Oproep: Herbarium materiaal gevraagd van 53 soorten

Gestart door nielseimers, januari 15, 2018, 21:43:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Hee allen,

Naturalis is momenteel erg hard bezig met de nieuwe versie van Heukels' Flora. Leni Duistermaat heeft de lijst met nieuwe taxa bijna definitief. Van de nieuw toegevoegde taxa blijkt echter een aanzienlijk deel nog geen herbariummateriaal aanwezig te zijn bij Naturalis. Leni heeft daarom gevraagd om onderstaande lijst te delen op forums. Bij dezen dus de oproep om hier komend jaar extra goed op te letten. Waar (voorlopige) Nederlandse namen beschikbaar zijn, staan die erachter tussen [].

Hoe je materiaal verzamelt en waar je je materiaal heen kan sturen, is te vinden in deze handleiding.

1.   Acer tataricum - [Tataarse esdoorn]
2.   Allium tuberosum - [Chinese bieslook]
3.   Asarina procumbens -
4.   Asarum europaeum - [Mansoor]
5.   Aucuba japonica [Broodboom]
6.   Brassica juncea [Sareptamosterd]
7.   Capsicum annuum [Paprika]
8.   Caragana arborescens [Erwtenboompje]
9.   Carpobrotus edulis [Hottentotvijg]
10.   Cercidiphyllum japonicum
11.   Commelina communis [Gewone commelina]
12.   Cosmos bipinnata [Cosmos]
13.   Fumaria parviflora [Kleine duivenkervel]
14.   Geranium nodosum [Knopige ooievaarsbek]
15.   Geranium tuberosum
16.   Gilia tricolor
17.   Heuchera micrantha
18.   Heuchera sanguinea [Gewoon purperklokje]
19.   Lonicera japonica, acuminata, morrowii, involucrata [Japanse kamperfoelie, *, *, Ledebours kamperfoelie]
20.   Lonicera nitida (Lonicera ligustrina var. yunnanensis) [Buxuskamperfoelie  ;D]
21.   Lonicera pileata (Lonicera ligustrina var. pileata) [Struikkamperfoelie]
22.   Macleaya cordata [Pluimpapaver]
23.   Mazus reptans
24.   Nicotiana langsdorfii
25.   Oenothera stricta
26.   Onopordum x beckianum
27.   Persicaria virginiana
28.   Phlomis russeliana [Brandkruid]
29.   Salix babylonica [Krulwilg]
30.   Salix x holosericea
31.   Salix x salamonii
32.   Salvia glutinosa [Gele salie]
33.   Salvia hispanica [Chia]
34.   Sarracenia purpurea
35.   Scilla mischtschenkoana
36.   Sedum floriferum
37.   Sorbaria kirilowii
38.   Spiraea japonica [Japanse spiraea]
39.   Symphytum bulbosum
40.   Symphytum caucasicum [Kaukasische smeerwortel]
41.   Symphytum orientale
42.   Symphytum tauricum
43.   Symphytum tuberosum [Knolsmeerwortel]
44.   Symphytum x hidcotense [Hidcote-smeerwortel]
45.   Telekia speciosa Groot koeienoog
46.   Tradescantia fluminensis [Vaderplant]
47.   Trifolium rubens [Purpere klaver]
48.   Tropaeolum majus [Oost-Indische kers]
49.   Verbena rigida
50.   Weigela japonica
51.   Wisteria sinensis [Chinese blauweregen]
52.   Yucca filamentosa [Vezelpalmlelie]
53.   Zinnia peruviana

Rien Ondersteijn

Een behoorlijk aantal staan in mijn tuin-zijn die ook bruikbaar ?[ik kan me moeilijk voorstellen dat ze uit hun 'geboorteland' moeten komen..].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

#2
@Rien,
ik zou eerder kiezen voor spontane vondsten. Ik denk dat Leni daarmee ook enigszins een beeld wil krijgen in hoeverre deze soorten nu werkelijk verwilderen en of ze ook goed op naam zijn gebracht. Dan kan ze ook beter de afweging maken ze op te nemen in de nieuwe versie van de 'Heukels'.

Rien Ondersteijn

Tuurlijk Sipke-buiten kijf,maar gezien de vraag van Leni [die al langer geldt] denk ik :'als zij er op moet wachten tot die eindelijk s in de natuur worden gevonden...'.[zo heb ik bijv nog nooit Wisteria 'buiten' gezien]
Bovendien zijn t zowat alle ontsnapte tuinplanten die daarbuiten overleven,dus verschil is er eigenlijk niet.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 16, 2018, 12:52:46 PMBovendien zijn t zowat alle ontsnapte tuinplanten die daarbuiten overleven,dus verschil is er eigenlijk niet.

Omdat het deels zaailingen zijn kunnen ze wel degelijk verschillen van een cultivar die altijd door stekken oid wordt vermeerderd...
Met vriendelijke groet, Rob

WimV

Als tuinen mee gaan doen, kan ze net zo goed naar de Intratuin in Leiden gaan en daar alles opkopen...

Groetjes,
Wim

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 16, 2018, 12:52:46 PM
Tuurlijk Sipke-buiten kijf,maar gezien de vraag van Leni [die al langer geldt] denk ik :'als zij er op moet wachten tot die eindelijk s in de natuur worden gevonden...'.[zo heb ik bijv nog nooit Wisteria 'buiten' gezien]
Bovendien zijn t zowat alle ontsnapte tuinplanten die daarbuiten overleven,dus verschil is er eigenlijk niet.
Wat niet wordt gevonden wordt niet gevonden, lijkt me simpel.
Lijkt me niet de bedoeling het Herbarium te vullen met materiaal afkomstig uit een tuin.
Mochten er soorten tussen zitten die niet gevonden worden of überhaupt (makkelijk) verwilderen , des te meer reden ze dus niet op te nemen in de nieuwe Flora!

M.V.S

Ik quote uit het bericht van de FLORON site waar deze lijst uit gekopieerd is:

CiteerLet op: hoewel het om tuinplanten gaat, vragen we hier nadrukkelijk om bewijsmateriaal van verwilderde, zich uitbreidende populaties (geen materiaal uit gedumpt snoeiafval).

http://www.floron.nl/publicaties/standaardlijst-nederlandse-flora/materiaal-gezocht
Groetjes, Marc

dirder

En Salix x salamonii is kennelijk alweer een nieuwe naam voor S. x sepulcralis. Die wilt zichzelf wel eens uitzaaien (maar kan jong vrij lang onder de radar blijven).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: dirder op januari 16, 2018, 23:20:12 PM
En Salix x salamonii is kennelijk alweer een nieuwe naam voor S. x sepulcralis. Die wilt zichzelf wel eens uitzaaien (maar kan jong vrij lang onder de radar blijven).
Die kom je volgens mij niet vaak verwilderd tegen in Nederland (de meeste stippen op de NDFF betreft allemaal aanplant), ik heb toevallig een duidelijke zaailing in Alkmaar, dus die kan ik alvast verzamelen!