Paddenstoeltjes op eik

Gestart door Hannie Luijten, januari 12, 2018, 16:56:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Deze kleine paddenstoeltjes groeiden op de stam van een eik en ik kan ze niet thuisbrengen. Valt er een (familie)naam op te plakken?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147564503
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2018-01-12 Harfsen - Landgoed Dorth
Foto's:










Toelichting:
op de stam
bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

Melchior van Tweel

Kijk eens bij Mycena meliigena
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Kijken is altijd nuttig, de conclusie moet wel zijn dat die het niet is.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Hoedvorm en streping is niet passend, ook kleur steel te bleek. Het geheel is zeer atypisch voor genoemde soort.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Hannie Luijten

Ik heb inmiddels ook gekeken. Op de foto's van de handvol goedgekeurde waarnemingen vind ik zo ook wel anders uit zien. Maar misschien zijn deze wat ouder? Ik weet er te weinig van af om hier iets over te kunnen zeggen. Helaas staat deze soort niet in de gidsen die ik heb.
Groet, Hannie

ridderzwam

ter onderstreping van de juiste opmerking van Henk H. hierbij een van mijn recente foto's van M.meliigena, Wat een feessie was dat om ze te bewonderen : vorm, kleur !!!

Groet,
Ria

Hannie Luijten

En jullie hebben geen idee wat het wel kan zijn?
Kan ik hem op Mycena spec. zetten?
Groet, Hannie

wimperzwam

Ria, mooie foto, klopt perfekt met het beeld dat ik van deze soort heb. Wat het dan wel is, is voor mij te onzeker. Heb wel een idee maar ik houd niet van te veel onzekerheden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

ridderzwam

Er zijn diverse van die kleine mycena's in mos op schors. De exemplaren  ik hierbij op foto's laat zien zijn m.i. anders dan die van Hannie. Deze foto's zijn "bijvangst" bij M.meliigena. Ik heb  verder geen aandacht aan deze kleintjes besteed, was gefocust op die supermooie Lilabruintjes ((en speurde of er ook Grijze Schorsmycena tussen stond. Nee dus)).

Is er, Henk, voor Hannie en voor mij verder te speuren als je jouw "onzekere determinaties"  spuit??

Dank  voor het complimentje over de foto. Ik heb geen macrolens en die paddenstoeltjes zijn zooo klein, dus ik was wel blij met die gelukte opname.

Groet,
Ria.

wimperzwam

Mijn gedachten gingen o.a. ook uit naar vormen van M. alba (Witte schorsmycena) en M. hiemalis (Stronkmycena).

Mvgr.,
Henk Huijser.

ridderzwam

moeilijk moeilijk moeilijk......
Henk,
1.wat Mycena alba betreft, daar zie ik in geen der foto's iets  van terug; hij hoort in mijn gevoelen als Witte schorsmycena qua vorm/lamellen in het rijtje van Lilabruine en Grijze schorsmycena's;
2.wat Mycena hiemalis betreft volgen hier foto's van wat ik ooit als M.hiemalis benoemd heb (waarn.4a,5,6.op eik; waarn. 7 en 8 op populier.).

De eerder genoemde recente waarnemingen 1,2,3,4 hebben een andere/rondere hoedvorm, denk ik. En Hannie's waarnemingen worden (mij althans)  niet duidelijker...

Hartelijke groet , dank voor reacties, Ria.

ridderzwam

moeilijk moeilijk moeilijk.

Mijn opm. van vanmiddag sub 2 :Wat Mycena hiemalis betreft.
Mijn daarop betrekking hebbende oude waarnemingen nu nader bestudeerd : alleen waarn. 4a, 5, 6 op eik voldoen aan het doorschijnende steeltje  van M.hiemalis, hebben een mooi klokvormig hoedje.
Waarn. 7 en 8 op populier zijn deels gekleurd gesteeld, hoedrand spreidt anders.

Ben benieuwd , Ria.


ridderzwam

Hannie, kijk wat jouw waarnemingen betreft ook eens bij Gestreepte schorsmycena,  M.mirata......
Best leuk hoor dit speuren naar namen van zulke kleine mycena's, zo'n spelletje als "Zoek de verschillen". Duidelijk is wel dat microscopisch onderzoeken het enig doorslaggevende is.

Groet,
Ria.




wimperzwam

Voor mij zit de moeilijkheid bij het benoemen van deze kleine mycena's in het veld meest bij de oude vruchtlichamen, dit vooral door ontkeuring. Jonge, verse vruchtlichamen van de diverse soorten zijn meestal goed te herkennen. Microscopisch zijn er geen problemen en inderdaad M. mirata hoort ook bij dat groepje. Lastig kunnen zijn oude pseudocorticola i.v.t. oude meliigena en oude himalis i.v.t. alba en/of mirata.

Mvgr.,
Henk Huijser.