Hoofdmenu

op prunus

Gestart door ridderzwam, januari 02, 2018, 20:40:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

ridderzwam

 Dit is (1 januari in Delfts park. 
Serie I. Krioelend op snoeivlakken van prunus. Ik denk dat de starters jonge Boomgaardvuurzwam zijn. ??  De schijnhoedjes (doorweekt, soepel) zijn m.i.Waaierkorstzwam. Komt Waaierkorstzwam wel meer op prunus voor ??

Serie II. Aan de voet van dezelfde (vele wondplekken hebbende) prunus. Wie overwoekert de hoedjes ???
Graag hoor ik uw ideeën erover.
Veel dank bij voorbaat.

Gelukkig Nieuwjaar !!

paddenstoelenmonster

Zouden het geen Gewone elfenbankjes kunnen zijn? Een nieuwe lichtig die opkomt temidden van exemplaren van vorig jaar. Mijn ervaring is dat ze zo grijs/bruin beginnen en pas later - door uitdroging - veel dunner worden en scherpe randen krijgen. ALs je zulke dikke exemplaren mee naar huis neemt en ze op de verwarming legt schrompelen ze ook qua dikte helemaal in elkaar.
Ook de onderzijde - althans wat ik er van kan zien op de foto - ziet er met zijn fijne porien zo wel uit.
Zie ook: https://waarneming.nl/waarneming/view/147185920?_popup=1
Een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster.
PS: mijn dikke exemplaren worden ook lang niet allemaal goedgekeurd omdat niemand hier aan denkt. Daarom wachten en later teruggaan om ze weer te fotograferen. Dan wordt het meestal veel duidelijker. Witte bultzwammen beginnen op praktisch dezelfde manier, maar hebben veel langwerpiger porien.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

ridderzwam

Henk M. bedankt.
Terugkomend op 2 januari:
Serie II is idd Gewoon Elfenbankje.

Serie I nu opnieuw gefotografeerd . Aan de groen bemoste hoedjes is in die paar weken niks veranderd, die fluweelrozige startertjes geven nu duidelijker te zien wat ze zijn...Zie de 7 foto's hieronder.
Graag hoor ik verdere ideeën.
Dank bij voorbaat,
Ria.


ridderzwam

even waarn.6 proberen rechtop te krijgen
groet,
Ria

ridderzwam

Nog even toevoegen, Henk M..
Ja ik herken  wat jij zegt, ik wil er ook wel in meegaan dat  serie I zou gaan over overjarige Gewone elfenbankjes omringd door jonge exemplaren. Ik ken ze wel, die opgezwollen dikke witte startertjes. Maar bij DEZE exemplaren zie ik heel veel echt onverklaarbaar roze en geen witte groeirand...de groeirand is hier bruin toch......Over een paar weekjes ga ik wel weer eens kijken maar ondertussen ben ik wel blij met een reactie.

Hartelijke groet,
Ria.

paddenstoelenmonster

Zoals ik nu de toegevoegde foto's zie zouden die bruine exemplaren met die grove porien aan de onderzijde ook heel goed Witte bultzwammen kunnen zijn. Ik heb vandaag een aantal oudere foto's daarvan gepost. Soms zijn die - als ze jong zijn - merkwaardig bruin. Kijk maar eens bij deze: https://waarneming.nl/waarneming/view/147852021?_popup=1
En zo heb ik er nog meer. Mijn hele serie daarvan vind je op: https://waarneming.nl/user/photos/117626?from=2011-10-14&to=2018-01-22&a=0&sex=0&k=0&s=X&genus=&sure=0&exo_not=0&tag=0&exo_only=0&fam=0&jaar=0&groep=0&prov=0&sort=date&seasons=0&validatie=B&maand=0&specie=15994&stars=0&q=&list_in_lat=0&z=0&type_foto=0&hidden=0&page=5
In totaal nu 86 waarnemingen met een grote variatie in vorm en kleur. Als de kenmerken voor de admins echter niet goed zichtbaar zijn kunnen ze geen goedkeuring geven. Ik heb er nog meer, en die zal ik de komende tijd ook nog posten.
Een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

paddenstoelenmonster

Beste Ria,
Het lijkt toch wel een beetje logisch dat ze nu in de koude wintermaanden in een paar weken tijd nauwelijks groeien. Daar is het toch veel te koud voor. Alleen specifieke winterpaddenstoelen groeien dan nog. Ik zie hier in het bos ook niet zo veel verandering van de meeste houtzwammen.
Witte bultzwammen groeien volgens mijn beleving meestal meer duidelijk apart van elkaar, maar ik zie ze dan ook bijna altijd op Beukenstammen en Beukenstobben. Ik heb er nog nooit een op een prunus gezien. De natuur blijft je echter verbazen en je ontdekt zo langzamerhand als je er meer fotografeert de enorme variatie in voorkomen. Vooral als houtzwammen jong zijn is de determinatie erg lastig zo niet onmogelijk op het oog!
Geduld dus echter,
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

ridderzwam

die paddenstoeltjes dus in hun ontwikkeling gevolgd : 1 januari/22 januari/vandaag.

En ja hoor Henk M, je had gelijk : het zijn allemaal Gewone Elfenbankjes.

Dankdank, foto's van vandaag hieronder.

Groet,
Ria.

paddenstoelenmonster

Ik doe niet aan microscopisch onderzoek, maar ben wel zo bevlogen (bezeten noemt mijn vrouw Els dat overigens) dat ik ze vaak in hun ontwikkeling volg en dan pas (veel) later er achter kom wat het nu werkelijk waas/is.
Admins en Gidsen gaan vaak uit van volwassen exemplaren omdat jongere zo totaal ander er uit kunnen zien.
Ik ben blij dat ik in een bosrijke omgeving woon en binnebn een straal van zeg 2 km enorme aantallen zwammen ontdek. Teruggaan op het fietsje is dan niet zo'n opgaaf.
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.