Wat voor planten zijn er hier allemaal te herkennen (FR)?

Gestart door Rayan Majoor, januari 21, 2018, 15:44:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/147824615
onzeker Papaver alpinum gezien op 2017-07-27 France - Beaumont-du-Ventoux
Foto's:








bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rien Ondersteijn

Papaver Alpinum wordt nogal eens onderverdeeld in ondersoorten en terecht omdat ze veel kunnen verschillen.
Vanwege de beharing en blad denk ik dat we hier te maken hebben met Papaver Rhaeticum.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rayan Majoor

Bedankt, ik heb het aangepast!
Zijn er ook nog andere plantensoorten die vanaf deze foto te herkennen zijn?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ans Gorter

#3
Een détail mbt die papaver. Ik heb even de Flora gallica  erbij gehaald  en hoewel de Franse naam 'Pavot des Alpes rhétiques' is, is de botanische naam in deze bron 'Papaver alpinum subsp. alpinum'.  Volgens The Plant List is dit een synoniem van P. alpinum subsp. rhaeticum maar de Fransen gebruiken een andere basis voor hun naamgeving dan obs..  Misschien is het dus voorlopig beter om een in Frankrijk geaccepteerde naam te kiezen.

Rayan Majoor

Ik heb de waarneming dan nu voorlopig op P. alpinum subsp. alpinum gezet, ik hoor het wel als hij toch anders ingevoerd moet worden :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ans Gorter

Zo is het definitief goed! Ik bedoelde dat de synoniemen ooit eens in de database moeten worden ingevoerd maar dat is een klusje apart.

Rien Ondersteijn

En die paarse 'dingetjes' zouden heel goed beginnende knoppen kunnen zijn van Linaria Alpina...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Datura

Ik denk niet metaan aan Linaria alpina (daarvoor lijkt het blad me te behaard), wellicht een beginnende Myosotis... Verder staat (onscherp) op de voorgrond een Caryophyllacaea met naaldvormige blaadjes waarbij ik aan Minuartia spec. denk. De grassen zijn helaas zonder detailfoto's niet te doen (eerste indruk is Festuca spec. voor de meeste grassen op de foto, maar zelfs dat is niet met zekerheid te zeggen). Overigens zijn meer Alpiene zoekplaatjes altijd welkom :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rayan Majoor

Bedankt voor de reactie! Helaas heb ik dit keer geen andere zoekplaatjes ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl