Popjes van parasitaire wespjes. Te herkennen?

Gestart door Josee, januari 12, 2018, 12:13:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming gezien op 2012-07-22 Bergschenhoek - Lage Bergse Bos

bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Foto's zijn matig geef ik toe. Het lijkt net of er een handje rozijnen op de stronk is gestrooid. Er lijkt ook een soort rag rondom gesponnen, maar het is al een aantal jaar geleden en ik vaar niet meer blind op mijn herinneringen, zoals ook over de grootte, dat is gokken. Ws rond de 5mm.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

GerardL

Hallo Josee,

Word niet echt op gereageerd, maar weet niet waarom het geen lege "casters" zijn,
verlaten poppen van maden.
Iedereen die wel eens gevist heeft, kent ze.

Maar dat is mijn gok.

Grtzzzz

Gerard


Th.Heijerman

Het lijkt, vooral op de eerste foto, alsof ze op een soort spinselmatje zitten. Klopt dat ook?

Josee

Dank voor jullie reacties Gerard en Theodoor.
CiteerEr lijkt ook een soort rag rondom gesponnen, maar het is al een aantal jaar geleden en ik vaar niet meer blind op mijn herinneringen, zoals ook over de grootte, dat is gokken. Ws rond de 5mm.

.. wellicht dus verplaatsing naar vliegen  :huh:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Th.Heijerman


Josee

Om het goed te begrijpen Theodoor: zijn het door de één of andere wesp geparasiteerde poppen? Stel je dat vast door het rag en welk insect werd dan geparasiteerd?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Nee, het zullen - als Theodoor gelijk heeft - popjes van parasitaire wespjes zijn die vlakbij uit hun gastheer (rups ofzo) gekropen zijn (als larve nog) en daarna buiten de gastheer ingesponnen en verpopt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Aha ja gesnapt. Je brengt weer licht in mijn duisternis Arp :duim: ... en ik vermoed dan dat er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen naam aan gegeven zal kunnen worden...

Nog een fijne avond en mooie zondag u allen met wederom dank voor het delen van jullie wijsheid  :lol:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Henk Soepenberg

Zou ook nog kunnen dat de larven niet uit hun gastheer gekropen zijn, maar dat ze zich vanaf de buitenzijde hebben gevoed.
Een paar voorbeelden voor de aardigheid (niet op de namen letten  ;) ):

https://assets.vlinderstichting.nl/docs/014657fe-1289-43db-ad29-7f9261d1747b.pdf
http://www.performance-vision.com/parasitoids/
Vriendelijke groeten,
Henk

Josee

#11
Wow!! Wat reusachtig boeiend en wat een mooie opnames. Niet gedacht dat zo'n proces relatief snel kan gaan, alhoewel ze soms dus ook als pop overwinteren. Valse leegvretertjes hebben we toch op deze aarde.

Ik neem aan dat mijn eerdere veronderstelling klopt en dat alleen de popjes geen uitsluitsel zullen geven over de soort. Ik zie bij jouw voorbeelden geen spinsels, misschien dat daar nog iets over te zeggen valt?

Hartelijk dank Henk!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Ja, dat was weer eens wat te kort door de bocht van mij ... even snel uit de mouw geschud op basis van eigen observaties, maar ik kweek veel te weinig parasitaire wespjes uit (eigenlijk alleen uit LHB-poppen en wantseneitjes), dus een wat te beperkt wereldbeeld voor het grijpen in m'n achterhoofd  :rolleyes:  :angel:

De optie van Henk is duidelijk de betere qua vorm van de poppen en gebrek aan spinsel eromheen ...  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

 ;) Maar... er is wel spinsel te zien, dus wellicht is de kans dat ze uit een gast♂ dan wel -♀ gekropen zijn ook nog aan de orde. Hoe dan ook is mijn raadsel verder opgelost dan ik durfde hopen.

Gestaag, bij het zien van fotoreportages, krijg ik neigingen ook het uitkweken eens van dag tot dag te gaan bekijken. Hier was ik al te laat en tja zo'n boom sleep ik ook niet even mee naar huis ;D


°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Henk Soepenberg

Citaat van: Josee op januari 21, 2018, 11:08:13 AM
Ik zie bij jouw voorbeelden geen spinsels, misschien dat daar nog iets over te zeggen valt?

Uit m'n eigen fotoarchief een paar foto's opgevist met wél een spinselmatje min of meer, dus daar durf ik niets over te zeggen Josée  :blink:




Rups is van een kroonvogeltje (Ptilodon capucina).
Vriendelijke groeten,
Henk

Josee

 :blink: Helder en mooi hoor. Ook weer jammer dat dit Kroonvogeltje niet vliegen zal  :-\

Wederom dank en fijne dag nog  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Het zouden eventueel ook nog schimmeldraden of spinsel van een ander beest kunnen zijn ... (stofluis? spinnetje?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

 :blink: Tja één zo'n momentopname geeft vanzelf geen uitsluitsel over wat zich zoal afspeelde op deze plek. Hoop een keer een eerder stadium dicht bij huis te treffen en het dan te kunnen volgen van dag tot dag. Als pensionada zijn mijn kansen verbeterd  ;D :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Is zeker leuk om zulke processen een keer te volgen (en vast te leggen ;) ) als je gelegenheid hebt - doen!  :P  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)