Waarde van waarnemingen met foto..

Gestart door javanerkelens, januari 09, 2008, 23:26:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Kan iemand mij uitleggen, wat precies de waarde van het invoeren van een waarneming is en het toevoegen van een foto.
Waarom vraag ik dit:
Stel, het is van belang om bijvoorbeeld te weten waar een bepaald insect is gezien (waargenomen dus) en de tijd en plaats is daarbij natuurlijk ook van belang.
Ik neem dan als voorbeeld een groene stinkwants......je voert dan de waarneming in en voegt een foto toe.
Maar na verloop van tijd, kom je dan toch om in de foto's van groene stinkwantsen, wat weer een heleboel ruimte inneemt.
Voer je hem in zonder foto, dan krijg je toch het gevoel, moet ik geen foto toevoegen als bewijs, dat het inderdaad die groene stinkwants is geweest.

En wat wordt er eigenlijk dan gedaan met al die waarnemingen....komen die ergens te staan of worden die doorgegeven aan iets of iemand?

Kan je bijvoorbeeld ergens terugkijken wat de waarnemingen zijn geweest in 2007.

Of zit ik helemaal verkeerd te denken (kan ook natuurlijk  :lol: )

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Maico Weites

Citeer

En wat wordt er eigenlijk dan gedaan met al die waarnemingen....komen die ergens te staan of worden die doorgegeven aan iets of iemand?
staat hier http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=2638

CiteerKan je bijvoorbeeld ergens terugkijken wat de waarnemingen zijn geweest in 2007.

Ja als in je waarnemingen/het soortenoverzicht kijkt kan je bovenin instellen van wanneer tot wanneer de waarnemingnen zijn die je in je scherm te zien krijgt


Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Rinie van Reenen

#2
CiteerIk neem dan als voorbeeld een groene stinkwants......je voert dan de waarneming in en voegt een foto toe.
Maar na verloop van tijd, kom je dan toch om in de foto's van groene stinkwantsen, wat weer een heleboel ruimte inneemt.
Nu ja, in geval van Groene Stinkwants weet ik het nut natuurlijk ook niet ;).
Nou, in zijn algemeenheid is het natuurlijk zo, dat er een hoop foto's in het bestand zitten die niet echt iets toevoegen - maar om de admins nu dat ook nog te laten selecteren, da's ook zo wat. Bovendien, het kan soms maar net zijn dat een foto waarvan je eerst dacht dat'ie waardeloos was, op een later moment juist de informatie blijkt te geven die iemand nodig heeft, bijvoorbeeld doordat het vanuit precies dezelfde hoek gefotografeerd is.

CiteerVoer je hem in zonder foto, dan krijg je toch het gevoel, moet ik geen foto toevoegen als bewijs, dat het inderdaad die groene stinkwants is geweest.
Als er bewijs nodig is, dan vragen de admins daar vanzelf om. Dus als je geen zin hebt om de foto toe te voegen, dan hoor je vanzelf wel of het toch eigenlijk wel nodig/handig is voor bewijs.
Groet, Rinie van Reenen

hiskodevries

Zeker wel, die waarnemingen worden b.v. door  gebruikt voor EIS
verspreidingsatlassen en ander onderzoeken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

javanerkelens

CiteerJa als in je waarnemingen/het soortenoverzicht kijkt kan je bovenin instellen van wanneer tot wanneer de waarnemingnen zijn die je in je scherm te zien krijgt
Stom.....Ik had het zelf kunnen bedenken, maar inderdaad.....leuk!

Maar het blijft natuurlijk ..relatief...de waarnemingen, want er zal in sommige gebieden meer onderzoek door amateurs en profs gedaan worden, dan in andere gebieden.....althans, dat ik idee heb ik wel.
Maar neemt niet weg, dat ik met iets meer enthousiasme mijn waarnemingen ook zal invoeren.........met of zonder foto!  :grin:

Een ieder bedankt voor de info!

Groet Joke


Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#5
CiteerZeker wel, die waarnemingen worden b.v. door  gebruikt voor EIS
Inderdaad, al las ik dus wel kort geleden hier ergens dat bijvoorbeeld Matty zich bij het overnemen van gegevens beperkt had tot waarnemingen waar foto's bijzaten omdat hij alleen dan kan verifiëren of de wrn ook klopt. Zou een extra reden kunnen zijn om toch die half mislukte foto erbij te doen  ^_^
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)