GEZOCHT: foto van stekende bij

Gestart door vincentkalkman, januari 09, 2018, 14:35:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

vincentkalkman

Voor een tentoonstelling over wilde bijen (vanaf april in 11 regionale natuurmusea) is Naturalis op zoek naar een foto van een stekende bij. Wij heeft een foto daarvan of wil er eentje maken? Stuur dan even een berichtje naar vincent.kalkman@naturalis.nl

Vincent Kalkman
Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

wilde

#1
Foto's van stekende honingbijen zijn er genoeg denk ik, maar je vraagt om een stekende solitaire bij.
Bij een honingbij zit de angel vast in de huid en heb je even tijd om een foto te maken voordat de angel afbreekt en de bij vertrekt.
Ik heb dat wel bij mezelf gedaan, want ik had geen gewillig slachtoffer, maar dan is het probleem dat je ook een fotograaf nodig hebt.
Ik heb een zware full-frame camera met zware macrolens en twinfliter waar ik dat soort acties mee fotografeer. De actie is bij mij dan:
1. Bij beetpakken en achterlijf op de huid drukken, bij mij meestal de hand.
2. Zodra er wordt gestoken met 1 hand de camera via heen en weer bewegen op het object scherp stellen.
3. Afdrukken.

Bij een solitaire bij of hommel is dat veel moeilijker, want de angel breekt niet af.
De stekende bij is heel snel klaar met het injecteren van gif en je hebt eigenlijk nauwelijks tijd om een foto te maken.

Je moet dus een fotograaf en een slachtoffer hebben en natuurlijk eerst een (of meer) solitaire bijen vangen. Welke soort had je in gedachten?
Omdat het naar mijn ervaring dikwijls met dit soort dingen niet in 1 keer goed is, moet je dat enkele keren herhalen.
Mijn vrouw kan geen foto's maken en kan ook geen slachtoffer zijn (allergisch voor bijen-wespengif).

Hoe had je dat gedacht te realiseren?


Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Frank van de Putte

Kun je niet beter gewoon een bij op iets kunstmatigs laten steken, een tegeltje of zo? Dan heb je geen slachtoffer nodig :blink:
Het gaat erom dat je de angel ziet waarschijnlijk, en met photoshop kun je er dan eventueel nog wel een "slachtoffer" bijplakken.

Maar erg veel solitaire bijen zijn er niet te vinden vóór april, denk ik?
Groetjes,

Frank van de Putte

wilde

Er zijn voor april wel wat soorten, maar die moeten liefst op de achterlijfpunt weinig behaard zijn en dan vallen er veel af.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me