Ruigpootbuizerd?

Gestart door heuvelsdoorn, januari 07, 2008, 21:03:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

Is dit nu een ruigpootbuizerd? :rolleyes:

BvD

Gerard,
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Robertmeer

Nee, gewoon Buizerd. Het verenkleed klopt niet.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

bramubels

Waarom dacht je zelf aan ruigpootbuizerd?
Deze vogel vertoont geen enkel kenmerk van ruigpootbuizerd. Mist o.a. witte staart met zwarte eindband, donker buikschild en donkere polsvlekken.

Mvg,
Bram Ubels.

heuvelsdoorn

#3
CiteerWaarom dacht je zelf aan ruigpootbuizerd?

Vanwege de (naar mijn mening althans..) behaarde poten.


edit: foto vergroot teogevoegd.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

bramubels

De bevederde poten zijn geen goed kenmerk, wat dat betreft is de naam misschien wat verwarrend.

Mvg,
Bram Ubels.


heuvelsdoorn

CiteerDe bevederde poten zijn geen goed kenmerk,

Toch wordt het in de literatuur expliciet vermeld.

LarsJohnson blz 140:...bevederd loopbeen is kenmerkend.
ANWB blz 89 bij tekening:... bevederde poten.

Afwijking in kleed kan ( en is zelfs typerend ) voor elke buizerd, dus ook voor RPB.

Citeerwat dat betreft is de naam misschien wat verwarrend

Volgens mij is de naam heel toepasselijk als je een buizerd ziet met gevederde poten, maar wordt het verwarrend als je een vogel ziet die wel het kleed heeft, maar GEEN gevederde poten. ;)  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

JohanvantBosch

Citeer
CiteerDe bevederde poten zijn geen goed kenmerk,

Toch wordt het in de literatuur expliciet vermeld.

LarsJohnson blz 140:...bevederd loopbeen is kenmerkend.
ANWB blz 89 bij tekening:... bevederde poten.

Afwijking in kleed kan ( en is zelfs typerend ) voor elke buizerd, dus ook voor RPB.

Citeerwat dat betreft is de naam misschien wat verwarrend

Volgens mij is de naam heel toepasselijk als je een buizerd ziet met gevederde poten, maar wordt het verwarrend als je een vogel ziet die wel het kleed heeft, maar GEEN gevederde poten. ;)
Nou ja.... ze hebben het wel, maar hoe het nou precies bij die poot zit is vaak lastig vast te stellen. Als je iets minder selectief leest, dan zie je dat er in de tekst veel kleedkenmerken worden genoemd.
Deze kleedkenmerken zijn doorslaggevend bij deze soort, Bram noemde ze al. Jouw vogel heeft die niet en is dus een buizerd.

frankneijts

#7
De foto vertekent: wat de rechterpoot lijkt is in werkelijkheid een 'versmelting' van linker- en rechterpoot waardoor die rechter dikker dan normaal lijkt. In PS met wat vergroten en verscherpen is het kale loopbeen van de linkerpoot zichtbaar, dat van de rechter zit daarachter verborgen.
Ooit is er ergens in NL een Buizerd aangetroffen met, als nestjong in elk geval, enkele veertjes op het loopbeen maar dat was toch minimaal. Ik denk dat je met een gerust hart kunt stellen dat normale bevedering van het loopbeen alleen bij Ruigpoot (altijd!) voorkomt (en wat dat betreft snap ik de opmerking van Bram dus echt niet...). Inderdaad zijn Ruigpoten variabel w.b. het verenkleed maar die variatie is (veel) minder sterk dan bij Buizerd. Het is meer variatie op enkele thema's (m.b.t. man, vrouw en onv.) dan de ogenschijnlijke 'at random fantasy' die je bij Buizerden aantreft. M.a.w. elke Ruigpoot heeft tenminste enkele kenmerken waaraan-ie moet voldoen om Ruipoot genoemd te mogen worden. De vogel op de foto heeft er geen enkele, en al helemaal geen ruige poten.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen

#8
Citeermaar wordt het verwarrend als je een vogel ziet die wel het kleed heeft, maar GEEN gevederde poten. ;)
daar moet ik de eerste nog van tegenkomen, een Buizerd met ALLE kenmerken van een Ruigpootbuizerd. 't Zal in zo'n geval ook wel een Ruigpootbuizerd wézen.
Die bevederde poten is -in het veld- echt één van de minst bruikbare kenmerken..

De conclusie dat 'afwijking' in kleed typerend is voor Buizerd, en DUS ook voor RPB lijkt gebaseerd op de veronderstelling dat deze twee soorten iets met elkaar gemeen hebben, of elkaar in kenmerken overlappen ofzo, maar daar is dus geen sprake van: Buizerd en RPB zijn net zo met elkaar te vergelijken als -ik noem maar wat- Stormmeeuw en Zilvermeeuw.
Appels met peren vergelijken dus. En dat gaat prima, alleen schiet je er niet zoveel mee op...

frankneijts

CiteerDie bevederde poten is -in het veld- echt één van de minst bruikbare kenmerken..

W.b. overvliegende/zeilende vogels is dat zo. Maar bij vogels in zit en/of biddende vogels waarbij de poten afhangen is dat op niet te grote afstand (en foto's!) verrassend vaak goed te zien. Er zijn hier (n.a.v. gefotografeerde beesten) stiekem toch al aardig wat vermeende 'Ruigpoten' besproken, waarbij soms wat moeizaam met verenkleed-kenmerken werd gegoocheld terwijl de kale, gele poten luid en duidelijk zichtbaar waren: een keihard kenmerk!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

heuvelsdoorn

#10
CiteerDeze kleedkenmerken zijn doorslaggevend bij deze soort, Bram noemde ze al. Jouw vogel heeft die niet en is dus een buizerd.

Ik geef toe dat de tekst meer rept over het verenkleed, maar over beverderde poten kan je ook alleen maar zeggen dat ze bevederd zijn.

Anderzijds wordt een vogel die wel alle specifieke kleedkenmerken vertoont, maar duidelijk geen bevederde poten heeft, ook niet als RPB gezien.(maar dan vanwege de poten,zie topic elders).

Zelf blijf ik vooralsnog overtuigd van de hardheid van het "bevederde poten" -kenmerk bij RPB.  ;)

Edit:

CiteerDe conclusie dat 'afwijking' in kleed typerend is voor Buizerd, en DUS ook voor RPB lijkt gebaseerd op de veronderstelling dat deze twee soorten iets met elkaar gemeen hebben, of elkaar in kenmerken overlappen ofzo, maar daar is dus geen sprake van: Buizerd en RPB zijn net zo met elkaar te vergelijken als -ik noem maar wat- Stormmeeuw en Zilvermeeuw.
Appels met peren vergelijken dus. En dat gaat prima, alleen schiet je er niet zoveel mee op...

ANWB: Ruigpootbuizerd....Herkenning:Typische buizerd...
LarsJ:Iets groter dan buizerd....

In beide boeken worden veel kenmerken besproken tenopzichte van elkaar.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

JohanvantBosch

CiteerAnderzijds wordt een vogel die wel alle specifieke kleedkenmerken vertoont, maar duidelijk geen bevederde poten heeft, ook niet als RPB gezien.(maar dan vanwege de poten,zie topic elders).
Wil je dit topic even voor ons opzoeken en de link hier plaatsen? Ben wel benieuwd.

Bram Rijksen

CiteerEr zijn hier (n.a.v. gefotografeerde beesten) stiekem toch al aardig wat vermeende 'Ruigpoten' besproken, waarbij soms wat moeizaam met verenkleed-kenmerken werd gegoocheld terwijl de kale, gele poten luid en duidelijk zichtbaar waren: een keihard kenmerk!
Helemaal mee eens, maar dan geldt dus het omgekeerde: dat het vaststellen van de knalgele poten -niet alleen op foto's, maar ook in het veld- weldegelijk een goed kenmerk is om RPB in één klap uit te sluiten.
Om de aanwezigheid van bevederde poten te gebruiken als positieve inbreng bij de determinatie voor Ruigpoot, dát is in het veld een stuk lastiger.

Bram Rijksen

CiteerAnderzijds wordt een vogel die wel alle specifieke kleedkenmerken vertoont, maar duidelijk geen bevederde poten heeft, ook niet als RPB gezien.(maar dan vanwege de poten,zie topic elders).

Zelf blijf ik vooralsnog overtuigd van de hardheid van het "bevederde poten" -kenmerk bij RPB.  ;)
die zal dan ook niet alle specifieke kleedkenmerken vertonen!

Als je de bevederde poten als een overtuigend hard kenmek blijft hanteren, zal het lang kunnen duren voordat je in Nederland de eerste Ruigpootbuizerd met zekerheid kan determineren. En ze zíjn al zo zeldzaam.. dan kan je je toch veel beter gaan verdiepen in de écht relevante kenmerken; daar heb je ook nog iets aan als zo'n beest 's mocht overzeilen (wat ze over het algemeen toch vaker doen dan met het pootje omhoog op een kaal takje zitten)

frankneijts

Citeer
CiteerEr zijn hier (n.a.v. gefotografeerde beesten) stiekem toch al aardig wat vermeende 'Ruigpoten' besproken, waarbij soms wat moeizaam met verenkleed-kenmerken werd gegoocheld terwijl de kale, gele poten luid en duidelijk zichtbaar waren: een keihard kenmerk!
Helemaal mee eens, maar dan geldt dus het omgekeerde: dat het vaststellen van de knalgele poten -niet alleen op foto's, maar ook in het veld- weldegelijk een goed kenmerk is om RPB in één klap uit te sluiten.
Om de aanwezigheid van bevederde poten te gebruiken als positieve inbreng bij de determinatie voor Ruigpoot, dát is in het veld een stuk lastiger.
Helemaal waar Bram, ik realiseerde me dat ook toen ik het aangehaalde al had gepost. Hoewel meestal de áánwezigheid van een kenmerk gemakkelijker en overtuigender is vast te stellen dan de àfwezigheid van iets, is dat hier duidelijk omgekeerd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pinky111nl

Over ruigpoten zou ik ook nog graag iets kwijt willen.

Twee weken geleden (dag voor kerst) reden een goede vriend (ook vogelaar) en ik over de snelweg van Zeeland richting Eindhoven. T.h.v. Gilze Rijen zei hij ineens dat hij een grote roofvogel zag vliegen. We zagen een vogel op ooghoogte glijden boven een weiland. De bovenkant was bruin maar de witte stuit en staart viel onmiddelijk op. Die vriend zag een zwarte eindband en toen we de vogel passeerden zagen we een lichte (geen witte) kop. De vogel leek ook wat forser dan een gewone buizerd (en die heb ik intussen heel wat gezien).

Deze waarneming heb ik van de admins op onzeker moeten zetten omdat ik de onderkant niet heb kunnen zien (daarvoor vloog hij te laag). Toch heb ik zelf mijn bedenkingen. De veldgids roofvogels van Gensbol zegt nl. letterlijk:
"Lichte exemplaren van buizerd kunnen een witte staartbasis hebben, maar niet één buizerd heeft de witte staart met een duidelijke, brede eindband van ruigpootbuizerd."

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Want die witte staart en zwarte eindband hebben we dus wel gezien. Graag zou ik hierover meer duidelijkheid hebben voor de toekomst.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

RWester

Oké,

hier dan even een 'instinkertje': gewone Buizerd

Ik dacht ook eerst aan Ruigpoot. Bijna alle kenmerken zijn schijnbaar aanwezig. En toch weer niet...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

#17
CiteerOver ruigpoten zou ik ook nog graag iets kwijt willen.

Twee weken geleden (dag voor kerst) reden een goede vriend (ook vogelaar) en ik over de snelweg van Zeeland richting Eindhoven. T.h.v. Gilze Rijen zei hij ineens dat hij een grote roofvogel zag vliegen. We zagen een vogel op ooghoogte glijden boven een weiland. De bovenkant was bruin maar de witte stuit en staart viel onmiddelijk op. Die vriend zag een zwarte eindband en toen we de vogel passeerden zagen we een lichte (geen witte) kop. De vogel leek ook wat forser dan een gewone buizerd (en die heb ik intussen heel wat gezien).

Deze waarneming heb ik van de admins op onzeker moeten zetten omdat ik de onderkant niet heb kunnen zien (daarvoor vloog hij te laag). Toch heb ik zelf mijn bedenkingen. De veldgids roofvogels van Gensbol zegt nl. letterlijk:
"Lichte exemplaren van buizerd kunnen een witte staartbasis hebben, maar niet één buizerd heeft de witte staart met een duidelijke, brede eindband van ruigpootbuizerd."

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Want die witte staart en zwarte eindband hebben we dus wel gezien. Graag zou ik hierover meer duidelijkheid hebben voor de toekomst.

groetjes, Judith
Hoewel het waar is wat Gensbol schrijft moet je dit toch met enige voorzichtigheid behandelen. Sommige Buizerden hebben een, vooral op afstand en in zonlicht, bijna witte staart met een donkere eindband, althans dat lijkt zo. Pas bij nadere beschouwing is die eindband niet scherp maar vaag begrensd en smaller in het midden dan aan de zijkant en bijna altijd een stuk breder bij die Ruigpoot-look-alikes. Bij Ruigpoten zijn kleur en 'samenstelling' van de eindband afhankelijk van de leeftijd: jonge vogels meer bruin en niet zo héel scherp, ad. wijfjes zwart en scherp begrensd en ad. mannetjes idem als wijfje maar nog enkele smallere bandjes erboven. Vooral bij jonge Ruigpoten kàn de eindband (kleur, vorm) in de buurt komen van sommige Buizerden. Daarom zijn àndere kenmerken van belang om de determinatie af te ronden: donker, aaneengesloten buikschild (jonge vogels), opmerkelijk andere vliegwijze (veel meer als een kiekendief of zelfs wouw) enz.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Pim Wolf

CiteerOver ruigpoten zou ik ook nog graag iets kwijt willen.

Twee weken geleden (dag voor kerst) reden een goede vriend (ook vogelaar) en ik over de snelweg van Zeeland richting Eindhoven. T.h.v. Gilze Rijen zei hij ineens dat hij een grote roofvogel zag vliegen. We zagen een vogel op ooghoogte glijden boven een weiland. De bovenkant was bruin maar de witte stuit en staart viel onmiddelijk op. Die vriend zag een zwarte eindband en toen we de vogel passeerden zagen we een lichte (geen witte) kop. De vogel leek ook wat forser dan een gewone buizerd (en die heb ik intussen heel wat gezien).

Deze waarneming heb ik van de admins op onzeker moeten zetten omdat ik de onderkant niet heb kunnen zien (daarvoor vloog hij te laag). Toch heb ik zelf mijn bedenkingen. De veldgids roofvogels van Gensbol zegt nl. letterlijk:
"Lichte exemplaren van buizerd kunnen een witte staartbasis hebben, maar niet één buizerd heeft de witte staart met een duidelijke, brede eindband van ruigpootbuizerd."

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Want die witte staart en zwarte eindband hebben we dus wel gezien. Graag zou ik hierover meer duidelijkheid hebben voor de toekomst.

groetjes, Judith
de snelweg van Zeeland heet de A58 maar dat terzijde.

Het determineren van RPB is soms al lastig genoeg wanneer je stilstaat, laat staan wanneer je met enige snelheid (110km/h+?) langs een vogel rijdt. Alleen een snelle indruk van de staart en kop volstaat dan niet.

Voordat ik me verlies in allerhande verenkleed-details denk ik dat het verstandig is om je te realiseren dat Ruigpoot inmiddels echt zeldzaam is in NL. In Brabant waren ze nooit echt talrijk maar ook in de "oude" strongholds (Flevo, Wadden, Friese vasteland, ja Groningen ook) moet je ze inmiddels met een kaarsje zoeken.
Ik kan op basis van je beschrijving niet zeggen of het er eentje geweest is (of niet) aangezien alles draait om het interpreteren van "witte staart en stuit(?)", een zwarte eindband en een lichte kop. Dat past prima op RPB maar je kunt op fotosites ook moeiteloos Buizerden vinden die aan deze beschrijving voldoen.

Stoppen op de snelweg is heel duur en link maar voor een ruigpoot zou ik de volgende keer de eerstvolgende afslag nemen.

groeten, pim

heuvelsdoorn

CiteerAls je de bevederde poten als een overtuigend hard kenmek blijft hanteren, zal het lang kunnen duren voordat je in Nederland de eerste Ruigpootbuizerd met zekerheid kan determineren. En ze zíjn al zo zeldzaam.. dan kan je je toch veel beter gaan verdiepen in de écht relevante kenmerken; daar heb je ook nog iets aan als zo'n beest 's mocht overzeilen (wat ze over het algemeen toch vaker doen dan met het pootje omhoog op een kaal takje zitten)

Bij het determineren van een RPB "in de lucht" zal je er niet veel aan hebben maar bij foto's toch wel. Ik heb nog nooit een foto van een (echte/adulte) RPB gezien met kale poten. Blijft overeind het feit dat het verenkleed het meest in het oog springt.

Ik denk dat het verenkleed alleen doorslaggevend is, indien vergezeld van de juiste poten. Zijn de poten niet zichtbaar dan geldt alleen het verenkleed, maar blijft volgens mij de twijfel bestaan.

Deze vogel is een gewone buizerd, die door (waarschijnlijk) fototechnische redenen een RPB-poot kreeg. Zijn verenkleed deed hem door de mand vallen.

CiteerIk kan op basis van je beschrijving niet zeggen of het er eentje geweest is (of niet) aangezien alles draait om het interpreteren van "witte staart en stuit(?)", een zwarte eindband en een lichte kop. Dat past prima op RPB maar je kunt op fotosites ook moeiteloos Buizerden vinden die aan deze beschrijving voldoen.

..Als je nu een pootje had gezien, had je het zeker geweten.. :D




Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Bram Rijksen

CiteerIk denk dat het verenkleed alleen doorslaggevend is, indien vergezeld van de juiste poten. Zijn de poten niet zichtbaar dan geldt alleen het verenkleed, maar blijft volgens mij de twijfel bestaan.
Dat kan je denken, maar daarmee ga je dus voorbij aan alle informatie die in de loop der jaren vergaard en gepubliceerd is. Dan zou iedere RPB waarbij de poten níet gezien zijn twijfelachtig zijn, en dat is natuurlijk volstrekte onzin, Gerard: 99% van de betrouwbare RPB-waarnemingen is enkel en alleen gebasseerd op kleedkenmerken, niet op basis van het al dan niet vaststellen van pootbevedering.

Is een Kortsnavelboomkruiper pas een KSB als je z'n snavellengte vastgesteld hebt?
Is een Kortteenleeuwerik pas een KTL als je de teenlengte bepaald hebt?
Is een Drieteenstrandloper pas een DTS als je.. nou ja, enz.

Het feit dat de vogels een naam dragen die iets over een marginaal kenmerk zegt, betekent niet dat dit het meest opvallende en doorslaggevende kenmerk is. En dit geldt zéker niet voor Ruigpootbuizerd...

Guus Peterse

CiteerIk denk dat het verenkleed alleen doorslaggevend is, indien vergezeld van de juiste poten. Zijn de poten niet zichtbaar dan geldt alleen het verenkleed, maar blijft volgens mij de twijfel bestaan.
Maar gelukkig zullen, als het verenkleed klopt, ook altijd de juiste poten aanwezig zijn. Het is hier al herhaaldelijk gezegd: het verenkleed van ruigpootbuizerd heeft bepaalde vaste, specifieke kenmerken. Als je die allemaal goed kunt vaststellen, dan hoef je niet te twijfelen, ook al zie je de poten niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

Daarbij dus rekening gehouden met geslacht en leeftijd van de (mogelijke) Ruigpoten, welke weer verschillen kunnen opleveren.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Rinie van Reenen

#23
Citeer
CiteerIk denk dat het verenkleed alleen doorslaggevend is, indien vergezeld van de juiste poten. Zijn de poten niet zichtbaar dan geldt alleen het verenkleed, maar blijft volgens mij de twijfel bestaan.
Maar gelukkig zullen, als het verenkleed klopt, ook altijd de juiste poten aanwezig zijn. Het is hier al herhaaldelijk gezegd: het verenkleed van ruigpootbuizerd heeft bepaalde vaste, specifieke kenmerken. Als je die allemaal goed kunt vaststellen, dan hoef je niet te twijfelen, ook al zie je de poten niet.
Oftewel:
- De aanwezigheid van bevederde poten is nog niet doorslaggevend.
- De afwezigheid van bevederde poten ontmaskerd een buteo als Buizerd.

(Verder nog een vraagje aan Judith: ik kan me niet helemaal voorstellen hoe je het verschil in grootte tussen een Ruigpootbuizerd en een gewone Buizerd kunt zien als je ze niet naast elkaar ziet én als je over de snelweg rijdt; oftewel: het lijkt me niet dat deze 'observatie' positief determinerend kan zijn bij deze vogel.)
Groet, Rinie van Reenen

frankneijts

Citeer
Citeer
CiteerIk denk dat het verenkleed alleen doorslaggevend is, indien vergezeld van de juiste poten. Zijn de poten niet zichtbaar dan geldt alleen het verenkleed, maar blijft volgens mij de twijfel bestaan.
Maar gelukkig zullen, als het verenkleed klopt, ook altijd de juiste poten aanwezig zijn. Het is hier al herhaaldelijk gezegd: het verenkleed van ruigpootbuizerd heeft bepaalde vaste, specifieke kenmerken. Als je die allemaal goed kunt vaststellen, dan hoef je niet te twijfelen, ook al zie je de poten niet.
Oftewel:
- De aanwezigheid van bevederde poten is nog niet doorslaggevend.
- De afwezigheid van bevederde poten ontmaskerd een buteo als Buizerd.

(Verder nog een vraagje aan Judith: ik kan me niet helemaal voorstellen hoe je het verschil in grootte tussen een Ruigpootbuizerd en een gewone Buizerd kunt zien als je ze niet naast elkaar ziet én als je over de snelweg rijdt; oftewel: het lijkt me niet dat deze 'observatie' positief determinerend kan zijn bij deze vogel.)
Niet nodeloos ingewikkeld maken Rinie:
- Bevederde poten = altijd Ruigpoot
- Kale poten = altijd Buizerd
Alleen dat laatste is meestal makkelijker te zien in het veld.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

P1234

Kijk ook hier eens. Mochten er mensen zijn die aanvullingen hebben op de soortbeschrijving en de kenmerken, dan hoor ik het graag.

http://waarneming.nl/soort.php?id=321&wno_...um_tm=&tab=info
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

Ik blijf deze uitleg altijd zeer nuttig vinden bij discussies over Ruigpootbuizerden. Uiteraard geldt dit dan overvliegende vogels.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=39946
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

pinky111nl

Citeer(Verder nog een vraagje aan Judith: ik kan me niet helemaal voorstellen hoe je het verschil in grootte tussen een Ruigpootbuizerd en een gewone Buizerd kunt zien als je ze niet naast elkaar ziet én als je over de snelweg rijdt; oftewel: het lijkt me niet dat deze 'observatie' positief determinerend kan zijn bij deze vogel.)
Er waren verschillende factoren:
- ik reed niet alleen. Ik was de chauffeur, maar had iemand naast me zitten die al 32 jaar vogels kijkt
- je ziet op een gegeven moment wel of iets een formaat buizerd heeft of dat iets een formaat grote buizerd heeft
Ik zeg ook niet dat het formaat in dit geval positief determinerend is. Als het alleen om het formaat zou gaan, zou ik niet eens aan een rpb gedacht hebben. Het was in dit geval een kwestie van en en en: en witte stuit en staart, en zwarte eindband, en lichte kop en groot formaat.

Verder nog even een bedankje aan Frank en Pim voor jullie reacties. Hier kan ik mee verder  :duim:

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

frankneijts

CiteerKijk ook hier eens. Mochten er mensen zijn die aanvullingen hebben op de soortbeschrijving en de kenmerken, dan hoor ik het graag.

http://waarneming.nl/soort.php?id=321&wno_...um_tm=&tab=info
Niet alleen het bidden maar ook de normale vliegwijze (actieve vlucht) is duidelijk anders dan Buizerd met soepeler, verder doorslaande vleugelslag. Heel vaak heb ik bij een RPB op afstand een associatie met een kiekendief of zelfs een wouw. De houding v.d. vleugels in glijvlucht is ook vaak kenmerkend met iets geheven arm maar meer horizontale handen, bij de pols een duidelijke hoek vormend. Maar dit alleen is niet diagnostisch, hooguit aanvullend.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Citeer- ik reed niet alleen. Ik was de chauffeur, maar had iemand naast me zitten die al 32 jaar vogels kijkt
- je ziet op een gegeven moment wel of iets een formaat buizerd heeft
Ik kijk al langer naar vogels dan 32 jaar maar ga door de discussies die er nu steeds over vermeende ruigpoten zijn met terugwerkende kracht twijfelen aan alle (weinige) ruigpoten die ik ooit zag :-(

Grootte van een losse vogel is bijzonder moeilijk in te schatten, hangt zelfs erg af van wat je daarvoor hebt zitten bekijken. Kijk je een tijd naar kleine vogeltjes dan lijken grote vogels daarna groter en omgekeerd. Jammer maar dat is dan maar zo.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0