Ruigpootbuizerd?

Gestart door heuvelsdoorn, januari 07, 2008, 21:03:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

CiteerDan zou iedere RPB waarbij de poten níet gezien zijn twijfelachtig zijn, en dat is natuurlijk volstrekte onzin, Gerard: 99% van de betrouwbare RPB-waarnemingen is enkel en alleen gebasseerd op kleedkenmerken, niet op basis van het al dan niet vaststellen van pootbevedering.

Bram, dat bedoel ik niet. Ik wil alleen de hardheid van het "bevederde poten-kenmerk" bij RPB's toetsen. Als het lot bepaald dat een gewone buizerd vanaf zijn geboorte een "RPB-kleed" krijgt, dan zullen de poten hem toch verraden? ;)

Maar bij bekende RPB's volstaat het vaak al om een glimp van de vogel te zien, wetende dat dit de RPB is. En dan hoef je natuurlijk de poten niet te zien.
Maar voor nieuwe vogels (bv de vogel uit dit topic), die worden gefotografeerd met zichtbare poten, lijkt het me toch een keihard kenmerk.

CiteerNiet nodeloos ingewikkeld maken Rinie:
- Bevederde poten = altijd Ruigpoot
- Kale poten = altijd Buizerd
Alleen dat laatste is meestal makkelijker te zien in het veld.

Zo simpel is het toch??  B)

CiteerIk kijk al langer naar vogels dan 32 jaar maar ga door de discussies die er nu steeds over vermeende ruigpoten zijn met terugwerkende kracht twijfelen aan alle (weinige) ruigpoten die ik ooit zag :-(

Dat zou ik niet doen, het is precies zoals Bram R. zegt: de meeste RPB's vliegen over ,en dan geeft het verenkleed de doorslag.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Bram Rijksen

Citeer
CiteerIk kijk al langer naar vogels dan 32 jaar maar ga door de discussies die er nu steeds over vermeende ruigpoten zijn met terugwerkende kracht twijfelen aan alle (weinige) ruigpoten die ik ooit zag :-(

Dat zou ik niet doen, het is precies zoals Bram R. zegt: de meeste RPB's vliegen over ,en dan geeft het verenkleed de doorslag.
Zou ik zeker wél doen: van de tientallen RPB die ik voor m'n twintigste gezien heb, durf ik er misschien nog maar twee of drie te handhaven.. Veel te makkelijk te snel conclusies getrokken toentertijd, zonder alle kenmerken goed gechecked te hebben.
(geldt niet alleen voor RPB; de Poelsnippen, witstuitbarmsijzen, toppers en grote karekieten van 'vroeguh' staan nog in m'n boekjes, maar met hier en daar een kleine aantekening...)

P1234

#32
Maar Bram, daar konden we nix aan doen!! B)  We moesten ons behelpen met de Petersons en de Heinzel Fitter Parslow "back in the eighties." Ik kan me nog herinneren dat elke Buizerd met een witte stuit (zoals dat heette) het boekje in ging als Ruigpoot, zo lang we hem maar niet in de zomer zagen. Determinatieliteratuur zoals Forsman, Grensbol en Porter cs. bestond nog niet. Ik heb net mijn oude Heinzel nog eens opgengeslagen, maar met de plaatjes die daarbij staan determineer je echt geen Ruigpootbuizerd. Ach.. die jeugd van tegenwoordig; ze hebben het toch maar makkelijk :grin:
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Bram Rijksen

CiteerIk heb net mijn oude Heinzel nog eens opgengeslagen, maar met de plaatjes die daarbij staan determineer je echt geen Ruigpootbuizerd. Ach.. die jeugd van tegenwoordig; ze hebben het toch maar makkelijk :grin:
Ha, laat staan poelsnippen en witstuitbarmsijzen. Inderdaad, tegenwoordig is dit appeltje-eitje...

heuvelsdoorn

CiteerZou ik zeker wél doen: van de tientallen RPB die ik voor m'n twintigste gezien heb, durf ik er misschien nog maar twee of drie te handhaven.. Veel te makkelijk te snel conclusies getrokken toentertijd, zonder alle kenmerken goed gechecked te hebben.
(geldt niet alleen voor RPB; de Poelsnippen, witstuitbarmsijzen, toppers en grote karekieten van 'vroeguh' staan nog in m'n boekjes, maar met hier en daar een kleine aantekening...)

Maar als je over de periode van 32 jaar al je RPB-waarnemingen wilt heroverwegen heb je geen tijd meer om gewoon te vogelen. Ik bedoel: gedane zaken nemen geen keer. ;)  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

JohanvantBosch

CiteerMaar Bram, daar konden we nix aan doen!! B)  We moesten ons behelpen met de Petersons en de Heinzel Fitter Parslow "back in the eighties." Ik kan me nog herinneren dat elke Buizerd met een witte stuit (zoals dat heette) het boekje in ging als Ruigpoot, zo lang we hem maar niet in de zomer zagen. Determinatieliteratuur zoals Forsman, Grensbol en Porter cs. bestond nog niet. Ik heb net mijn oude Heinzel nog eens opgengeslagen, maar met de plaatjes die daarbij staan determineer je echt geen Ruigpootbuizerd. Ach.. die jeugd van tegenwoordig; ze hebben het toch maar makkelijk :grin:
Ouwe lullen moeten weg....!  :grin:
Oeps... dat ben ik dan zelf ook  ;)  

Pim Wolf

CiteerMaar Bram, daar konden we nix aan doen!! Determinatieliteratuur zoals Forsman, Grensbol en Porter cs. bestond nog niet.
smoesjes! De eerste vertaling van Porter et al is uit 1982.

pim

P1234

Citeer
CiteerMaar Bram, daar konden we nix aan doen!! Determinatieliteratuur zoals Forsman, Grensbol en Porter cs. bestond nog niet.
smoesjes! De eerste vertaling van Porter et al is uit 1982.

pim
Okee Pim; die slag is voor jou. Maar ter verdediging; ik was nog een arme scholier :wub:  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

frankneijts

CiteerMaar Bram, daar konden we nix aan doen!! B)  We moesten ons behelpen met de Petersons en de Heinzel Fitter Parslow "back in the eighties." Ik kan me nog herinneren dat elke Buizerd met een witte stuit (zoals dat heette) het boekje in ging als Ruigpoot, zo lang we hem maar niet in de zomer zagen. Determinatieliteratuur zoals Forsman, Grensbol en Porter cs. bestond nog niet. Ik heb net mijn oude Heinzel nog eens opgengeslagen, maar met de plaatjes die daarbij staan determineer je echt geen Ruigpootbuizerd. Ach.. die jeugd van tegenwoordig; ze hebben het toch maar makkelijk :grin:
Nog meer smoesjes: zelfs in de 1e drukken van de Petersons (jaren 50 ..) waren de plaatjes van Ruigpoot zeer acceptabel (voor een jonge vogel althans) met het bekende Peterson aanwijs-streepje bij de witte-staart-met-scherpe-zwarte-eindband. En de tekst noemde kenmerken die nog steeds opgaan en zelfs in deze discussie nog zijn gebruikt.... (waarmee ik overigens het gebruik van deze gids anders dan uit curiositeit niet wil propageren.....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

heuvelsdoorn

Zouden we ter afsluiting de volgende (een korte in het veld te hanteren-)conclusie mogen trekken?:

Bij het determineren van ruigpootbuizerds zijn de bevederde poten, indien zichtbaar, het hardste kenmerk van een RPB. Zijn de poten niet zichtbaar dan wordt het verenkleed geraadpleegd.

Het betekent NIET dat de poten gezien moeten zijn, maar indien zichtbaar MOETEN deze bevederd zijn.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

P1234

Citeer
CiteerMaar Bram, daar konden we nix aan doen!! B)  We moesten ons behelpen met de Petersons en de Heinzel Fitter Parslow "back in the eighties." Ik kan me nog herinneren dat elke Buizerd met een witte stuit (zoals dat heette) het boekje in ging als Ruigpoot, zo lang we hem maar niet in de zomer zagen. Determinatieliteratuur zoals Forsman, Grensbol en Porter cs. bestond nog niet. Ik heb net mijn oude Heinzel nog eens opgengeslagen, maar met de plaatjes die daarbij staan determineer je echt geen Ruigpootbuizerd. Ach.. die jeugd van tegenwoordig; ze hebben het toch maar makkelijk :grin:
Nog meer smoesjes: zelfs in de 1e drukken van de Petersons (jaren 50 ..) waren de plaatjes van Ruigpoot zeer acceptabel (voor een jonge vogel althans) met het bekende Peterson aanwijs-streepje bij de witte-staart-met-scherpe-zwarte-eindband. En de tekst noemde kenmerken die nog steeds opgaan en zelfs in deze discussie nog zijn gebruikt.... (waarmee ik overigens het gebruik van deze gids anders dan uit curiositeit niet wil propageren.....)
Verdorie Frank; wat maak je het me weer moeilijk :grin: . Maar je hebt gelijk. De beschrijving in de Petersons (ik heb inmiddels 4 drukken in de kast, waaronder de eerste) steekt met kop en schouders uit boven de tekeningen en de beschrijving in de Heinzel. Petersons beeldt idd. een juveniele vogel af, in zit en in vlucht, maar gaat niet echt in op de onderscheidende kenmerken van juveniel, adult vrouwtje en adult mannetje. De tekening van de juveniele vogel is idd. zeer acceptabel.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Bram Rijksen

CiteerZouden we ter afsluiting de volgende (een korte in het veld te hanteren-)conclusie mogen trekken?:

Bij het determineren van ruigpootbuizerds zijn de bevederde poten, indien zichtbaar, het hardste kenmerk van een RPB. Zijn de poten niet zichtbaar dan wordt het verenkleed geraadpleegd.

Het betekent NIET dat de poten gezien moeten zijn, maar indien zichtbaar MOETEN deze bevederd zijn.
Tuurlijk kan dat, maar 't is wel een bijzonder onorthodoxe methode voor het determineren van een Ruigpootbuizerd... Whatever does the trick, laten we maar zeggen.

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerBij het determineren van ruigpootbuizerds zijn de bevederde poten, indien zichtbaar, het hardste kenmerk van een RPB. Zijn de poten niet zichtbaar dan wordt het verenkleed geraadpleegd.
Tuurlijk kan dat, maar 't is wel een bijzonder onorthodoxe methode voor het determineren van een Ruigpootbuizerd...
En onorthodox is niet altijd verstandig...
Gerard, ik denk dat de genoemde verenkleedkenmerken hard genoeg zijn om je niet aan zo'n - weliswaar niet minder hard maar wel lastiger - kenmerk te hoeven wagen.
Groet, Rinie van Reenen

Weia

Citeersmoesjes! De eerste vertaling van Porter et al is uit 1982.
Komkom, toen keek ik al een paar decennia in een Peterson.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

heuvelsdoorn

CiteerTuurlijk kan dat, maar 't is wel een bijzonder onorthodoxe methode voor het determineren van een Ruigpootbuizerd... Whatever does the trick, laten we maar zeggen. 

CiteerEn onorthodox is niet altijd verstandig...
Gerard, ik denk dat de genoemde verenkleedkenmerken hard genoeg zijn om je niet aan zo'n - weliswaar niet minder hard maar wel lastiger - kenmerk te hoeven wagen.

Ik begrijp wel dat je aan dit kenmerk bij overvliegende RPB's niks hebt. In het veld heb je meer aan verenkleed-kenmerken en nog (veel) meer aan vogelervaring.
Maar ik vond het wel interessant te weten hoe "hard" de kenmerken t.o.v. elkaar gehanteerd worden. POTEN versus VEREN. In deze situatie wint VEREN. We hadden te maken met een "gewone buizerd met schijnbaar bevederde poten". Maar wat als iemand (ik hoop dat ik dat ben) een foto van een "RPB met kale poten " presenteert? ;)  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

JohanvantBosch

#45
Volgens mij gebruikt dus niemand het als kenmerk. Hets is meer... oh kijk, hij heeft inderdaad ruige poten...

Maar ik snap je punt. Het doet me denken aan een foto van vorig jaar waar ik toen een beetje van in de war raakte en ook een topicje over ben begonnen:
http://waarneming.nl/fotonew/7/119067.jpg
van rick vd weijde is ie. Poten zien er hier wat kalig uit, zeker in vergelijking met bv bijgaande foto van Fred Visscher
http://waarneming.nl/fotonew/2/246272.jpg
Een en ander waarschijnlijk veroorzaakt door houding etc. Daardoor zie je niet zo'n ruige broek als op de tweede foto... maar het gaat natuurlijk uiteinderlijk om de tarsus en niet om  die broek en de tarsus is bij beide gewoon bevederd. Bij de eerste vogel lijken de veren wat korter oid, maar ook geen geel zichtbaar.

EDIT: wat een enorme hoeveelheid goede Ruigpootbuizerdfoto's zit er ondertussen in het bestand. Petje af!  :wub:  

heuvelsdoorn

CiteerVolgens mij gebruikt dus niemand het als kenmerk. Hets is meer... oh kijk, hij heeft inderdaad ruige poten...

Ik denk dat het alleen bij "duidelijk zichtbare poten op een foto" gehanteerd kan worden, en dan nog (geef ik toe) moet het verenkleed (dat erg typisch is) ook voldoen.
Kenmerken van het verenkleed bieden meer houvast (makkelijker waar te nemen) en zekerheid (als je eerlijk bent tegen je zelf).

Iedereen bedankt voor jullie reacties :duim:  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

frankneijts

#47
Dit topic heeft toch een aantal merkwaardige wendingen gekregen zo af en toe m.b.t. die ruige poten. Een Buteo met bevederd loopbeen (tarsus) is ALTIJD een Ruigpootbuizerd, al is-ie verder zwart, wit, pimpelpaars of gifgroen. Dat is het hardste kenmerk van de soort. Dat dat in het veld in veel gevallen niet het kenmerk is waaraan je hem het gemakkelijkst herkent is vers 2. Het omgekeerde, een Buteo met kaal loopbeen, staat in principe net zo stevig: dit is NOOIT een Ruigpoot.
Vanwege de grote variabiliteit van met name Buizerden kàn m.b.t. het verenkleed verwarring ontstaan, ook al is een echte Ruigpoot qua verenkleed (en gedrag...) onmiskenbaar. Maar dat is niet op elke foto meteen duidelijk. Als dan de poten wèl goed worden gezien hoeft er over het verenkleed verder geen discussie te worden gevoerd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rinie van Reenen

CiteerDit topic heeft toch een aantal merkwaardige wendingen gekregen zo af en toe m.b.t. die ruige poten. Een Buteo met bevederd loopbeen (tarsus) is ALTIJD een Ruigpootbuizerd, al is-ie verder zwart, wit, pimpelpaars of gifgroen. Dat is het hardste kenmerk van de soort.
'k Zal nog eens opletten, als ik een groene buizerd zie, of'ie een bevederd lopbeen heeft... ;)
Groet, Rinie van Reenen

heuvelsdoorn

CiteerDit topic heeft toch een aantal merkwaardige wendingen gekregen zo af en toe m.b.t. die ruige poten.

Het nadeel (en tevens voordeel) van een foto is dat deze langdurig bestudeerd en onderzocht kan worden. Indien het kleed al niet overeenkomt, is de onderzoeker des te gemotiveerder om aan te tonen dat het geen RPB is.
Kwam het verenkleed(vd vogel van dit topic) wel overeen, dan zou waarschijnlijk geen diepgaand onderzoek naar de poten zijn gepleegd.

M.a.w. het verenkleed was een "voldoende hard" kenmerk om de bevederde poten in twijfel te trekken. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat het verenkleed veel meer harde kenmerken biedt dan de poten.

Persoonlijk zal ik elke buizerd met bevederde poten (nadat ik vastgesteld heb dat het geen vertekening ofzo is) als RPB betitelen (dat deze beslissing waarschijnlijk ook door het verenkleed zal worden gestaafd, even buiten beschouwing gelaten). ;)  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard