Calycina lactea

Gestart door karinarie, januari 16, 2018, 15:16:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147530462
Zakjeszwam onbekend - Ascomyceet spec. gezien op 2018-01-06 Meijendel - Vallei Meijendel
Foto's:
































Toelichting:
Duizenden vruchtlichamen aanwezig op ontschorst hout.Kort gesteeld.Grootste diameter 0.8 mm.Zuiver wit , niet verkleurend.Toppen van asci J- .Sporen iets gekromd,2 of 3 septen,vaak ingesnoerd ( zoals op de foto ) 18.8 - 22.6 x 3.8 - 4.2 micron.Geen haren aanwezig.In de steel bevinden zich hyfen.In de asci zijn 4 sporen aanwezig !Parafysen draadvormig naar de top iets verbreed.( top 1.8 a 2.8 micron , steel halverwege 0.94 a 1.8 micron ),gesepteerd,basis lijkt ( vaak ) vertakt.Zie ook waarneming van Peter Peperkamp.Het gaat hier om dezelfde soort.Is uiteindelijk door Stip Helleman gedetermineerd als Calycina lactea.Hij had deze soort al eerder gevonden in november 2015 bij Almere.
bij voorbaat dank Arie Benschop

Stip

Groeten Stip
www.helotiales.nl

karinarie

Hallo Stip,
dank je wel.Dit genus behoorde wel tot de mogelijkheden maar we kwamen hier nog niet verder mee.Het pakketje met de gedroogde vruchtlichamen gaat morgen op de post.

groetjes Arie

Stip

Hoi Arie,
we zien het wel wat het wordt, Calycina is met deze sporen en vruchtlichamen wel zeker
Groeten Stip
www.helotiales.nl

karinarie

#4
Hallo Stip,
op de site ASCO - SONNEBERG word een soort behandeld Calycina lactea (synoniem Bisporella lactea ) die nog niet op de nederlandse soortenlijst staat.Hiermee komen de kenmerken zeer goed overeen.O.a.de vorm en grootte van de sporen.En de asci bevatten 4 sporen !

groetjes Arie

Stip

Hoi Arie,
dat had ik ook in gedachten, ik heb het nog even nagezocht maar die is in November 2015 in Almere al gevonden maar ik zag hem niet in de update staan.
Dat vraag ik nog even na.
Groeten Stip
www.helotiales.nl


peterpeperkamp

De sleutel uit het ascoproject van  de NMV en met name C4 punt 45A geeft voor Calycina,  "concaaf " vruchtlichaam terwijl deze duidelijk convex is dus ook bij punt 45B vermeld zou kunnen  worden.
Groet Peter