Vallonia costata? Madeira

Gestart door bas.drost96, januari 21, 2018, 20:25:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Klopt deze determinatie?

Het betreft deze waarneming
https://madeira.observation.org/waarneming/view/142164095
onzeker Geribde jachthorenslak - Vallonia costata gezien op 2017-07-27 Portugal - Madeira
Foto's:


bij voorbaat dank Bas Drost
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien


gbeersma

Ik ken Leptaxis undata niet, maar Vallonia costata wel. Het is een wittig slakje dat er m.i. echt anders uitziet dan jouw dier, en dat ca. 2,5 mm groot is. Ik krijg uit de foto de indruk dat jouw beestje toch wel wat groter is?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Michael_Inden

Je hebt het over een wittig slakje, maar op de foto bij dit topic zie ik niets wittigs. (?) Als ik L. undata vergelijk met deze foto zie ik veel gelijkenis, vooral die wat rommelige groei(?)lijnen + het algemene kleurbeeld.
Of begrijp ik iets niet? :)
vr gr

gbeersma

Je begrijpt het inderdaad niet, ik ben waarschijnlijk niet duidelijk geweest. Het witte slakje waar ik het over heb is Vallonia costata, zoals het beest door Bas genoemd is. Ik ben het helemaal met jou eens dat Leptaxis undata veel beter bij dit dier past, al heb ik de soort zelf nooit gezien.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Michael_Inden


bas.drost96

#6
Ik dacht aan V. costata omdat ik daar ook de ribjes en omgekrulde mondrand zag.
L. undata lijkt er inderdaad veel meer op! L. erubescens (heeft gekleurde banden), L. furva (komt alleen in de laurierbossen in de bergen voor, dit was een droge plek aan de kust) en L. membranacea (zit alleen aan de noordkust). Dan durf ik er wel een zekere waarneming van te maken (op observado heet die L. groviana !
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Tello Neckheim

BIOTIR 2. The Landsnails of Madeira. Mary B. Seddon, 2008.

Een volledig geïllustreerde gids voor de landslakken van Madeira, ook de naaktslakken.

Leptaxis undata Lowe, 1831, lijkt goed. L. groviana (Ferussac, 1832) is een synonym.

Op Madeira en op al die eilanden daar in de buurt komen zeer veel endemische soorten voor, vooral natuurlijk op ongestoorde plaatsen. In steden en dorpjes komen vaak ingevoerde soorten voor. Vallonia costata komt ook voor op Madeira maar ws ingevoerd?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

bas.drost96

Ik gebruikte Systematic and biogeographical studies of the terrestrial Gastropoda of Madeira. With an annotated Check-list (Waldén, 1983) om te kijken welke soorten er voorkomen, maar zonder veel achtergrondkennis is het lastig om daarin te zoeken  ;). Deze had ik in de buurt van een beekje aan de zuidkant gevonden, maar ik zou de plek niet ongestoord noemen. Als ik het me goed herinner (ik zal nog even kijken of ik ook habitatfoto's heb), was het bij een verlaten huisje en lagen er brokken beton.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Tello Neckheim

Ik ben zelf niet op Madeira geweest, maar heb de soort wel in mijn collectie, gekregen van collega die daar op vakantie was. Meestal krijg ik van vrienden en kennissen algemeen voorkomende soorten van de eilanden, deze soort is ook redelijk algemeen op Madeira maar wel endemisch. In de door mij genoemde gids staan alle soorten afgebeeld, dat heb je echt nodig, er zijn zoveel soorten, die ook nog sterk op elkaar kunnen lijken.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

bas.drost96

Een gids met afbeelding maakt het inderdaad makkelijker. Tello, ben je geïnteresseerd om meer (lege) slakkenhuisjes te ontvangen? Ik verzamel ze wel eens om te determineren (vooral algemene Nederlandse soorten) maar ik doe er verder eigenlijk niets mee. Ik heb bijvoorbeeld ook wat lege slakkenhuisjes uit aanspoelsel van de Rijn liggen (grootste deel moet ik nog determineren) en eentje waarvan ik denk dat het een Fruticicola fruticum is. Ik zou er op vakantie eventueel ook extra op kunnen letten ;).
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Tello Neckheim

Ik ontvang graag lege slakkenhuisjes uit het buitenland, uit Nederland heb ik al heel veel en zou ik alleen graag van bijzondere plaatsen wel wat willen bekijken. Mijn collectiekasten zitten vol met de Nederlandse soorten, er kan eigenlijk niets meer bij. Ik kan ook altijd de huisjes determineren als je dat wil? De Fruticicola langs de Rijn is uiteraard een zeer bijzondere vondst, als het hem is? Die zou ik wel willen zien. 
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim