Larks in Qatar

Gestart door Jolynn, december 20, 2017, 13:13:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jolynn

Ik vraag me af of iemand kan zien of dit Bimaculated of Calandra Larks zijn? Bimaculated zijn hier eerder gezien, de Calandra zitten net over de grens in Saudi op het moment. Dus wat mij betreft beide mogelijk. Helaas geen foto's van de staart of vleugels.

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://world.observation.org/waarneming/view/146881904
Lark unknown - Alaudidae spec. observed at 2017-12-20 Qatar - Irakaya Farm
Photos:








remarks:
Calandra or Bimaculated lark?
thanks in advance Jolynn van Duffelen

Alexander Devos

Ben geen kenner.  Ik denk Calandra.  Ik zie een slechts zwakke donkere teugelstreep (bij bimaculata zou die vet donker moeten zijn), geen al te contrasterend koppatroon, op foto 2 vind ik de staart veel te lang voor wat ik bij bimaculata zou verwachten.  En kun je niet zien dat de onderkant van de handpennen zwart is op de foto's 1 en 2?  Of is dit een misleidend effect van de belichting... ?

Alexander Devos

En de leeuwerik die er naast staat op foto 2 en 3 een kortteenleeuwerik?

Jolynn

Bedankt voor je opties! Ik wacht nog even een expert af.. Zou een zeer zeldzame zijn hier!

frankneijts

Eens met Alexander om min ('zwarte onderkant vleugels' zie je volgens mij hier niet) of meer (geen witte toppen staartpennen, foto 1 en 2; tamelijk 'dramatisch' grootteverschil met Kortteenleeuwerik: bimaculata is behoorlijk kleiner dan Kalander en dus niet zo groot vergeleken bij Kortteen) dezelfde (de rest) redenen die hij noemt: Kalanderleeuwerik..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jolynn

Klinkt mij goed in de oren.. Als ik me niet vergis zou dit een National 1st zijn.. Dus wel ff belangrijk om het echt super zeker te weten :-)
De kortteen leeuwerik is misschien wat vertekend omdat ik erg ver ingezoomd zit.

Wat denken jullie van deze vogel dan? Zit in dezelfde groep vogels, een weekje eerder gezien
https://world.observation.org/waarneming/view/146361302

frankneijts

Je kunt mooi de verschillen zien in koptekening (Berg met zwaarder aangezette teugel, veel duidelijker wenkbrauwstreep), borsttekening en postuur (Berg kortere staart, iets andere snavelvorm). Heb de 2 vooraanzichten eens naast elkaar gezet, je krijgt niet elke dag de kans om dat te doen .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jolynn

Bedankt Alexander en Frank, ik ben hier in Qatar in overleg maar er word nog geopperd dat de 1 een adult is en de ander een juveniel.
Het gaat dus echt om een 1e waarneming mocht het een Kalander zijn, dus we willen 100% zekerheid..

Jolynn



Alex en Frank, wat vinden jullie van deze?
Eindelijk dichterbij kunnen komen..

frankneijts

#9
Dit lijkt me toch een Kalanderleeuwerik: bij Bergkalnder is de snavel langwerpiger en de koptekening markanter met langere (verder achter oog) en scherper afgetekende wenkbrauwstreep, veel scherper getekende teugel.
EDIT: Heb jouw vogel in een kadertje gezet met een (Turkse) Bergkalander waarbij de verschillen die ik noemde vrij duidelijk te zien zijn:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

En nu ik nog eens goed kijk naar alle eerdere foto's in dit topic ben ik bang dat dat allemaal Bergkalanders zijn, inclusief die 2 die ik 'van voren' in een kadertje heb geplaatst (#6) .... :-[
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jolynn

Bedankt voor het meedenken! Ik ben vandaag met dé vogelman hier in Qatar geweest, en zijn geweldige camera.
We hebben ook vleugel en staart foto's weten te maken, en daaruit blijkt duidelijk dat het Calandra zijn!! Hahah.. om het nog ingewikkelder te maken.
Geweldig nieuws voor Qatar dus, een nationale 1e waarneming en ook maar liefst 30 vogels minimaal.
Ik zal vragen of ik een foto van staart en vleugel mag gebruiken om hier te laten zien.

Jolynn



hier de staart goed in beeld