Diderma donkii ?

Gestart door Will Jansen, december 29, 2017, 17:24:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Will Jansen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147102797

Macroscopisch kom ik uit richting D donkii.  Microscopisch ontbreekt me de informatie/boeken om dit te kunnen bevestigen.
De foto's zijn gemaakt bij 40 x vergroting en van 2 verschillende slijmzwammen wel van dezelfde stam.
Op 1 van de foto's zie ik naast sporen langgerekte puntige objecten waarvan ik niet weet wat het is en die ik ook niet terug
zie in het andere preparaat. Kortom ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met determineren?

Onzeker Dof kalkschaaltje - Diderma donkii gezien op 2017-12-28 Olst - Zoogenbrink


Foto's:








Toelichting:
op gezaagde dikke stam van een populier die in de sloot ligt.
Alvast dank Willy

Marian Jagers

Dag Willy,

Het lijkt me een dezelfde soort. De donkerdere grijze rijp maar nog vochtig, de lichtgrijze zijn mislukkelingen.Die zijn verstoord in hun ontwikkeling (mogelijk door vorst of ?).
De sporen op de laatste foto zijn erg onrond. Waarschijnlijk omdat ze zich nog vol water moesten zuigen. De sporen op de middelste foto zijn wel goed van vorm. 
Het lijkt macroscopisch eerder een Badhamia of een Physarum. De ruitachtige structuren zijn ook niet de kristalstructuren die bij een Didymium horen. Ze zitten overigens weleens vaker in preparaten.
Bewaar het materiaal maar dan kijk ik er wel naar.

Groeten Marian

Will Jansen

Ga ik doen Marian dank alvast voor je gedachten.

Groet Willy