Moerasvorkje (Riccardia sp.) op doodhout = Riccardia chamedryfolia

Gestart door Marc de Winkel, januari 17, 2018, 19:07:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc de Winkel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, lijken wel twee verschillende soorten op dezelfde stobbe.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147725322
onzeker Gewoon Moerasvorkje - Riccardia chamedryfolia gezien op 2018-01-17 Veluwezoom
Foto's:










Toelichting:
Eindfase beukenbos bovenzijde stobbe grove den (Pinus sylverstris) met Nowellia curvifolia.
Misschien Riccardia latifrons en / of R. multifida?
bij voorbaat dank Marc de Winkel
Mvg, Marc de Winkel

Marc de Winkel

Waarschijnlijk Riccardia latifrons, zie commentaar bij waarneming. Waarvoor dank. Nog even een foto bijgevoegd met kapsels.
Mvg, Marc de Winkel

Pluijm

Zo sterk geveerd-vertakt is R. latifrons bij mijn weten niet. Ik denk eerder aan R. chamaedryfolia of R. multifida. Riccardia's kunnen maar beter onder  :micro: en het liefst vers materiaal om de olielichamen te controleren.
Als je materiaal hebt, wil ik het wel bekijken.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Marc de Winkel

Het blijft spannend zo  ;D . Ik weet de plek terug te vinden en kan wat vers materiaal verzamelen. Als je je adres even via pm stuurt, komt het naar je toe. Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

vdvaart

Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Marc de Winkel

Mvg, Marc de Winkel

Pluijm

Adres is opgestuurd in PM.
Riccardia's zoals bekend niet drogen voor versturen.
Je schrijft, mogelijk twee soorten. Als je denkt dat er verschillende vormen op het hout zitten, graag apart verpakken.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Marc de Winkel

Mvg, Marc de Winkel

Pluijm

Microscopisch klopt het (beide opgestuurde plukjes) met R. chamedryfolia, Die kan blijkbaar ook  op rot hout voorkomen. Met jonge sporenkapsels en met broedkorrels.

Hoewel op hout, zo een regelmatig geveerd thallus kon eigenlijk geen R. latifrons zijn, die is handvormig vertakt.
In het verse materiaal steeds een gekorreld olielichaam in de epidermiscellen. Riccardia latifrons valt dan ook af, want daarbij ontbreken ze geheel.  Ook geen thalluszoom, dus geen R. mulifida, die zou ook alleen olielichamen in de cellen onder de epidermis mogen hebben.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Marc de Winkel

Bedankt voor de moeite van het onderzoeken en meedenken. Leuk dat er zekerheid is, ik pas de waarneming aan.

Met vriendelijke groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

vdvaart

Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart