Arcyria denudata ?

Gestart door Jan P, december 29, 2017, 19:19:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan P

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147106465
Karmijnrood netwatje - Arcyria denudata gezien op 2017-12-29 Ridderkerk - Huys ten Donck / Donckse Bos e.o.
Foto's:












Toelichting:
op dode beuk sporenmaat 7,40-7,50um

Gisteren vond ik deze myxo's  op een dode beuk in het bos. Vandaag waren ze al behoorlijk ontwikkeld, heb ik ze nogmaals op de foto gezet en vervolgens onder de M. gedetermineerd als Arcyria denudata. Graag jullie mening.

bij voorbaat dank Jan Plaisier

jokeb

Dag Jan,

Ik denk macroscopisch aan Arcyria stipata, vooral gezien de eerste twee foto's. Wat over elkaar heen liggend. denudata blijft meestal meer rechtop staan. De sporenmaat van beiden is hetzelfde.
groet,
Joke

Jan P

Dag Joke,

Macroscopisch gezien ben ik het met je eens. Als ik naar het capillitium kijk dan denk ik toch eerder aan A. denudata.
Misschien wil Marian er ook nog wel naar kijken.

Groeten, Jan

Marian Jagers

#3
Pffft.... en zijn nogal wat roodachtige soorten. Van alleen foto's wordt het daardoor al gauw te moeilijk.
Goed dat ook de buitenopname er bij zit voor de kleur.
A. denudata is roder en zoals Joke al aangeeft heeft deze soort een weinig uittredend capillitium.
Het capillitium van A. stipata lijkt me inderdaad (zover ik dat kan overzien van foto) anders.

Wat dan?
Heb je de sleutel in Nannenga gebruikt Jan?
Het capillitium lijkt op jouw foto gemakkelijk los te komen uit de beker, maar is dat ook zo?
Zo ja volg deze sleutelstap.
De eerste foto doet me aan A. incarnata denken. Dan zou jouw vondst een wijdmazig capillitium moeten hebben. Dat kan ik zo niet beoordelen. Maar de bekervorm lijkt niet te kloppen.
Een beetje gepruts maar kun je alleen de lege beker (zijkant en vanaf bovenzijde er op gekeken) op de foto zetten? Graag met wat beter licht. Lukt dat niet bekijk de kenmerken van de beker dan zelf goed.

Sowieso is het beter om je materiaal op te sturen. Dan weet je zeker wat het is. Als je genoeg materiaal hebt, houdt dan wat achter. Dan kun je achteraf de kenmerken nog eens controleren. Ook dat brengt je verder.


Groeten Marian

Jan P

Dag Marian en Joke,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het wordt zeker een uitdaging om een lege beker fatsoenlijk op de foto te krijgen, want zoveel materiaal heb ik ook weer niet.
Maar het is leuk om er mee bezig te zijn. Volgend jaar stuur ik je mijn bevindingen.
Mooie jaarwisseling en bedankt voor jullie hulp !

Groeten, Jan