Fagopyrum of Perscaria

Gestart door kwerther, januari 04, 2018, 11:24:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

kwerther

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143823025
Duizendknoop spec. - Persicaria spec. gezien op 2017-09-07 Vlijmen - Bosje Hooge Bank
Foto's:




Toelichting:
Plant is vrij fors en flink vertakt
dank aan Rien Ondersteyn
bij voorbaat dank Koos Werther


Interessant: het lijkt me een Fagopyrum, dus uit het geslacht van de Boekweit, maar welke dan? Ik vind het niet op gewone Boekweit lijken en de bladvorm past ook niet erg bij Franse boekweit op basis van plaatjes die ik vind. Ik kwam ook Fagopyrum dibotrys tegen, maar ook dat vind ik niet gelijk goed matchen. Heb je het idee of hij hier ingezaaid was?
Wil je hem op het forum zetten?

Met vriendelijke groeten, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Ik denk ook dat het  Fagopyrum is ,misschien wel Cymosum,blijkbaar een vaste plant.
https://www.smagy.de/index.php?func=plant&task=showPlant&taskID=baumspinat&plantFamily=polygona
[Ik was bij t eerste bericht aan Koos afgeleid door de grote tuitjes en dacht daarom aan Persicaria ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Is synoniem aan Fagopyrum acutatum volgens The Plant List.

Lijkt inderdaad sterk overeen te komen met het vaak donkere midden van het blad en de vaak donkere nervatuur.

Willemien Troelstra

Ik vond het blad zo opvallend hartvormig ipv pijlvormig, maar dat is misschien een (kweek)variatie en zie ik bij geen van de boekweiten op internet terug.
Franse boekweit / F. tataricum is volgens de plaatjes trouwens ook vaak rood aangelopen. En cymosum en tataricum zijn nauw verwant. Zoals een wetenschappelijk artikel het formuleert:
"Thus, we may conclude that F. tataricum speciated  from  a  population  of F.  cymosum in  the  Tibet-Himalayan area." oftewel Franse boekweit is een afsplitsing van F. cymosum.
groet, Willemien Troelstra

M.V.S

Vergeet niet dat dit een aangelegde tuin is. Doet verder niets af aan de vraag naar de soort.
Groetjes, Marc

hb481219


kwerther

Allen  bedankt voor jullie reacties,
zal hem wijzigen in Fagopyrum spec.
Met vriendelijke groeten Koos.

kwerther

Ook nog foto's van deze plant in bloei gevonden.
Mvg.Koos

Rien Ondersteijn

Bedoel je Koos,dat ie nou bloeit of vond je ze ergens in je archief ?
Want de bloeitijd zou pas hartje zomer moeten zijn voor Cymosum[die ik nog steeds denk dat t is].
Deze plant schijnt goed eetbaar te zijn en is behoorlijk vorstbestendig!
Wél hartstikke aangeplant.
We gaan van de zomer nog 's kijken !
Groene groe[n]tjes.Rien.

kwerther

Rien,
deze foto's heb ik ook in september 2017 gemaakt.

Groet Koos

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.