Hoofdmenu

Kevers

Gestart door Arno van Stipdonk, december 22, 2005, 18:55:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Ook op 14-12 zag ik twee kevers. Weet iemand welke soort dit is? Ze waren ongeveer 8-10 mm groot. Ik zag ze toen ik een dode dikke tak op wilde tillen en alleen het bovenste gedeelte omhoog kwam. Ze zaten dus aan de binnenzijde van een holle tak.

Eryngium

Het lijkt me Loricera pilicornis, een loopkever.
Groeten,
Ernst-Jan

Arno van Stipdonk

Mooi! :duim:  Bedankt voor de reactie!

Robert Heemskerk

#3
Zie ik het nou goed?, die pootkleur ziet er wat roodachtig uit?...., dan zou het ook een Pterostichus madidus? oftewel: Aardbeiloopkever kunnen zijn toch?
Loricera pilicornis heeft overigens ook roodbruine pootkleur..

groetjes Robert Heemskerk

Northwinds

Is het uberhaupt wel mogelijk om dit soort kevers vanaf een foto helemaal op naam te kunnen brengen?
Volgens mij moet je al blij zijn als je de familie kunt bepalen.

Peter

Arno van Stipdonk

De voorpoten zijn inderdaad roodbruin. Zeg maar wat ik het beste kan doen. Op een bepaalde soort op onzeker zetten?

Eryngium

Met name de drie diepe putjes in de dekschilden (en natuurlijk het hele 'uiterlijk') deden me aan Loricera denken. Overigens een zeer algemene soort.  
P. madidus heeft geen drie stippen op het dekschild.

Een scherpe foto van de antenne-basis zou uitsluitsel kunnen geven. Als je die niet hebt zou ik hem op Loricera met een ? zetten.
Groeten,
Ernst-Jan

Arno van Stipdonk

Bedankt voor je reactie! Helaas is de foto van de voorzijde niet scherp.

Th.Heijerman

Ik hou het op een Pterostichus oblongopunctatus....

Theodoor

Arno van Stipdonk

Hallo Theodoor,

Hartelijk bedankt voor je reactie. Dat deze kever nog op naam gebracht zou worden had ik niet meer verwacht. Heel leuk!

De kever lijkt er sprekend op, al zijn er gelijkende soorten. Maar een kenner zal ik zeker niet tegenspreken.

Ik heb de waarneming als zodanig willen aanpassen, helaas is de soort Pterostichus oblongopunctatus niet aanwezig in de database. Kan deze aangemaakt worden?

han.endt

Arno,

Je kan bij de geleedpotigen de soort zelf toevoegen door achter het vakje waar je de groep (in dit geval Groep: Geleedpotigen) selecteerd op "Soort Toevoegen" te drukken.

Mark van Veen

Check wel heel goed of de soort echt niet bestaat, via de zoek functie in het invoerscherm. Klik eerst zoek voor het soortnaamveld aan en typ dan 'Pterostichus'. Je krijgt alle beschikbare Pterostichussen te zien. Staat ie daar niet bij, dan kun je hem aanmaken. Een goede check scheelt weer heel wat soorten samenvoegen (zo bestonden er op een gegeven moment 4 Anthophora plumipes!).
Bij de andere overzichten staan alleen de soorten waarvoor waarnemingen zijn.
groet,

Mark van Veen

Arno van Stipdonk

Mark en Hand,

Dank voor de tips, de soort is aangemaakt.