Didymium dubium op hyacintbol

Gestart door Jan P, december 17, 2017, 18:08:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan P

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146819758
onzeker Netvormig kristalkopje - Didymium dubium gezien op 2017-12-17 [obscured]
Foto's:








M.b.v. Nannenga en Die Myxomyceten deel 2 kom ik uit op Didymium dubium. In het artikel in Coolia over myxomyceten op hyacint staan echter alleen D. annulisporum, D. bahiense en D. difforme. Kortom ik twijfel aan mijn determinatie. Wie heeft een idee?


bij voorbaat dank Jan Plaisier

jokeb

Dag Jan,

van foto's af is het nog moeilijker vind ik. De foto lijkt mij niet heel gladde vruchtlichamen te bevatten die ook wat geel lijken. De Didymium annulisporum die ik heb zien er veel gladder uit en zijn wit. Bij annulisporum en dubium zijn de sporen in doorvallend licht tamelijk bleek. Dat zie ik op deze foto ook niet maar misschien in het echt wel. Ik vind dit dus erg moeilijk. Misschien gaat Marian nog reageren en anders is opsturen naar Hans (zie bovenin deze pagina) een optie.
groet,
Joke

Marian Jagers

Dag Jan en Joke,

Helaas, .......... Inderdaad opsturen naar Hans. 
Dit te meer er de jaren dat we naar de bloembollen gekeken hebben (vanaf 2010) nooit andere soorten gevonden hebben dan de 3 genoemde. Het zou dus ook heel interessant zijn om te vernemen wat het dan is wel is.

Jan, je weet zeker dat er geen ring op de sporen te zien is?
Het is overigens wel veel handiger voor ons als je het formaat van de sporen ook in de tekst noteert (de kortste - de langste).
Groeten Marian

Jan P

Dag Joke en Marian,

De gele kleur van de myxo's kwam door de opname bij kunstlicht en dat had ik niet genoeg gecorrigeerd. In werkelijkheid zijn ze grijswit.
Er was zeer zeker geen ring om de sporen te zien. De maat van de sporen zal ik in het vervolg in de tekst zetten, dat is inderdaad veel handiger.

Ik heb de myxo's opgestuurd naar Hans en hij heeft ze gedetermineerd als Didymium Bahiense. Fijn dat Hans weer geholpen heeft !!!!

groeten,  Jan

Marian Jagers

Groeten Marian