Vegetatief plantje Groesbeek 1 januari 2018...

Gestart door Rob Koelman, januari 22, 2018, 20:50:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Tijdens de Eindejaarsplantenjacht van 2017 in Groesbeek kwam ik onderstaande plantjes tegen. Gaat om vegetatieve exemplaren, dus indertijd niet al te veel aandacht aan besteed.

Het lukt mij niet om hier een naam aan te koppelen, ook niet op genus- of familieniveau. Mogelijk 'een heel gewone soort'. Iemand een idee?

De groeiplaats bevindt zich op een paar honderd meter van mijn huis, dus ik kan makkelijk een keer teruggaan voor aanvullende informatie.

https://waarneming.nl/waarneming/view/147869770
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-01-01 Groesbeek


Foto's:



Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp


Rob Koelman

Citaat van: Sipke Gonggrijp op januari 22, 2018, 21:19:07 PMArenaria serpyllifolia. B)

:duim:

Had al wel bij muur en hoornbloem gekeken, maar deze soort blijkbaar over het hoofd gezien...
Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp


Rien Ondersteijn

#4
 :duim:
:duim:
Bedoeld voor Rob die een 'inbreker' arresteerde...


P.S.Misschien toch maar naar Hans Anders : ik zou zweren dat ik hier Kransmuur zag.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Rien merkte op dat Kransmuur nog een kanshebber is. In eerste instantie leek het blad mij te spits voor Kransmuur en lijken de bladen behaard te zijn (al kan ik dit niet goed zien), maar de langgesteelde stengelblaadjes komen in ieder geval niet overeen met Gewone zandmuur, die heeft zittende stengelblaadjes. Is Kransmuur dan niet toch een betere kanshebber?

WimV

Ik vind Kransmuur prima kunnen. Maar Rob woont hier paar honderd meter vandaan. Foto was van 1-1-2018. We zijn nu dik 4 maanden verder. Dus hup Rob, van die luie stoel af en ga nog maar wat foto's maken...

Groetjes,
Wim

Rob Koelman

Citaat van: WimV op mei 05, 2018, 11:06:23 AMIk vind Kransmuur prima kunnen.Maar Rob woont hier paar honderd meter vandaan. Foto was van 1-1-2018. We zijn nu dik 4 maanden verder. Dus hup Rob, van die luie stoel af en ga nog maar wat foto's maken...

Ho ho, was vanochtend al vanaf 05.00 uur actief met broedvogels inventariseren in Duitsland...  B)

Ik ben vanmiddag even terug geweest naar de groeiplaats. Heb naar aanleiding daarvan een nieuwe waarneming aangemaakt (https://waarneming.nl/waarneming/view/155954592). Hieronder de foto's bij de waarneming.

May I have your votes please?
















Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Rob is zéker uit zijn luie stoel gekomen,maar misschien te ver gelopen,want deze is een andere dan die van Januari...
Deze is wél Zandmuur lijkt me.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op mei 05, 2018, 18:57:38 PMdeze is een andere dan die van Januari...

Stond echter wel op precies dezelfde locatie als de mysterie-plant van januari. Kan nog wel eens kijken of er daar uiteindelijk ook 'andere muur-achtige planten' tussen de zandmuur groeien.
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Weet iemand of het mogelijk is,dat een praktisch volwassen Kransmuur de pittige vorst overleeft ?
Want als we die soort vinden is het volgens mij altijd ná de vorst ,waarna ie kan kiemen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp


Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Citaat van: Sipke Gonggrijp op januari 22, 2018, 21:39:22 PM
Overkomt ons allemaal wel eens of vaker! ;D

Het spijt me van mijn overtuiging: het oorsprónkelijke topic toonde Kransmuur. :blink:
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Ik sluit mij aan bij Rien, ik ben nog niet overtuigd. Gewone zandmuur heeft geen gesteelde stengelblaadjes. Of het Kransmuur is, weet ik niet, maar Gewone zandmuur lijkt het mij ook niet.

Rob Koelman

Citaat van: nielseimers op mei 05, 2018, 09:45:25 AMIn eerste instantie leek het blad mij te spits voor Kransmuur en lijken de bladen behaard te zijn (al kan ik dit niet goed zien), maar de langgesteelde stengelblaadjes komen in ieder geval niet overeen met Gewone zandmuur, die heeft zittende stengelblaadjes.

Ter afsluiting (?) nog even terug naar de plantjes van januari. Ik heb wat uitsnedes gemaakt waarop de beharing van de blaadjes te zien is. Helaas had ik de originele, onbewerkte foto's al weggegooid, dus het gaat om uitsnedes van een eerdere bewerkte foto met een lagere resolutie dan het origineel...



Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Het staat me bij dat ik ooit met Rien een discussie had over een Zandmuur met gesteelde blaadjes. En dat dat toen volgens Leni Duistermaat wel Zandmuur was. Ik kan de waarneming waarover dat zou zijn gegaan echter niet meer terugvinden bij Rien zijn waarnemingen, dus twijfel nu of ik het wel goed heb onthouden dat het over Zandmuur ging. Misschien dat het een bel doet rinkelen bij Rien?
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Willemien ;

Ergens rinkelt er wat-Ik dacht even aan een 'Watermuur discussie ',maar ik kan bij mij niks vinden[misschien forum?].Ik heb zonet allerlei waarnemingen doorgelopen die met Muur te maken hebben,maar kan ook daar niks vinden.


Deze   https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=401412.msg2128849#msg2128849 Lijkt wel een beetje op deze discussie ..!
Toen zat Rob nog 'niet in zijn luie stoel' en wist t meteen...[sorry Rob- :blink:]
Groene groe[n]tjes.Rien.