Hoofdmenu

soortenlijsten bijwerken

Gestart door hiskodevries, januari 15, 2018, 16:12:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Beste Obsmapp gebruiken werk minstens twee keer per jaar je soortenlijsten bij.
Dit doe je via tegel instellingen -> Soort-> (even alles selecteren) -> OK
Dat scheelt weer een hoop 'foute' Barmsijzen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Dit gaat natuurlijk alsnog een groot deel van de gebruikers niet lezen, niet doen, vergeten etc...

Waarom niet:

  • bij iedere app-update alle lijsten ook meteen verversen en/of:
  • door de app laten checken hoe oud de lijsten zijn en bij overschrijding van bijv. een halfjaar een bericht laten verschijnen in de app dat hij per ommegaande zijn lijsten moet updaten --> knop 'ververs nu' aanbieden? (indien wifi beschikbaar evt.)
(Overigens zullen er alsnog altijd oude data binnen blijven komen (tenzij je dat onmogelijk maakt). Het ontstaan van echt foute barmsijzen etc. zou je dus eigenlijk toch moeten zien te voorkomen, door taxonconcepten en hun relaties beter/ondubbelzinnig vast te leggen.)
Marijn Prins

Alex Kwak

Ik vind het idee van elk half jaar een melding geven helemaal niet zo gek.
Domweg bij een update downloaden maak je geen vrienden mee  :rolleyes:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Ja Marijn heeft zeker een punt.
Het bijwerken van soortenlijsten moet meer 'afgedwongen' worden zonder de gebruiker midden in de himalaya te verrassen met een groot dataverbruik.
elk half jaar is te statisch. Stel je hebt maar 1 soortgroep waar nauwelijks iets aan gewijzigd wordt. Dan is die update weer zonde.
Als ik TomTom start krijg ik soms keurig een melding 'Kaart update aanwezig downloaden J/N' . zoiets zou in de app ook moeten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: Alex Kwak op januari 16, 2018, 14:48:08 PM
Domweg bij een update downloaden maak je geen vrienden mee  :rolleyes:
Hoezo eigenlijk precies? De meeste gebruikers zullen apps updaten bij wifi-verbinding (of onbeperkte bundel ofzo), en überhaupt niet malen om hoeveel MB er dan binnengehaald wordt en hoe lang dat duurt, toch? Ik iig niet.
OK, misschien liever niet bij elke update doen (aangezien jij er zó veel uitbrengt ;)), maar periodiek, of zoals Hisko voorstelt, dynamisch bepaald.
Marijn Prins

marijn

Citaat van: hiskodevries op januari 16, 2018, 15:25:26 PM
elk half jaar is te statisch. Stel je hebt maar 1 soortgroep waar nauwelijks iets aan gewijzigd wordt. Dan is die update weer zonde.
Als ik TomTom start krijg ik soms keurig een melding 'Kaart update aanwezig downloaden J/N' . zoiets zou in de app ook moeten.
Ja, zou mooi zijn als bijv. vastgelegd kan worden door beheerders dat er een belangrijke update in de lijsten is doorgevoerd, en dat de app hierop checkt en indien nodig met een update-melding komt (al dan niet naast een standaard periodieke update).
Marijn Prins

Alex Kwak

We zijn bezig een mechanisme in te bouwen waarbij ObsMapp automatisch maximaal 1x per week kan checken of er nieuwe lijsten beschikbaar zijn. Zo ja, dan krijg je daar een melding van en heb je de mogelijkheid om die lijsten te downloaden. Download je ze niet dan krijg je die melding na een maand opnieuw. Die check wordt gedaan na een week, elke keer als je opstart en een wifi-verbinding hebt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marijn

Goed bezig :duim:
Ben benieuwd.
Eén ding: als ik het goed begrijp ga je die check doen bij opstarten van de app met wifi-verbinding?
Denk je niet dat veel gebruikers de app meestal juist in het veld zullen opstarten?
Marijn Prins

Alex Kwak

Citaat van: marijn op januari 17, 2018, 22:28:31 PM
Eén ding: als ik het goed begrijp ga je die check doen bij opstarten van de app met wifi-verbinding?
Denk je niet dat veel gebruikers de app meestal juist in het veld zullen opstarten?

Zeker, maar dan de eerste keer dat ze wél opstarten met wifi ga je alsnog controleren. Dit is typisch iets wat niet op een paar dagen aankomt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JeroenBes

Hoe kan ik de soortenlijst van alle vogels van de wereld inclusief alle ondersoorten etc. downloaden in obsmapp?

Ik heb hetvolgende geprobeerd .

tegel--->instellingen ---> soort ---->Nederland heb ik veranderd in wereldlijst ---> Nederlands (dutch) laat ik zo.
Maar dan download die echt niet heel de wereldlijst hoor.

Of doe ik iets verkeerd ?

Hulp is welkom..
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

lennartv

Ik merk dat ik bij ObsMapp niet alle soorten krijg die er zijn. Op de Nederlandse lijst ontbreekt in elk geval IJsvogel. Ik heb de Nederlandse vogel lijst (Algemeen) gedownload, maar  hij geeft hem niet weer. Wat zou het probleem kunnen zijn? De app is helemaal geupdatet. Ik kom er nu pas achter, maar ik ga volgende week op vakantie naar Spanje, waarbij ik nog redelijk wat vogels ga kijken dus het zou wel fijn zijn als ik dan weet hoe het opgelost zou kunnen worden  ;D
Europese lijst en wereldlijst geeft ook ijsvogel niet weer, alleen bandijsvogel. Provencaalse grasmus bijvoorbeeld ook niet (en vast nog een heel aantal andere soorten)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Alex Kwak

Citaat van: lennartv op januari 20, 2018, 20:11:52 PM
Ik merk dat ik bij ObsMapp niet alle soorten krijg die er zijn. Op de Nederlandse lijst ontbreekt in elk geval IJsvogel. Ik heb de Nederlandse vogel lijst (Algemeen) gedownload, maar  hij geeft hem niet weer. Wat zou het probleem kunnen zijn? De app is helemaal geupdatet. Ik kom er nu pas achter, maar ik ga volgende week op vakantie naar Spanje, waarbij ik nog redelijk wat vogels ga kijken dus het zou wel fijn zijn als ik dan weet hoe het opgelost zou kunnen worden  ;D
Europese lijst en wereldlijst geeft ook ijsvogel niet weer, alleen bandijsvogel. Provencaalse grasmus bijvoorbeeld ook niet (en vast nog een heel aantal andere soorten)

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360895#msg1360895
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

lennartv

Citaat van: Alex Kwak op januari 20, 2018, 20:13:08 PM
Citaat van: lennartv op januari 20, 2018, 20:11:52 PM
Ik merk dat ik bij ObsMapp niet alle soorten krijg die er zijn. Op de Nederlandse lijst ontbreekt in elk geval IJsvogel. Ik heb de Nederlandse vogel lijst (Algemeen) gedownload, maar  hij geeft hem niet weer. Wat zou het probleem kunnen zijn? De app is helemaal geupdatet. Ik kom er nu pas achter, maar ik ga volgende week op vakantie naar Spanje, waarbij ik nog redelijk wat vogels ga kijken dus het zou wel fijn zijn als ik dan weet hoe het opgelost zou kunnen worden  ;D
Europese lijst en wereldlijst geeft ook ijsvogel niet weer, alleen bandijsvogel. Provencaalse grasmus bijvoorbeeld ook niet (en vast nog een heel aantal andere soorten)

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360895#msg1360895

Bedankt voor de vlotte reactie! Ik heb alles aangevinkt wat maar mogelijk is, maar het probleem is niet verholpen. IJsvogel wordt nog steeds niet weergegeven en dat is toch verder overigens ook een normale soort. Alleen bonte ijsvogel op Nederlandse lijst. Met de ondersoorten kom ik nu wel iets verder op de Europese lijst gelukkig
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

hiskodevries

Bij vogels dus zeer zeldzaam aanvinken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lennartv

Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Jelle Jacobsen

Ik wilde de soortenlijst bijwerken voor Nachtvlinders, maar hij heeft (zeer waarschijnlijk) de wereldlijst gedownload ipv de Nederlandse (Nederland is geselecteerd). Het lijkt erop dat er iets mis gaat met de output vanuit waarneming.
Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders

Alex Kwak

Citaat van: Jelle Jacobsen op januari 30, 2018, 19:58:43 PM
Ik wilde de soortenlijst bijwerken voor Nachtvlinders, maar hij heeft (zeer waarschijnlijk) de wereldlijst gedownload ipv de Nederlandse (Nederland is geselecteerd). Het lijkt erop dat er iets mis gaat met de output vanuit waarneming.

Waarom denk je dat?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jelle Jacobsen

Ik was misschien iets te snel met aannames :blink:, maar het is iig wel raar dat er nu 24780 soorten nachtvlinders in de nederlandse lijst staan... Is dat de bedoeling? :blink:
Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders