zwart en onbekend

Gestart door tinekeh, januari 05, 2018, 14:29:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

tinekeh

Goedemiddag waarnemers,
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen: op een vogelvoerhuisje dat ik in de herfst nog gelakt had, vond ik een paar dagen geleden deze slijmzwam. Inmiddels is deze gereduceerd tot een aantal pikzwarte vruchtlichamen. Maar welke is dit, ik heb hem nooit eerder gezien.
En oh, wat vind ik hier op dit forum prachtige afbeeldingen van dit natuurwondertje...
Vriendelijke groet,
Tineke

jokeb

Dag Tineke,

Prachtig zijn ze vaak hè de myxomyceten.
Leuk om ze rond het vogelhuisje te vinden. Helaas zijn de meesten alleen maar op naam te brengen wanneer je ze onder de microscoop bekijkt. Ik weet niet of je dat zelf kunt of dat je tevreden bent zonder naam. Er is ook altijd nog een mogelijkheid om Hans (zie bovenaan de pagina) te vragen of hij er naar wil kijken.
groet,
Joke

tinekeh

Dag Joke,
Ja, ik wist het, moeilijk vast te stellen. Een microscoop bezit ik niet dus deed ik maar even een poging. Ik dacht: misschien doet de zwarte kleur bij de kenners meteen een belletje rinkelen. Maar ik houd een natuurdagboek bij (Natuurfragmenten) en daarop wil ik het liefst ook dingen benoemen. Soms lukt dat niet en moeten lezers het maar doen met het advies te genieten van het wonder....
Dank voor je reactie.
Tineke

Marian Jagers

Dag Tineke,

Ze zijn zwart omdat ze nog niet droog waren. Als ze zijn opgedroogd worden ze lichter (grijzer).
Je zou ze als geheel, voorzichtig met een dun mesje van het hout kunnen schrapen en dat opsturen.
Vastgeplakt in een luciferdoosje.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0
Groeten Marian

tinekeh

Dag Marian,
Geweldige tip, dit vind ik leuk om te doen en ik ga proberen of het lukt.
Dankjewel!
Tineke