wants 5 Estland

Gestart door c.witkamp, december 16, 2017, 21:12:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/145453246
onzeker Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2017-07-19 Estonia - Kõo küla
Foto's:






bij voorbaat dank
groeten,

cees

jck

Een man Leptopterna. Op de laatste foto lijkt antennesegment 2 even lang als segment 3+4 en dan zou het L. ferrugata moeten zijn. Ik zou zelf een vraagteken erbij zetten totdat iemand met meer kennis en ervaring hiernaar kijkt. :blink:

James

c.witkamp

Dag James, dank voor je reactie. Ik zie dat beide soorten (dolabrata en ferrugata) inheems zijn in Estland. Wat ik uit de beschrijving op wrn.nl opmaak is dat er bij mannetjes een duidelijk grootteverschil is: mannetje dolobrata is 7.8 - 9.1 mm en mannetje ferrugata 4.7 - 6.4 mm. Als ik dan naar de eerste foto kijk, en naar de grootte van de wants t.o.v. de halvecentimeterhokjes, zit hij toch eerder op de 0.9 mm en zou het op basis daarvan een man dolobrata zijn. Of zit ik er naast? Groeten, Cees
groeten,

cees

jck

Wat de lengte betreft, zou je inderdaad aan dolabrata denken. Ik zie bij de soortinfo dat er soms ook langvleugelige vrouwtjes zijn, dus dat verhaal over de antennen zou hier helemaal niet van toepassing kunnen zijn.

James

c.witkamp

groeten,

cees