kersentrilzwam?

Gestart door gerard bredewold, januari 24, 2018, 11:04:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

Ik zou graag zeker willen weten welke soort dit is.
Is er zo ook wat over te zeggen?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147883776
onzeker Kersentrilzwam (anamorf) - Craterocolla cerasi anamorf gezien op 2018-01-23 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:




bij voorbaat dank Gerard Bredewold

sjaakvantiel

#1
Wist van het bestaan niet af. Het is best een zeldzame trilzwam. Op KVMV.be/kvmv-uploads/sporen-8-2.pdf staat de Kersentrilzwam uitgebreid omschreven. Of gewoon "kersentrilzwam" googelen, dan komt de site wel in beeld. De vele kleurverschillen vallen wel op (Perfekt en imperfekt). Ook gelig bruin, groenig en rose. Onbekend lijken ze een beetje op Echt Judasoor. Er staat als org. materiaal populus. spec maar feitelijk groeit deze trilzwam idd. op Kers of materiaal. Staat deze mooie zwam op Kers, dat lijkt belangrijk?

gerard bredewold

Voor zover ik dat kan nagaan Sjaak denk ik dat het zwammetje op een Zomereik groeit.
Overigens kreeg ik een berichtje dat het mogelijk een Opgeblazen knoopzwam (Ascocoryne inflata) kan zijn.



sjaakvantiel

Ja, je denkt natuurlijk ook aan de mogelijkheid van Paarse Knoopzwam. Eik heb ik niet gevonden als mogelijkheid. Wel algemeen loofbomen. Qua waard kom je bv. Populier, Alnus (Els) en pruim tegen. In Nederland melding op  Populier, in Belgie op Zoete Kers. Maar meestal gaat men uit van Kers.

gerard bredewold

Inmiddels wordt deze zwam microscopisch onderzocht ben erg benieuwd wat eruit komt.

sjaakvantiel

'k Ben ook benieuwd Gerard. Kan best een leuke zijn. gr. Sjaak.

Josee

Ja ook ik blijf graag meekijken en -lezen
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

rietvanoosten

Citaat van: gerard bredewold op januari 24, 2018, 20:26:00 PM
Overigens kreeg ik een berichtje dat het mogelijk een Opgeblazen knoopzwam (Ascocoryne inflata) kan zijn.

durfde het niet op het forum te "roepen", de kleur deed me aan deze soort denken, gokwerk  ;D

Vandaag onder de :micro: gehad voor Gerard.
Volgens mij is het inderdaad Opgeblazen knoopzwam (Ascocoryne inflata).
Determinatie: Baral, H.O. (2000) Key to Ascocoryne. [web-publikatie]
(Te vinden op Verspreidingsatlas bij A. inflata onder artikelen).

met vriendelijke groet, Riet

gerard bredewold

Riet je bent geweldig, heel hartelijk dank dat je het materiaal microscopisch hebt onderzocht :duim:
Een nieuwe soort voor Westerveld.



sjaakvantiel

Leuke vondst Gerard. Zou voorveel plaatsen nieuw zijn.

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers