Witbloeiende Kruisbloem in Groningse dorpskern

Gestart door g.r.de.vries, januari 08, 2018, 13:27:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.r.de.vries

-----------start kopiëren----------------------------

Ik zou heel graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/140620874
Kruisbloemenfamilie - Brassicaceae spec. gezien op 2017-06-21 Grijpskerk
Foto's:














Toelichting:

Binnensteden en woonwijken.

Bij voorbaat dank  voor de te nemen moeite,

Guus de Vries

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

g.r.de.vries

Hallo Rob,

Dank voor je opmerking

Maar welke zou een mogelijke kanshebber kunnen zijn? Zie ook de eerste - foutieve - invoernaam en de reactie daarop van een validator.

Met vriendelijke groet,

Guus de Vries

nielseimers

Lepidium soorten hebben gevleugelde vruchten. Qua vruchtvorm komen Grijskruid en Zilverschildzaad overeen, maar die hebben geen stengelomvattend blad. Kalkraket heeft wel stengelomvattend blad, maar het topspitsje is minder spits. Ik kan geen overeenkomende soort bedenken, maar wie weet zie ik iets totaal over het hoofd, dat gebeurt me nogal eens  :rolleye:

nielseimers

Vanuit Dirk Derdeyn kwam de opmerking dat dit Herderstasje zou betreffen. Die lijkt volledig overeen te komen, op de vruchtvorm na.

wim van wijngaarden

Op habitus had ik me waarschijnlijk niet gebukt en Herderstasje gestreept. Die staat stijf van de sterharen, en die zie  ik  hier ook. Maar deze vruchtvorm is me daarvan onbekend.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

g.r.de.vries

Beste floristen,

Pierre Van Vooren opperde Herderstasje. Na wat 'sputteren van mijn kant' kwam de volgende toelichting: 'Ja Guus, maar in dit geval lijkt het om slechte bevruchting te gaan en de vruchtjes ontwikkelen zich niet zoals het hoort; je ziet: ze vallen gewoon af i.p.v. af te rijpen...' en verwees later nog naar de volgende waarneming https://waarnemingen.be/foto/view/8108623

Raadsel lijkt me opgelost,

Dank iedereen voor zijn inbreng,

Met vriendelijke groet,

Guus de vries

Rien Ondersteijn

Terecht dat je tegensputtert Guus ...maar Pierre heeft wel een punt.
Wel opvallend dat deze Belgische waarneming zijn vruchten niet lijkt los te laten.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Interessant. Kan me niet herinneren dat eerder te hebben gezien.
groet, Willemien Troelstra

Datura

Vanaf mijn telefoon en zonder nazoeken wil ik Thlaspi alliaceum er nog even ingooien (omdat ik me niet voor kan stellen dat de vruchten die hier toch goed ontwikkeld lijken, en constant hetzelfde eruit zien, zo verschillen van normale herderstasje. Op de Belgische foto's zijn nog wel normaal ontwikkelde vruchten te zien). Ik kijk later vandaag nog wel op groot scherm :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nielseimers

Thlaspi alliaceum lijkt inderdaad, maar heeft ook gevleugelde vruchten.

Willemien Troelstra

Thlaspi alliaceum is volgens mij grotendeels kaal en deze plant is duidelijk behaard.
groet, Willemien Troelstra

Datura

Op groot scherm ben ik het met jullie eens, maar het blijft een raar ding  ;D. Misschien heeft hij te lijden onder een beginnende Albugo-infectie oid....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides