Wittige Elfenbankjes? => Reebruin elfenbankje (Trametopsis cervina)!

Gestart door rietvanoosten, januari 14, 2018, 17:35:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Op 11-01-2018 dacht ik Kaaszwammen gezien te hebben, maar sporen passen daar niet bij.
Kwam daarna uit bij de Elfenbankjes.

Met de sleutel Trametes (Fungi Europaei 10, Polyporaceae s.l., blz. 526) kan ik uitkomen op Trametes cervina/Trametopsis cervina (Reebruin elfenbankje), maar dan ga ik uit van 1 porie per mm (weet niet of dat goed is), sporenmaten kloppen wel. Er staat 7-9 x 2.5-3 µm.
Voor Trametes pubescens (Fluweelelfenbankje) zijn de sporen die ik gezien heb aan de grote kant. Hiervoor wordt gegeven: 5.5-7.5 x 1.8-2.5 µm.

Maar misschien zoek ik ook wel helemaal in de verkeerde richting  :huh:

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147646560
Elfenbankje p.p. - Trametes spec. gezien op 2018-01-11 Twickel - Blokstegenweg / Golfbaan
Foto's:

































Toelichting:
op loofhout (op dode tak/stam waarop ook Gele trilzwam, mogelijk Eikenbloedzwam en Gele korstzwam/Twijgkorstzwam met? zitten). Hyfensysteem trimitisch. Sporenmaten: 6.6-7.7-8.6(-9.2) x 3.0(-3.4) µm. Sporen J-. Op forum gezet. 
met vriendelijke groet, Riet

a.klos

Eigenlijk denk ik meer aan een kaaszwam, de Asgrauwe past goed in het plaatje.

Mvg. Anneke.

rietvanoosten

Citaat van: Anneke Klos op januari 15, 2018, 17:11:30 PM
Eigenlijk denk ik meer aan een kaaszwam, de Asgrauwe past goed in het plaatje.

Mvg. Anneke.

Ja Anneke, kaaszwam dacht ik ook het eerst aan. Zelfs stukje geproefd op 11-01 (en dat durf ik verder alleen maar bij russula's en melkzwammen  ;D): bitter/scherp.
Zwam had vage sporee gemaakt op het schoteltje in de koelkast, dus toen sporen onder de mic. gedaan.
Resultaat: sporen die niet passen bij de kaaszwammen.
Geprobeerd om buiten de koelkast nog een sporee te krijgen. Is gelukt :-)
Heb deze sporen net onder de mic. gehad, vorm en grootte kloppen echt.
Zal morgen de sporenfoto's vervangen door die van vandaag.
met vriendelijke groet, Riet

a.klos

Nee de sporen zijn dan inderdaad te groot lees ik net.
Dan weet ik het niet.

Mvg. Anneke.

rietvanoosten

#4
vervolg  :micro:

Nieuwe sporenfoto geplaatst.

Kom uit op een trimitisch hyfensysteem.
Gelezen in Pilzmikroskopie (Erb/Matheis): trimitisch = met 3 soorten hyfen:
generatieve hyfen (dunwandig, vertakt en gesepteerd, met of zonder gespen aan de septen)
skelethyfen          (dikwandig, snoervormig, niet of zelden vertakt, zonder septen, zonder gespen)
bindhyfen            (dikwandig, meer of minder vertakt, niet gesepteerd, zonder gespen).

Is keuze voor Trametes wel goed?
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#5
Kreeg op de achtergrond van verschillende kanten hulp, met als resultaat een soortnaam :blink:
Hartelijk dank voor deze hulp, geweldig!

Wil graag de info van Eduard Osieck delen:
"........ Alles past inderdaad goed op T. cervina die waarschijnlijk helemaal niet zo zeldzaam is als de Verspreidingsatlas suggereert. 1-2 gaatjes/ mm?

Enige alternatief is het geslacht Antrodia. Die veroorzaken bruinrot. Moeilijk vast te stellen maar het tegendeel (witrot) is wel vast te stellen: blauwkleuring met guaiac (stofje dat vooral voor de determinatie van Russula's wordt gebruikt). Recent is een nieuwe soort beschreven: A. rene-hentic (ook aangeduid als Cartilosoma rene-hentic) die in veel opzichten op T. cervina lijkt ........................ Het verschil zit 'm in het weefsel tussen de poriën dat voornamelijk uit dikwandige generatieve hyfen (met gespen) moet bestaan. ....................................... Wat niet lijkt te kloppen zijn de vrij breed lijkende hoedjes (bij A. rene-hentic meer in de vorm van hoedkanten van max. 6 mm). Zie verder de beschrijving in Ryvarden & Melo 2017 ...
In jouw geval kan A. rene-hentic met de beschikbare literatuur nog niet worden uitgesloten. Ik adviseer daarom te proberen om de reactie met guaiac te testen (dat kan het beste worden geprobeerd door een druppel aan te brengen op een vers snijvlak van levend materiaal; guaiac reageert met een enzym dat snel verdwijnt) ........ "


Had nog materiaal in huis, dus kon deze test uitvoeren.

Eduard Osieck:
".......... Blauwe reactie = witrot waardoor het geslacht Antrodia (bruinrot) is uitgesloten. Trametopsis cervina dus! Het verschijnen van de blauwe reactie kan inderdaad geruime tijd in beslag nemen, maar dan nog kan de reactie diepblauw zijn. ......"





met vriendelijke groet, Riet