Diderma??

Gestart door plekkie66, december 21, 2017, 12:56:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

plekkie66

Zit ik bij deze in de goede richting als ik zeg Diderma? Mogelijk Diderma montanum??
Alvast dank!
Hartelijke groet, Maria Plekkenpol

plekkie66

Ik realiseer me dat hij onder de microscoop moet hoor, hoop alleen op een richting zodat ik beter kan zoeken (sporen).
Hartelijke groet, Maria Plekkenpol

Melchior van Tweel

Ik ben geen slijmzwam-deskundige. Maar volgens mij is deze nog niet rijp en daardoor niet determineerbaar. Toch?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jokeb

Dag Maria,

Melchior heeft gelijk. Ze zijn nog net niet helemaal rijp maar wel rijp genoeg om te denken dat je in de goede richting denkt. Het lijkt er verdacht veel op maar om het zeker te weten zou je hem toch even onder de microscoop moeten bekijken. Om dat te kunnen doen moet hij wel helemaal rijp zijn.
groet,
Joke

plekkie66

Dank beiden voor de reactie!!
Hij was nu na twee dagen wat rijper en Hannie Wijers en ik hebben hem onder de mic gehad. Het blijkt te gaan om Diderma umbilicatum. Capillitium was "stekelig" (waar montanum dat niet heeft voor zover ik kan nagaan) en dit in combinatie met de sporen en sporengrootte (9 - 13 um) en macroscopische kenmerken maken dat ik tot deze conclusie kom.

Mocht iemand denken dat ik verkeerd zit dan hoor ik dat oprecht graag!!
Hartelijke groet, Maria Plekkenpol

rmorsink

Mooie vondst Maria !

Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

plekkie66

Dank je wel Ronald!! Zie dat jij ook vaak hele mooie dingen vindt, top!
Hartelijke groet, Maria Plekkenpol

Marian Jagers

Citaat van: plekkie66 op december 21, 2017, 21:27:51 PM
Dank beiden voor de reactie!!
Hij was nu na twee dagen wat rijper en Hannie Wijers en ik hebben hem onder de mic gehad. Het blijkt te gaan om Diderma umbilicatum. Capillitium was "stekelig" (waar montanum dat niet heeft voor zover ik kan nagaan) en dit in combinatie met de sporen en sporengrootte (9 - 13 um) en macroscopische kenmerken maken dat ik tot deze conclusie kom.

Mocht iemand denken dat ik verkeerd zit dan hoor ik dat oprecht graag!!
Dag Maria,
De kenmerken aan de binnenzijde van de vruchtlichamen zullen de doorslag moeten geven.
Hannie heeft toch het Franse Myxomyceten boek? Ik ga er vanuit dat, als jullie de sleutel volgen en de beschrijvingen controleren (ook de vorm van de columella controleren) jullie de knoop D. montanum of D. umbiculatum zelf kunnen doorhakken.
Groeten Marian

ratje

Citaat van: Marian Jagers op december 22, 2017, 23:20:19 PM
Citaat van: plekkie66 op december 21, 2017, 21:27:51 PM
Dank beiden voor de reactie!!
Hij was nu na twee dagen wat rijper en Hannie Wijers en ik hebben hem onder de mic gehad. Het blijkt te gaan om Diderma umbilicatum. Capillitium was "stekelig" (waar montanum dat niet heeft voor zover ik kan nagaan) en dit in combinatie met de sporen en sporengrootte (9 - 13 um) en macroscopische kenmerken maken dat ik tot deze conclusie kom.

Mocht iemand denken dat ik verkeerd zit dan hoor ik dat oprecht graag!!
Dag Maria,
De kenmerken aan de binnenzijde van de vruchtlichamen zullen de doorslag moeten geven.
Hannie heeft toch het Franse Myxomyceten boek? Ik ga er vanuit dat, als jullie de sleutel volgen en de beschrijvingen controleren (ook de vorm van de columella controleren) jullie de knoop D. montanum of D. umbiculatum zelf kunnen doorhakken.
Hoi Marian ja inderdaad dat boek heb ik. We hebben uitvoerig de foto's bestudeert hoewel het zelfs met het boek nog niet makkelijk is. Daarom zijn we ook erg blij met Hans, heb je altijd controle op de vondst. :duim:

Marian Jagers

Groeten Marian