Ptyodactylus guttatus (Dana reserve Jordan)

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, januari 17, 2018, 22:14:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/147731540
Ptyodactylus guttatus gezien op 2017-12-28 Jordan - Tafileh
Foto's:


bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

mickss

Ik zou hier Ptyodactylus hasselquistii van maken. De kop is relatief lang en plat ten opzichte van p. guttatus.
De dikte (of eigenlijk dunte) van de staart zou ook op P. hasselquistii wijzen, maar deze lijkt een deel kwijtgeraakt te zijn.
Ook heeft P. guttatus meestal een kleurpatroon met witte en zwarte vlekken. Van andere P. guttatus lijken deze 50/50 aanwezig. Bij deze zie ik wat witte vlekken, maar geen zwarte.
Groeten, Maykel

Bep van Pelt-Verkuil

Dank Maykel, Je hebt gelijk. Er zijn alleen maar witte stippen.
Dank voor deze correctie!
Ga het gelijk aanpassen op observado.org
Met een groet
Bep

Bep van Pelt-Verkuil

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op januari 21, 2018, 14:24:17 PM
Dank Maykel, Je hebt gelijk. Er zijn alleen maar witte stippen.
Dank voor deze correctie!
Ga het gelijk aanpassen op observado.org
Met een groet
Bep

Ik zie wel een klein determinatieprobleem: ik ben natuurlijk op internet gaan kijken
https://www.google.nl/search?q=Ptyodactylus+hasselquistii&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwisnqaVlOnYAhUNCewKHcHRDWQQ_AUICigB&biw=1121&bih=1055#imgrc=Ij7GXnpRePDnwM:

Dit lijkt een betrouwbare site, maar daar zie ik ook donkere stippen op de foto

mickss

Klopt, wat ik kan zien van de verschillende exemplaren op internet is dat gutratus eigenlijk altijd witte en zwarte stippen lijkt te hebben, terwijl dat voor hasselquistii nier verplicht is. Wat bij jouw waarneming dus op hasselquistii duidt. In tekening zit eigenlijk altijd variatie. De kopvorm is een sterkere aanwijzing. Kopvorm+ staartdikte+stippenpatroon samen maken een sterkere zaak voor hasselquistii. Op kleurpatroon alleen zou ik niet de determinatie maken.
Groeten, Maykel