Welke regenworm? => Dendrodrilus sp.

Gestart door RamonVerstraaten, december 25, 2017, 15:49:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

RamonVerstraaten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is; lengte is ongeveer 7 cm.

Enkele termen uit de tabel snap ik niet zo... ik vind het lastig om te zien of de kop nou epiloob of tanyloob is.
Met een lengte van ca. 7 cm en, als ik goed tel, het zadel beginnend op segment 27 t/m 32, blijven er niet zo veel soorten over

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146997475
Regenworm onbekend - Lumbricidae indet. gezien op 2017-12-22 Hazerswoude - Rijndijk
Foto's:






Toelichting:
lengte circa 7 cm
bij voorbaat dank Ramon Verstraaten
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Ton van Haaren

Kop is lastig te zien maar grote kans dat het een epilobe kop heeft. Zeker geen Lumbricus.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

RamonVerstraaten

Bedankt Ton.

Dan maken Aporrectodea en Dendrodrilus de meeste kans denk ik... volgens de tabel verschillen die in de plaatsing van de haarborstels. Maar die zullen of heel klein zijn, of wegvallen omdat alles een beetje nat was, ik kan ze iig niet vinden op mijn foto's   :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Ton van Haaren

#3
Ik denk dat dit met zeer grote waarschijnlijkheid een Dendrodrilus rubidus gaat worden. Ik meen in de segmenten na het zadel te zien dat de borstels weid uit elkaar staan geplaatst. De inplanting van een borstel wordt gemarkeerd als een klein wit vlekje en dat meen ik te zien in de 2e foto.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

RamonVerstraaten


Bedankt Ton; ik heb nog een foto gevonden waarop dat gedeelte iets beter te zien is, misschien kan het helpen

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Ton van Haaren

dit is echt wel weid gepaard. Dus in combinatie met de positie van het zadel is het vast en zeker Dendrodrilus
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

RamonVerstraaten

 :duim: ik heb hem alvast op zekere Dendrodrilus spec. gezet. Zijn ze nog verder tot op soort te doen? In het excel-bestand verschillen ze vooral op kleur, pale red to red (D. rubicus) vs. dorsally brown-red to red (D. subrubicundus)
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Ton van Haaren

Nee volgens mij niet van foto. Het gaat zo uit mijn hoofd om de aan- of afwezigheid van puberteits-knobbels.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-