Mogelijk Liriope zaailing---> Agapanthus praecox

Gestart door Sipke Gonggrijp, januari 20, 2018, 20:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sipke Gonggrijp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147791860
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-01-20 Enkhuizen - Centrum
Foto's:




bij voorbaat dank Sipke Gonggrijp

nielseimers

Ziet er uit als Galanthus, maar wel opvallend tegenoverstaand en vrij klein blad.

Sipke Gonggrijp

Ik ben vrij zeker dat het een soort uit de aspergefamilie (voorheen leliefamilie volgens mij) is. :angel:

Rien Ondersteijn

#3
Ik zou eigenlijk denken aan de onderfamilie Amaryllidiaceae.
Meteen kwam hier een Agapanthus of zelfs Clivia bij me op -hoe onmogelijk dat ook is...
Wel heel apart hoor...!
Ik ken trouwens Liriope niet als zodanig met breed blad,tenzij ik me verkijk op t formaat.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Er stond zeker niet iets gelijkends in de buurt? Want dan had je dat vast wel vermeld. Mijn eerste indruk komt wel overeen, maar maakt Liriope zaailingen? Ik heb het gevoel dat hij zich in de tuin van mijn  vader alleen vegetatief vermeerderde.
groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp

@Rien, toen ik de planten zag had ik direct Agapanthus in gedachten en ook als opmerking bij mijn waarneming gezet. Maar het blad was nog geen cm breed en vervolgens moest ik aan Liriope denken vanwege die bladbreedte. Het gaat een lastige worden vermoed ik.

Rien Ondersteijn

is ie maar 1 cm breed ?  ? Niet gedacht .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 21, 2018, 10:05:21 AM
is ie maar 1 cm breed ?  ? Niet gedacht .
Nee, nog geen 1cm, smaller dus!  ;D

Rob Koelman

#8
Citaat van: Sipke Gonggrijp op januari 21, 2018, 09:16:42 AMHet gaat een lastige worden vermoed ik.

Nee hoor, gewoon het gebied nogmaals bezoeken, maar dan met schepje, bloempot en een koevoet (voor loshalen stenen)...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Hij is iets glanzender, maar verder ziet hij er uit zoals Zomerklokje er op dit moment in mijn tuin (met bladbreedte van 8-9 mm) ook uitziet. Oja Liriope ken ik niet....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Ik verkeek me flink op de bladbreedte en denk dat Sipke's idee zeker in de buurt komt.
{is Ophiopogon nog een mogelijkheid ?-is ook winterhard en loopt/zaait uit]
Hier een voorbeeld van een volwassen Liriope[aangeplant] in den Bosch vandaag.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Stefan Hageman komt redelijk overtuigd met de suggestie van Agapanthus praecox. Eerlijk gezegd mijn Agapanthus in de tuin komt precies zo met nieuwe scheuten, maar ja...

stefanhageman

Citaat van: Sipke Gonggrijp op januari 21, 2018, 20:06:41 PM
Stefan Hageman komt redelijk overtuigd met de suggestie van Agapanthus praecox. Eerlijk gezegd mijn Agapanthus in de tuin komt precies zo met nieuwe scheuten, maar ja...

Daar op terugkomend een aantal foto's van mijn driejarige zaailingen (Agapanthus praecox): kijk en vergelijk  ;)











Stefan Hageman


Sipke Gonggrijp

Opvallende overeenkomst vind ik de nervatuur. De onderzijde van het blad van jouw foto oogt hetzelfde als bij mijn vondst, alleen dan op de bovenzijde van het blad zichtbaar.

stefanhageman

#14
Citaat van: Sipke Gonggrijp op januari 22, 2018, 16:20:49 PM
Opvallende overeenkomst vind ik de nervatuur. De onderzijde van het blad van jouw foto oogt hetzelfde als bij mijn vondst, alleen dan op de bovenzijde van het blad zichtbaar.

Ja, inderdaad.

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 20, 2018, 22:45:56 PM
Ik zou eigenlijk denken aan de onderfamilie Amaryllidiaceae.
Meteen kwam hier een Agapanthus of zelfs Clivia bij me op -hoe onmogelijk dat ook is...
Wel heel apart hoor...!
Ik ken trouwens Liriope niet als zodanig met breed blad,tenzij ik me verkijk op t formaat.

Zo vreemd lijkt het mij niet? Agapanthus praecox komt inmiddels verwilderd voor in grote delen van de wereld. Voor zover ik weet is het meest dichtbij gelegen gebied -
waar de soort als exoot voorkomt - 'sub-tropisch' Zuidwest-Engeland, o.a. Cornwall en de Scilly Islands. Een stedelijk gebied komt qua klimatologische omstandigheden een stuk dichterbij het klimaat van dit deel van het Verenigd Koninkrijk dan de rest van Nederland.
Stefan Hageman


Rien Ondersteijn

Dat onmogelijke was bedoeld voor Clivia-van Agapanthus weet ik een kwekerij ,waar ze een soort in buitenteelt hadden !
Groene groe[n]tjes.Rien.

stefanhageman

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 22, 2018, 21:58:57 PM
Dat onmogelijke was bedoeld voor Clivia-van Agapanthus weet ik een kwekerij ,waar ze een soort in buitenteelt hadden !

Sorry, dan had ik je reactie verkeerd begrepen.
Stefan Hageman