Soort onbekend > Volgeling

Gestart door Primula, januari 11, 2018, 15:05:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik heb hiervan een groter en een kleiner exemplaar aangetroffen. Ze zaten tussen onkruid.

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/147534821

Foto's:






Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Groeten,
Bo S.

Primula

Hierbij nog wat meer en duidelijkere foto's:









Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Doet me aan een Noctua spec. denken, zal vanmiddag eens kijken
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Als ik me niet vergis is het een volgeling.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt Rayan! :)

Kunnen die ook prima met z'n tweeën samen leven in een bak dat jij weet?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Zolang de bak niet te klein is, ja
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ze zitten in een soort emmertje van 15x15cm en 9cm hoog. Is dat voldoende voor een vreedzaam voortbestaan denk je?

Ik las dat ze qua voedsel ook niet de moeilijkste zijn, dat is wel prettig.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Hmm... dat is wel het kleinst als ik over het algemeen voor rupsen probeer te gebruiken (zeker bij grotere rupsen of bij meerdere rupsen bij elkaar), maar voor de overwintering en bij zo'n nog jongere rups is dat denk ik geen probleem. Hoe kleiner, hoe lastiger het is de rupsen gezond en tevreden te houden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt voor de informatie. :) Ik gebruik normaalgezien ook grotere bakken, maar ik had er op het moment geen meer over. Gelukkig is het voor nu even goed. Wel ga ik op zoek naar een grotere bak.
Groeten,
Bo S.

Primula

Op een andere locatie heb ik onderstaande rups aangetroffen (in heide), is dit ook een Volgeling?







Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt, ga ik de soort daarin wijzigen!
Groeten,
Bo S.

Primula

Ze groeien goed, heb de twee grootste (één van de eerste waarneming en de rups van de tweede) eens naast elkaar gezet bij het verschonen van hun bakken.























Groeten,
Bo S.

Primula

Kan de onderstaande ook door voor Volgeling? Of is dit weer een andere soort?





Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Iets Hoplodrina-achtigs, misschien Hoplodrina ambigua?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Lijkt er wel veel op, mooie tekening op de rug. Bedankt Rayan!
Groeten,
Bo S.