Hoofdmenu

zomerkleed Kokmeeuw

Gestart door sander van vliet, januari 11, 2018, 11:52:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

sander van vliet

hallo,

vanmorgen zag ik een kokmeeuw in zomerkleed. Nu vroeg ik me af wanneer kokmeeuwen normaliter in zomerkleed zitten. 11 januari is toch vrij vroeg lijkt mij? Ik heb er eerder niet erg op gelet, maar vond het voorval opvallend.
Ik hoor het graag!

gr. Sander

Rob Koelman

Een klein deel van de kokmeeuwen begint al in november met de rui naar zomerkleed.

Info over dit verschijnsel op de website van Frank Majoor:
De meeste Kokmeeuwen krijgen eind februari / begin maart (laat) een zwarte kap. Maar enkele Kokmeeuwen beginnen al in november (vroeg) een zwarte kap te krijgen. Deze vroege ruiers zijn er elk jaar vroeg bij. De Kokmeeuwen die laat ruien, doen dat zeer snel. Wel 10-15% per dag. Dus in maart kan de kap in een week zwart zijn. De vroege ruiers doen het rustig aan, ongeveer 1% per dag. Er zit dus meer spreiding in de aanvang van de rui dan het moment dat de kap geheel zwart is. De aanvang van de kaprui bij de late ruiers is afhankelijk van de wintertemparatuur. Bij een strenge winter beginnen ze 10 dagen later dan in zachte winters. De vroege ruiers trekken zich weinig aan van de winter temperatuur, en beginnen ieder jaar in november.
Met vriendelijke groet, Rob


Jeroen Nagtegaal

Overigens is het een broedkleed en geen zomerkleed. Al vanaf eind juni/begin juli raken ze de kopkap alweer kwijt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com