Twijgkorstzwam of toch Gele korstzwam? => Gele korstzwam!

Gestart door rietvanoosten, januari 12, 2018, 18:52:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

In Veldgids II lees ik bij Gele korstzwam (Stereum hirsutum) (blz. 319) onder Gelijkende soorten: "De Twijgkorstzwam (S. ochraceoflavum)  is kleiner, dunvleziger en nauwelijks behaard aan de bovenzijde".
Kleiner en dunvleziger klopt, maar beharing niet  :rolleye:

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147569265
onzeker Twijgkorstzwam - Stereum ochraceoflavum gezien op 2018-01-11 Twickel - Blokstegenweg / Golfbaan
Foto's:










Toelichting:
Volgens "The Resupinates of Hampshire" is er bij de Gele korstzwam (Stereum hirsutum) een dunne zwarte laag te zien in dwarsdoorsnede. Op forum gezet.
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#1
Nog een testje gedaan.
In "The Resupinates of Hampshire" (2017) staat bij Stereum hirsutum (Gele korstzwam) dat deze met KOH eerst rood en dan zwart verkleurt.
Gisteren geprobeerd met 3% KOH, toen geen rood gezien.
Vanmiddag in de herkansing: getest met sterke oplossing NaOH, verkleuring was in het echt roder dan op de foto te zien is, moeilijk vast te leggen.
Zouden het dan toch Gele korstzwammen zijn?
met vriendelijke groet, Riet

sjaakvantiel

De groen ruige uitvoering heeft ook wel wat weg van ruw/ruigharig elfenbankje. Ook hirsutum?! Mar of met KOH verkleuren weet ik niet. Zomaar een opwelling.

rietvanoosten

Dacht ik gisteren ook aan Sjaak  :blink:, maar ... elfenbankjes hebben poriĆ«n.
met vriendelijke groet, Riet

sjaakvantiel


Henny Klein

Geestig, die discussie hadden we gisteren op excursie ook over zo'n tak, iemand heeft wat meegenomen voor de mic, maar over die zwarte streep heb ik niets gehoord, zal ik doorgeven :-)
Waarneming: https://waarneming.nl/waarneming/view/147616730
onzeker Gele korstzwam - Stereum hirsutum gezien op 2018-01-12 De Onlanden - Kleibos & De Zuidermaden
Foto's:


Hartelijke groet, Henny

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Henny Klein

Ik wacht af, maar op Waarneming is de Gele Korstzwam door Jan Knuiman al op zeker gezet. De mijne is ook wel heel geel :-)
Hartelijke groet, Henny

Henny Klein

Grappig, maar degene die hem thuis bekeken had (niet zeker of dat met mic was) vond het toch een Twijgkorstzwam!
Hartelijke groet, Henny

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

wim veraghtert

Lijkt mij toch echt wel Gele korstzwam  (alle foto's in dit topic).
admin nachtvlinders waarnemingen.be

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Henny Klein

Nu weten we in ieder geval dat dit een lastige is, volgende keer probeer ik het zelf uit te zoeken :-)
Hartelijke groet, Henny