Die link kende ik nog niet, Jurriën. Thanks!
Toch maakt dit het voor mij niet makkelijker.
Ik vind het in ieder geval een grijsachtig beestje en zie een schaduwband die de kattenpoten verbindt (bij beide foto's hierboven). Over de 4 punten bij de link:
1. De schaduwband wordt als belangrijkste punt genoemd (punt 1) terwijl het ruimte voor interpretatie biedt want jullie zien de schaduwband niet bij de eerste maar wel bij de tweede vlinder?
2. Bij het tweede punt (de grootte van de kattenpootvlek) wordt aangegeven dat dit variabel kan zijn.
3. Bij het derde punt staat het kenmerk van het lijntje dat al dan niet onderbroken zou zijn. De hardheid van dat kenmerk wordt in dit topic ter discussie gesteld.
4. Bij het vierde punt wordt de vetheid van het donkere boogje langs de inkeping in de voorvleugel genoemd. Hierbij wordt aangegeven dat het kenmerk minder bruikbaar is dan de eerder vermelde kenmerken.
Kenmerken vlinder
Voorvleugellengte: 13-15 mm. Op de voorvleugel is meestal duidelijk een brede grijze dwarsband te onderscheiden. Deze loopt door de zwarte vlek in de vorm van een ‘pootafdruk’ heen en zet zich voort over de achtervleugel (hoewel dit bij grijzere exemplaren niet meer opvalt). De uitholling aan de achterrand van de voorvleugel is net als de franje zeer donker*, bijna zwart gekleurd. De bruine vlek aan de voorrand is vaak smal en loopt taps toe. Langs de rand van de achtervleugel loopt meestal een regelmatig gebroken of uit stippen bestaande lijn.
(...)
Lijkt zeer sterk op het gemiddeld iets grotere klaverblaadje (M. notata) en wordt daar vaak mee verward. Bij het klaverblaadje ontbreekt de dwarsband echter nagenoeg; in plaats daarvan loopt er een smalle dwarslijn aan de binnenzijde van de ‘pootafdruk’. De pootafdruk is in de meeste gevallen duidelijk groter. De grondkleur is meestal roomkleurig in plaats van grijsachtig. De uitholling aan de achterrand van de voorvleugel is bij het klaverblaadje fijn licht en donker gevlekt en de bruine vlek aan de voorrand is min of meer rechthoekig; de zwarte lijn langs de achterrand van de achtervleugel is gewoonlijk ononderbroken. Bij afgevlogen of afwijkende exemplaren kan genitaliënonderzoek nodig zijn voor een zekere determinatie.
*Zie punt 4 hierboven.
Er is dus belachelijk veel overlap in kenmerken?