Grote Tafeleend escape???

Gestart door Martijn Bot, januari 12, 2008, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

#180
Citeer
Citeerhttp://www.pwrc.usgs.gov/BBL/Images/baldeagle.jpg
Zoiets begreep ik. Via http://www.cr-birding.be (zie een eerdere bijdrage in dit topic)
Ja, dat snap ik. Maar die bedoel ik dus niet. :wacko:
Het gaat mij dus om de tags die bij eenden worden gebruikt en niet bij een amerikaanse zeearend.
Daar wordt over het algemeen niet op gejaagd (hoop ik...). <_<

Maar het gaat toch om vergelijkbare patagial tags..... en dan maakt voor het beeld dus niet uit of het op een eend of een roofvogel zit..... is een plastic flapje met een aluminium stripje in de binnenkant. :huh:

En anders neem je deze:
http://www.pwrc.usgs.gov/BBL/Images/swanpat2.gif

Jan Harteman

#181
Op GBWF.org heb ik de volgende reacties gekregen die elkaar overigens tegenspreken:

CiteerJan,

To my knowledge wing bands are not frequently used, at least in the north-west, leg bands seem to be the preferred method. I do know that some NGO's and Govt organisations use this kind of banding system, but to what extent I'm not sure.

I doubt any captive bred bird would be in good enough physical condition to make a trans-atlantic flight, at least not without having lived in the wild for some length of time. My guess would be its a wild bird, probably banded in the prairie pothole region of Canada/US. You could try contacting Ducks Unlimited they do a lot of work with Cans in the prairies.

CiteerHi Jan,
I doubt it's a wild bird as wing tags of that type are rarely used in tagging wild waterfowl for study. The numbers and letters are far too small to read in the field, and leg bands are much more reliable as far as staying attached and remaining legible over time.

We've used wing tags before in waterfowl, and I've seen plenty of ducks carrying them in captivity. They're nice when you don't want the big obvious leg bands on display birds but still want to know who is who.

Couldn't the duck be a captive bred European bird? Why does it have to be from the US?

JanF

Citeer
Citaat van: rob_voesten,Jan 13 2008, 21:32 PM
Citaat van: Breedbek,Jan 13 2008, 19:16 PMEn wat ik me heb laten vertellen is het niet zo makkelijk om een tag snel te zetten op de goed plek zo dat hij lang blijft zitten.
Makkelijker en sneller dan een knijpring!
Zou het mogelijk om een wingtag van dit type kunnen gaan. Die moeten in diverse maten verkrijgbaar zijn gezien het feit dat ze zowel voor kippen als voor kalkoenen worden aangeboden. In elk geval verkrijgbaar in de kleur zilver.

http://www.ketchums.co.uk/Pics/chicken_wing.gif
met vr. groeten
Jan van de Fliert

BWoets

#183
Iedereen heeft het over een alu tag, maar als je de foto van Martijn erg verlicht zou je haast gaan denken dat het wit/doorzichtig plastic is.....
Is al vastgesteld dat het zeker aluminium is?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Ben Wielstra

CiteerQUOTE (Myles Lamont @ BC, Canada)
Jan,

To my knowledge wing bands are not frequently used, at least in the north-west, leg bands seem to be the preferred method. I do know that some NGO's and Govt organisations use this kind of banding system, but to what extent I'm not sure.

I doubt any captive bred bird would be in good enough physical condition to make a trans-atlantic flight, at least not without having lived in the wild for some length of time. My guess would be its a wild bird, probably banded in the prairie pothole region of Canada/US. You could try contacting Ducks Unlimited they do a lot of work with Cans in the prairies.


QUOTE (Ian Gereg @ Connecticut, USA)
Hi Jan,
I doubt it's a wild bird as wing tags of that type are rarely used in tagging wild waterfowl for study. The numbers and letters are far too small to read in the field, and leg bands are much more reliable as far as staying attached and remaining legible over time.

We've used wing tags before in waterfowl, and I've seen plenty of ducks carrying them in captivity. They're nice when you don't want the big obvious leg bands on display birds but still want to know who is who.

Couldn't the duck be a captive bred European bird? Why does it have to be from the US?


Wat een verschillende antwoorden Jan! Voor elk wat wils. Als ongelovige vind ik de tweede quote het leukst. Het is dus ergens logisch dat het merkje pas zo laat opgemerkt werd: men wil siereendjes zonder toeters en bellen. En dat op een eend met lethargische trekjes.

Guus Peterse

#185
CiteerAls ongelovige vind ik de tweede quote het leukst.
Maar het lijkt me ook de minst relevante:

'The numbers and letters are far too small to read in the field'
Volgens eerdere verklaringen zouden de cijfers en de letters zich niet op het clipje bevinden maar zou het gediend hebben om een veel grotere en beter leesbare flap met codes mee vast te zetten.

'and leg bands are much more reliable as far as staying attached and remaining legible over time.'
In diezelfde eerdere verklaringen wordt ook al uitgelegd waarom dat nou juist geen probleem is.

En zijn laatste opmerking: 'We've used wing tags before in waterfowl, and I've seen plenty of ducks carrying them in captivity' betreft natuurlijk de situatie in de VS. En de kans dat een in gevangenschap opgegroeide Grote tafeleend uit de VS ontsnapt en in Nederland terechtkomt, lijkt me astronomisch klein. Het gaat er natuurlijk om wat in Europa gebruikt wordt en daarvoor lijkt me de informatie van Jan Harteman waardevoller.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Dus even samenvattend: de vogel heeft aan één kant de gehele tag en aan de andere kant alleen de flap maar niet het aanhechtingsdingetje verloren en is daarnaast ook een pootring verloren. Daarnaast stammen alle Grote Tafeleenden die in gevangenschap in Europa leven af van dwaalgasten want er vind geen handel plaats met Amerikaanse kwekers. Ik geloof!

Guus Peterse

Ik vind dit wel een heel fantasierijke samenvatting. Alleen geen idee waarvan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Guus haalt eigenlijk al deels de woorden uit mijn mond.

Ik ga trouwens als gelovige maar voor de eerste optie.

CiteerI doubt it's a wild bird as wing tags of that type are rarely used in tagging wild waterfowl for study.

Hoe kan hij nu vaststellen aan de hand van een zichtbaar clipje, waar dus ooit een wingtag aan vast heeft gezeten, welk type dit dus is. Ik neem aan dat hij dat z'n bevindingen baseert op de eerste foto van dit topic. Ik vind dat in ieder geval razend knap. Ik heb zelfs moeite om vast te stellen, op die betere bewerkte foto's die ik gisteren binnen kreeg, of het nu een plastic of een aluminium clip is. Laat staan welk soort type wingtag deze vogel ooit heeft gedragen.

CiteerThe numbers and letters are far too small to read in the field, and leg bands are much more reliable as far as staying attached and remaining legible over time.

Maar dat is nu precies wat Roselaar al eerder beweerde. Die beesten worden daar helaas massaal in hun eerste levensjaar neergeschoten. En ondanks het feit dat die tags veel minder houdbaar zijn weegt toch het verlies van die verloren tags niet op tegen het feit dat juist die tags in het veld makkelijker kunnen worden afgelezen. Bovendien worden dus jagers gevraagd om een vleugel van een neergeschoten vogel te overhandigen en wat is er dan makkelijker als er reeds een tag aan zit. Ik moet wel zeggen dat dit allles bewerende mij geen prettig gevoel geeft :(

CiteerWe've used wing tags before in waterfowl, and I've seen plenty of ducks carrying them in captivity. They're nice when you don't want the big obvious leg bands on display birds but still want to know who is who.

Maar hier beweert hij dus wel dat die collectievogels van een soort toeter en bel worden voorzien. Ze zijn dus mooier als je er niet voor kiest om een grote ring om de poten van die beesten te willen doen. Het is maar waar je voor kiest :mellow:

En dan om mij ook aan te sluiten bij Guus. Hoe groot is de kans dat dan een escape uit Amerika met een afgebroken wingtag in Europa terecht komt. Die lijkt mij eerlijk gezegd ook erg klein. Maar Jan heeft wel de situatie zoals in Nederland al toegelicht, althans, dat neem ik aan. Hoe zit het met andere Europese landen t.a.v. evt. escapes met wingtags en aanverwante artikelen?
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

vinexfred

Als je het mij vraagt gaat het niet om wat gangbaar is in Europa of dat er in Noord-Amerika (NA) gebruik wordt gemaakt van "wing tags" bij onderzoek naar eenden. Dan blijf je wederom speculeren over het type en de afkomst.

Kijk, het kan wel niet (!) gangbaar zijn dat men in Europa wing tags op tamme beesten plaatst, het feit dat ze in de handel zijn hier (http://www.metagam.com/wingtags.htm) sluit dus niet uit dat iemand het beest hier toch van zo'n ding heeft voorzien...

Daarmee ben je dus eigenlijk weer terug bij af want de hele discussie, ook bij de "Kokar" over mogelijkheid en waarschijnlijkheid enz. draait allemaal om aannames, hoop, wens en vaders van de gedachte (of die wens nu tam of wild is)  :wacko:

Oplossing: Vangen voor isotopen analyse of aflezen van ring/tag en daardoor met 100% zekerheid een antwoord verkrijgen.

Wie was er nog maar op weg met een buks ??

Trouwens echt nogmaals hulde voor de ontdekker van -de Tag- want zo zie je maar dat "kijken"
en "zien" twee verschillende dingen zijn.


Fred Prak
Kijken is iets anders dan zien...

Guus Peterse

CiteerOplossing: Vangen voor isotopen analyse of aflezen van ring/tag en daardoor met 100% zekerheid een antwoord verkrijgen.
Helaas: isotopenanalyse heeft meen ik na een verblijf van inmiddels 5 jaar in Europa geen zin meer. Zal denk ik hooguit tot de conclusie leiden dat de vogel de afgelopen jaren in Europa heeft gezworven, wat we al wisten. En af te lezen valt er waarschijnlijk niks, omdat de codes alleen op de verdwenen flap hebben gestaan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan Harteman

#191
CiteerDaarnaast stammen alle Grote Tafeleenden die in gevangenschap in Europa leven af van dwaalgasten want er vind geen handel plaats met Amerikaanse kwekers. Ik geloof!
Dit is natuurlijk nergens beweerd en slaat ook kant noch wal.
Uiteraard zijn alle in Europa in gehouden Grote Tafeleenden afkomstig van kwekers in de VS en/of in het verleden gevangen in de wilde populatie amerikaanse vogels. Maar ik denk dat er de laatste decenia geen Grote Tafeleenden uit de VS zijn geïmporteerd. De eenden die momenteel in Europese collecties worden gehouden worden hier al tientallen jaren voldoende gekweekt, dus import is helemaal niet noodzakelijk/interessant voor importeurs/handelaars.

CiteerHelaas: isotopenanalyse heeft meen ik na een verblijf van inmiddels 5 jaar in Europa geen zin meer.
Tenzij je er een DNA analyse op los laat die bepaald of deze Grote Tafeleend wel/geen familieleden heeft in europese watervogelcollecties. Aangezien er geen recente import van deze soort is geweest (bij mijn weten) zullen de dieren in europese collecties hier en daar (of overal) wel relevante verwantschap tonen.

jvdlaan

Isotopen analyse kan zinvol zijn voor wat betreft het skelet. Hiervan worden bij mijn weten nauwelijks nog nieuwe cellen aangemaakt en moet het complete skelet verkregen zijn in het land waar de vogel is groot geworden.

Of moet ik weer een cursus anatomie volgen (alle cellen van het skelet worden wel gedurende leven vervangen)?


En met hoeveel tags worden de vogels gemerkt 1 of 2? Voor condors lijkt me zinvol dat je er twee doet, verlies je er een dan heb je de ander nog. Voor eenden niet zo relevant wellicht, want er zijn er meer?

Moelijk, moeilijk

Ben Wielstra

Ik begin voor het leven van dit eendje te vrezen ;)! Denk aan de mensen die volgend jaar weer een jaarlijst bij willen houden!

Ik kan me voorstellen dat die tags bij wilde beesten wel symetrisch aangebracht moeten worden omdat anders de vogel uit balans is? Het gaat soms toch om een behoorlijk oppervlak.

En Jan H, natuurlijk wilde ik alleen even aanstippen dat een in Amerika geringde kooivogel niet alleen maar op eigen kracht hier zou kunnen geraken.

Jan Harteman

CiteerEn Jan H, natuurlijk wilde ik alleen even aanstippen dat een in Amerika geringde kooivogel niet alleen maar op eigen kracht hier zou kunnen geraken.
Sorry... weer te goed van vertrouwen geweest in je oprechtheid  ^_^  

Breedbek

Je komt er gewoon niet uit  :(  

Het CDNA krijgt het nog druk met "eenden" Ik denk dat het CDNA alleen maar kan besluiten om de vogel af te voeren van de NL lijst -1  :(. Het valt in het veld niet te bezwijzen of de tag van een ringprogramma is of van een kweker uit NL of  Europa die er toevallig wel voor heeft gekozen om dit soort clipjes te gebruiken. Canvas voldoet niet meer aan de omgekeerde bewijslast....

groet Bart-Jan  
vriendelijke groet,

Bart-Jan

jelmerpoelstra

CiteerIsotopen analyse kan zinvol zijn voor wat betreft het skelet. Hiervan worden bij mijn weten nauwelijks nog nieuwe cellen aangemaakt en moet het complete skelet verkregen zijn in het land waar de vogel is groot geworden.

Of moet ik weer een cursus anatomie volgen (alle cellen van het skelet worden wel gedurende leven vervangen)?
Inderdaad, volgens mij kun je uit bot collageen informatie van vele jaren terug, en mogelijk het hele leven, halen.

Ik betwijfel echter of je de herkomst in dit geval kunt bepalen met stabiele isotopenanalyse.

Wat achtergrond: bij stabiele isotopenanalyse voor herkomst/migratie wordt vaak gebruik gemaakt van δ2H-gradienten die min of meer noord-zuid lopen en met de lokale neerslag te maken hebben. In Europa loopt deze gradient vooral zuidwest-noordoost, en daarmee kon de baikal teal worden bevestigd: niet geruide veren hadden δ2H-waarden overeenkomstig met een ver noord-oost europese tot siberische oorsprong, terwijl de geruide veren waarden hadden die klopten voor Denemarken zelf.

Echter, door Noord-Amerika lopen vergelijkbare gradienten, en ik denk dat het al veel moeilijker zal zijn om een Nearctische dan een Siberische oorsprong te verifieren (al zal dat afhangen van soort en plaats van vondst van de mogelijke dwaalgast).  
Volgens mij is er bovendien wel iets van turnover in het botweefsel, waardoor het allemaal nog moelijker door de jarenlange vervaging van het signaal (in combinatie met waarschijnlijke zomerse tripjes naar het noorden).

Ik zou zeggen dat je sowieso alleen kans maakt als het een zeer noordelijke grote tafeleend in Canada was.

Maareh, zo'n eend vangen is sowieso niet makkelijk, gok ik?  

Peter Verhelst

Nu we toch bezig zijn met die Kl#&**$&#te eenden:

De volgende komt eraan:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3481128

Je wordt er gek van.  :angry:  

P1234

#198
CiteerCanvas voldoet niet meer aan de omgekeerde bewijslast....

groet Bart-Jan
Hoi Bart-Jan,

Hoewel ik het eens ben met je conclusie (van de lijst met dat ding), is er één punt pro Canvas, en dat is dat het geen omgekeerde bewijslast soort is. Maar de enige kans van Canvas is denk ik dat het verhaal over de Amerikaanse tags echt aannemelijk wordt gemaakt. Voorlopig laat ik hem dus toch nog maar even op mijn lijst staan. Laten we hopen dat er dit jaar geen Zwarte Eend opduikt. Krijgen we het hele circus nog een keer.

En nogmaals hulde aan Martijn. Hij was het ook die het demasqé van de Drentse Bronskopeend verzorgde.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jan Harteman

#199
CiteerHet valt in het veld niet te bezwijzen of de tag van een ringprogramma is of van een kweker uit NL of Europa die er toevallig wel voor heeft gekozen om dit soort clipjes te gebruiken.
Nogmaals, de kans dat er in Europa bij gekweekte oorspronkelijke watervogels een vleugelmerkje wordt gebruikt is erg klein... ik ken hier zelf GEEN voorbeelden van. Dat dit in de VS wel eens gebruikt wordt staat er los van. Overigens, tijdens mijn verblijf op een grote watervogelkwekerij in de VS in 2005 ben ik dit niet tegengekomen.

Canvasback is overigens een soort die niet zo erg veel gekweekt wordt.

Ik pleit voor wilde herkomst.

Weia

CiteerNogmaals, de kans dat er in Europa bij gekweekte oorspronkelijke watervogels een vleugelmerkje wordt gebruikt is erg klein...
Die collectiehouder die 's winters een grote tafeleendkwijt is even vragen wat ie gebruikt?!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Edwin Russer

CiteerNogmaals, de kans dat er in Europa bij gekweekte oorspronkelijke watervogels een vleugelmerkje wordt gebruikt is erg klein... ik ken hier zelf GEEN voorbeelden van. Dat dit in de VS wel eens gebruikt wordt staat er los van. Overigens, tijdens mijn verblijf op een grote watervogelkwekerij in de VS in 2005 ben ik dit niet tegengekomen.

Ik pleit voor wilde herkomst.
En acht jij dus de kans dat één van die duizenden Grote Tafels die hier met een ontbrekende wingtag terecht is gekomen groter dan toevallig net die ene vogel die hier ergens in Europa al dan niet illegaal van een wingtag is voorzien. Los van het feit dat deze vogel ook vagrancy potential heeft, oh jee, daar gaan we weer :rolleyes:

Grote Tafeleend is een zeer geliefde jachtvogel,
>waarvan er in Canada/de USA duizenden van tags
>worden voorzien. De houdbaarheid van die tags is
>veel minder dan een ring om de poot, maar het
>verlies weegt niet op tegen het veel grotere
>aantal terugmeldingen omdat de tags zeer
>opvallend zijn. De meeste eenden in de USA
>overleven toch hun eerste jachtseizoen niet, dus
>als na een jaar het plastic verbleekt of
>afscheurd is geen ramp. Bovendien, Amerikaande
>jagers wordt vaak gevraagd een vleugel van het
>door hen geschoten gevogelte in te leveren bij jachtwetenschappelijke
>instituten voor sexe en leeftijdsbepaling en bepaling van
>jachtdruk/survival, waarbij de eventuele tag
>automatisch terugkomt naar de verstrekkers van
>de tags of geassocieerde instituten.


Zo, en nu moet dat azijngezeik, mooi woord voor het groene boekje, maar eens een keer afgelopen zijn :gun:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Allen,

Npg wat aanvullende info van Arnoud van den Berg op een door mij gestelde vraag.

Ha Arnoud,

Toch nog een vraagje. Hoe kun je nu bewijzen dat deze vogel toch niet stiekum
ergens bij een illegale handelaar in Nederland of elders in Europa toch van zo'n
wingtag is voorzien?

Het stelt dan naar mijn idee de commissie voor een lastig parket. Want hoe moet
je dan de omgekeerde bewijslast nog hanteren.

Dank en groet,

Edwin.


Bewijzen kunnen we uiteraard niets. Bij geen enkele vogel kunnen we zeker zijn
van de levensgeschiedenis. Een zeldzame steltloper of meeuw kan een tijd op een
boot zijn meegevaren en gevoerd zijn. Ze kunnen zelfs zijn uitgebroed door een
kweker in Duitsland, zoals de geringde Strandplevier die zich momenteel in
Ierland bevindt. En die Sneeuwganzen van Andijk kunnen eerst als wilde vogel
zijn geringd, dan in Amerika zijn gevangen en aan een waterwildhandelaar in
Europa verkocht, om vervolgens ontsnapt te Andijk op te duiken. Precies zoals
het bekende voorbeeld van een Kleine Zilverreiger in Artis die als wilde vogel
was geringd in Tunisia.

Met de omgekeerde bewijslast heb je een instrument om op een objectieve manier
wat kaf van het koren te scheiden, ofschoon je om in cliche-beeldspraak te
blijven ook het kind met het badwater weg kan gooien, zoals naar mijn gevoel met
de IJslandse Brilduiker van vorig jaar is gebeurd. Maar zelfs als je je gevoel
uitschakelt en de regel van de omgekeerde bewijslast hanteert kom je bij de
Canvasback uit op een wilde vogel.

De Canvasback voldoet namelijk aan de regeling van de omgekeerde bewijslast
omdat met zekerheid is vastgesteld dat hij geen VERDACHTE pootring of ander
artefact heeft. Er mag volgens mij geen reden voor afwijzing zijn wanneer van
een ring of tag aannemelijk is te maken dat ze bij wilde vogels horen,
integendeel. Als het gaat om een aluminium ring (of tag) die er PRECIES zo
uitziet als een ring (of tag) die door ringers in het land van herkomst wordt
gebruikt, moet dat een argument zijn ten gunste van aanvaarding als wilde vogel.

Zoals de regelmatig voor de AID werkzame Kees Roselaar meedeelde, zal een
handelaar geen wingtags aanbrengen. Als dat soms toch zou gebeuren, dan is dat
op een zo veel kleinere schaal dan bij wilde vogels dat je dat kan verwaarlozen.

Kortom: als zo'n restant van een wingtag juist bij wilde vogels is te
verwachten, dan betekent dat voor de Canvasback uiteraard een extra argument
voor wilde herkomst. En daarmee is deze vogel in mijn ogen dankzij dat
wingtagrestant gepromoveerd van een toch-altijd-wat-verdacht geval naar een
supergeval.

Groet van Arnoud
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

#203
CiteerZo, en nu moet dat azijngezeik, mooi woord voor het groene boekje, maar eens een keer afgelopen zijn :gun:
Ik hoop dat je dit als grap bedoeld. Zo'n smilie met die geweren komt nu niet echt vriendelijk over en weerhoudt mensen mogelijk om te reageren. Deze discussie staat voor iedereen open en om mensen die het niet direct met je eens zijn nu direct azijnzijkers te noemen vind ik wat ver gaan. Laten we s.v.p. elkaar in waarde houden en laten we gewoon eerst eens uitzoeken wat voor tags er allemaal gebruikt worden, of die ook enkel worden aangebracht, of er dit ook gebeurt zonder ringenaan te brengen, waarvan het materiaal van die tags is, en waarvan het materiaal van deze tag is. Zijn er inscripties te vinden op de tag? Etc etc.
Welke argumenten pleiten voor en welke tegen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan Harteman

#204
CiteerDie collectiehouder die 's winters een grote tafeleendkwijt is even vragen wat ie gebruikt?!
Was het een gerucht of een feit dat er bij een kweker een Grote Tafel regelmatig weg vliegt die ook regelmatig terugkomt? Helaas ken ook ik niet iedereen, dus ik zou zo niet weten met wie ik hierover contact moet opnemen.

Over die wingtags: als er geen kwekers blijken te zijn die het gebruiken... hoe verklaren we de aanwezigheid ervan dan?

laatvlieger

#205
CiteerOver die wingtags: als er geen kwekers zijn die het gebruiken... hoe verklaren we de aanwezigheid ervan dan?
Zonder een verder waardeoordeel over de eend uit te spreken, maar hoe weet jij dit zo zeker? Heb je getallen? Wordt er bijgehouden waarmee geringd wordt? Wordt er bijgehouden wie deze soort allemaal in Nederland (of de rest van europa)in haar bezit heeft?Zijn er verkoopcijfers van dergelijke tags in Europa en is het enigszins duidelijk bij welke soorten ze door aviculturisten worden toegepast? Als ze in Europa worden aangeboden kun je ervan uitgaan dat ze ook worden gebruikt.

Overigens kun je dezelfde vragen ook stellen over het ringen van Grote tafeleenden in Amerika. Wie ringen deze eenden? In welke aantallen? Hoe worden de vogels geringd (één wingtag, twee wingtags, een wingtag en een pootring, ...)? Hoe vaak komt het voor dat een vogel een tag verliest maar het bandje om de vleugel behoud? Hoe zien die bandjes er dan uit? etc etc.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Edwin Russer

Citeer
CiteerZo, en nu moet dat azijngezeik, mooi woord voor het groene boekje, maar eens een keer afgelopen zijn :gun:
Ik hoop dat je dit als grap bedoeld. Zo'n smilie met die geweren komt nu niet echt vriendelijk over en weerhoudt mensen mogelijk om te reageren. Deze discussie staat voor iedereen open en om mensen die het niet direct met je eens zijn nu direct azijnzijkers te noemen vind ik wat ver gaan. Laten we s.v.p. elkaar in waarde houden en laten we gewoon eerst eens uitzoeken wat voor tags er allemaal gebruikt worden, of die ook enkel worden aangebracht, of er dan geen ringen worden gebruit, waarvan het materiaal van die tags is, en waarvan het materiaal van deze tag is. Ijn er inscripties te vinden op de tag? Etc etc.
Ha Wouter,

Klopt, het was als grap bedoelt, maar er zat zeker een cynisch ondertoontje in. Maar ik ben absoluut niet van plan om met een geleende buks tijdens een twitch een aantal vogelaars naar de andere wereld te helpen B) Maar, je hebt volkomen gelijk. Het is absoluut niet bedoelt om mensen te weerhouden om alsnog te reageren. Het is juist prima dat er een open en levendige discussie is ontstaan en laten we dat ook zo houden. Dus een welgemeend excuus voor degene die ik dan toch wellicht enigzins voor het verkeerde been heb geschot..geschopt ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

#207
Citeer
Citeer
CiteerZo, en nu moet dat azijngezeik, mooi woord voor het groene boekje, maar eens een keer afgelopen zijn :gun:
Ik hoop dat je dit als grap bedoeld. Zo'n smilie met die geweren komt nu niet echt vriendelijk over en weerhoudt mensen mogelijk om te reageren. Deze discussie staat voor iedereen open en om mensen die het niet direct met je eens zijn nu direct azijnzijkers te noemen vind ik wat ver gaan. Laten we s.v.p. elkaar in waarde houden en laten we gewoon eerst eens uitzoeken wat voor tags er allemaal gebruikt worden, of die ook enkel worden aangebracht, of er dan geen ringen worden gebruit, waarvan het materiaal van die tags is, en waarvan het materiaal van deze tag is. Ijn er inscripties te vinden op de tag? Etc etc.
Ha Wouter,

Klopt, het was als grap bedoelt, maar er zat zeker een cynisch ondertoontje in. Maar ik ben absoluut niet van plan om met een geleende buks tijdens een twitch een aantal vogelaars naar de andere wereld te helpen B) Maar, je hebt volkomen gelijk. Het is absoluut niet bedoelt om mensen te weerhouden om alsnog te reageren. Het is juist prima dat er een open en levendige discussie is ontstaan en laten we dat ook zo houden. Dus een welgemeend excuus voor degene die ik dan toch wellicht enigzins voor het verkeerde been heb geschot..geschopt ;)
Oké bedankt! Cynische ondertoon is prima en het hoeft ook niet altijd even vriendelijk te zijn, maar het mag er nooit toe leiden dat mensen mogelijk niet meer durven of willen reageren, dus nogmaals bedankt voor je toelichting en nu weer terug naar deze eend!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

javanerkelens

Misschien is het niets, maar er zit volgens mij nog iets van een touwtje aan het klipje.....
Groet,
Joke (van Erkelens)

Edwin Russer

CiteerMisschien is het niets, maar er zit volgens mij nog iets van een touwtje aan het klipje.....
Oef, lastig te zien. Maar het kunnen net zo goed restanten van de losgeraakte wingtag zijn.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2