Grauw rijpmos?

Gestart door aport, januari 17, 2018, 17:06:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Onderzijde en Rhizinen wit, penseelvormig. Lobben wel iets berijpt. Sporen wel iets klein als ik het e.e.a. lees. En kan niet echt soredien ontdekken...
Misschien toch nog wat anders (Groot vingermos)...?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147724082
onzeker Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2018-01-17 Valkenburg (ZH)
Foto's:

























bij voorbaat dank Arjan Portengen

Pluijm

Dit is Pleurosticta acetabulum.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

aport

#2
Hoi Arno,

Volgens de enige bron die ik kan vinden zijn de sporen daarvan "Spores incolores, simples" en ik neem aan dat dat kleurloos en eencellig (?) betekent... dat zou dan toch niet kloppen.
http://www.lichensmaritimes.org/index.php?task=fiche&lichen=468

Met vriendelijke groet, Arjan


Pluijm

#3
Tja, dan moet ik ook terug naar de boeken, over de sporen weet ik niets. Ik heb maar een paar collecties Pleurosticta en zonder apotheciën. Ik kan de sporen dus niet zelf verifiëren. De sporen op foto lijken nogal op Amandinea?!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

henkjanvdkolk

Zeker geen Pleurosticta.

Dit lijkt me een Physcia, oa vanwege het sporentype.

Is de boom aangevoerd? Het ziet er niet echt uit als één van de NLse Physcia's.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

aport

Nog even bewerkt met vloeibare ontstopper (werkt bij groot dooiermos) en geen kleurreactie (hooguit groen wordend). Lijkt me dus ook niet iets van Vingermos. Zou dan echt niet weten wat het anders kan zijn dan Grauw rijpmos....
Groet, Arjan

aport

#6
Sorry net mijn commentaar gelijk met die van jouw. Boom is geknot en staat gewoon langs de weg in een woonwijk. Geplant door de gemeente (denk ik), dus zal niet van ver zijn aangvoerd....? Sporen van Physica en Physconia zijn beide tweecellig en zwart. Weet niet of daar echt duidelijke verschillen in zijn.

Groet, Arjan


aport

Ook nog maar even de pycnidien bekeken (zie laatste foto). Twijfel of ons dit verder helpt...
Zal hem ook nog even op het Mosforum plaatsen.
Groet, Arjan

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Laurens Sparrius

Hier zie ik Physcia stellaris in. Het oppervlak is niet overdreven gemarmerd (geen P. aipolia) of berijpt (geen Physconia) en de lobben zijn relatief breed. Ook klopt de sporenmaat met Physcia (Physconia is  groter). Wel een erg groot exemplaar!
Groet, Laurens Sparrius

kroonp

Citaat van: aport op januari 18, 2018, 21:50:28 PM
Sorry net mijn commentaar gelijk met die van jouw. Boom is geknot en staat gewoon langs de weg in een woonwijk. Geplant door de gemeente (denk ik), dus zal niet van ver zijn aangvoerd....? Sporen van Physica en Physconia zijn beide tweecellig en zwart. Weet niet of daar echt duidelijke verschillen in zijn.

Groet, Arjan

Bomen worden heel Europa doorgesleept. Zie artikeltje: Aangevoerde epifytische korstmossen: het Amberlaantje in Dronten
Zou hier dus ook het geval kunnen zijn. Ik heb geen idee welke boomsoort het is. Maar zou interessant zijn om dat verder uit te zoeken en te kijken of er nog meer 'vreemde' soorten op deze en naburige bomen zitten.
Groet

Peter Kroon

Pluijm

Op Streetview lijken het 'Bolacacia's', Robinia te zijn.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

aport

Was een beetje voorbarig wat de reactie betreft. Is inmiddels toch wel behoorlijk geel geworden...
Ook sporen kloppen inderdaad voor Physcia stellaris: tussen de 18-24 x 7-10 µm (inmiddels meerdere bekeken). Lijk me dus inderdaad wel deze soort, wat grappig is, want was in het veld mijn allereerste gedachte. En zal de boomsoort in de gaten houden, want lijkt er inderdaad wel goed op (goed speurwerk!). Zal dan ook eens kijken of ik nog wat anders kan vinden.

Groet en allen hartstikke bedankt,
Arjan

Pluijm

#13
Is dit de juiste boom? Als je als fotograaf (van jouw 1e foto) op de stoep staat, rechts naast de boom heb je zicht op ca. 15 stoeptegels, dan een parkeerhaventje, een grotere boom met drie verticale takken en een zijgevel met gevelraam...

https://www.google.nl/maps/@52.1787586,4.4374017,3a,30y,82.79h,82.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCnjqkE69CEyDgfv-DGSXyg!2e0!7i13312!8i6656

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

aport

#14
Klopt als een bus......  Goed hoor! Zie ook bijgevoegde foto. Parkeerhaven en schutting links, klopt allemaal,
Groet, Arjan

henkjanvdkolk

Als ik een Nederlandse soort zou moeten kiezen zou het ook Physcia stellaris zijn. Maar het missen van 'vingers' en de ogenschijnlijk donkere kleur zorgen wel voor twijfels bij mij. Zeker de moeite waard om te kijken welke soorten er op dezelfde boom en op de bomen er naast groeien.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Gerben boer

Naar aanleiding van een vergelijkbare vondst van mij waarbij ik na een zoektocht uitgekomen ben op Physcia biziana. Ben ik alle waarnemingen van Physcia Stellaris langsgelopen en toen kwam ik ook deze waarneming weer tegen. Dit lijkt mij dezelfde soort (ook voorgelegd aan Henk-Jan en Laurens)
Het is waarschijnlijk een soort die met aangevoerde bomen mee komt naar west Europa maar hier blijkbaar goed kan overleven!

Zie eventueel mijn waarneming voor informatie/vergelijkingsmateriaal:

https://waarneming.nl/observation/295484126/
 
Als ik er een keer in de buurt ben zal ik de vondst proberen op te zoeken zodat we het materiaal met elkaar kunnen vergelijken. Eventueel mag iemand anders ook kijken of deze er nog groeit en het liefste pas als er meerdere exemplaren groeien, een klein stukje verzamelen en graag dan opsturen naar mij.

aport

Hoi Gerben,

Leuk!
Ik zal van de week even kijken of ik nog wat kan vinden.

Groet, Arjan

aport

Zit er nog zie link voor waarneming:

https://waarneming.nl/observation/295764447/

Vind hem alleen niet echt hel duidelijk groen worden...(laatse 2 foto's)
Dus ben niet geheel overtuigd.

Mocht iemand willen dat ik wat verzamel dan hoor ik het wel.

Inmiddels zo*n 5 thalli aanwezig, Enkel op deze boom (zover ik even snel gezien heb).

Groet, Arjan

Matthijs Molenaar

Ik denk wel dat het klopt, kleurt alsnog wel vrij duidelijk groen (wat ik kan zien op de foto). Leuke vondst!  :duim:  :duim:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Gerben boer

#20
Prachtig! En bedankt voor het opzoeken! Ik ben het ermee eens dat dit ook de Physcia Biziana is.
Grote, platte, brede en overlappende lobben. Thallus droog vrij sterk berijpt, nat groen verkleurend. Apotheciën talrijk en geclusterd richting het centrum van het thallus. En in combi met de microscopische gegevens van je andere waarneming lijkt dit me zeker hetzelfde! Leuk!

aport

Ok super!
Dank jullie wel.
Groet, Arjan

Pluijm

Goed uitgezocht allemaal!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm