNA ingeslagen weg wel eens de verkeerde zou kunnen zijn.
Net zoals de 'eendenliefhebbers' blij waren met het Baikal Teal stabiele isotopen-onderzoek, die het omgekeerde aangaf.

Het is flauw om te zeggen: 'ga dan niet'. Als je het niet met een bepaalde een bepaalde split eens bent, maar je weet dat het CDNA/CSNA daar anders over denkt, ga je toch ook gewoon. Je hoeft het nog niet met alle regels van een spelletje eens te zijn, om het spelletje wel te spelen. Ik vind de joker in Risk maar een vervelend spelonderdeel, maar als ik hem krijg, speel ik hem wel. Ik ben geen christen, maar blijf toch gewoon in Nederland hangen.  

BramtK

Nou ik kan er toch wel een beetje om lachen hoor en ik denk dat ik nog wel een tijdje zal vogelen.

Ik heb nog een andere verklaring; iemand heeft geprobeerd de vogel op te zetten omdat hij dacht dat de vogel dood was, maar net op tijd werd Grote tafel weer wakker en vloog terug naar Castricum...

Helpt dat?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Justin Jansen

Leo, geef ik een waarde-oordeel over de vogel of een waardeoordeel dat ik iets leuk vind? Lijkt me niet...
Ik zie niet in wat dat met azijnpissen te maken heeft? Het is toch juist knap (los welke kant het balletje oprolt) dat iemand zoiets vind bij een vogel welke er al zeer geruime tijd zit... Mij is het niet gelukt om deze tag te zien of vast te stellen...

Off topic: emmmm Jan, dat ligt al heel erg geruime tijd bij de redactie...
M.v.g., Justin Jansen


Jaap Denee

Citeer
CiteerDit zijn de mensen die het verpesten voor een groot gedeelte van vogelend Nederland. Lekker thuis blijven, open je eigen website en ga met elkaar een potje lopen azijn zeiken en blij zijn met iedere escape die je maar kan vinden.

Leo
Het mag dan wel niet leuk zijn, maar het is een verdomd belangrijke ontdekking.
Ja. Enorrum belangrijk.

Maar dat hangt een beetje af van de schaal die je hanteert, denk je ook niet? Het zal hopelijk geen teleursteling voor je zijn als het nieuws morgenochtend niet de voorpagina's van de landelijke dagbladen haalt...

Het is natuurlijk wel enorm k :censored: t als je vier keer hebt moeten rijden en je dat beest vervolgens (mogelijk) nog niet op je lijstje mag zetten. Dat is wel echt vreselijk. Je zou bijna er Wielstradiaans van worden. Bijna.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Allen,

Het begint mij nu echt te duizelen :wacko:

Ik krijg net wederom een betere bewerkte still van het filmpje uit 2003 door.

Daar zie je in mijn optiek, op dezelfde plaats, toch wel iets van een wingtac.

Wordt vervolgd....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Kan er al gegokt worden op een uitkomst, Edwin?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

... 't is net emo-TV dit, maar dan erger...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee