Hoofdmenu

nog eentje dan

Gestart door wouterbosgra, januari 07, 2008, 14:26:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Na het lezen van de soortpagina op waarneming.nl van de grote- en zanglijster las ik dat de zanglijster de kop schuinhoudt bij het zoeken naar voedsel. Vanmorgen zag ik een lijster die dit gedrag constant vertoonde, deze leek ook wat groter dan normaal, maar dat is natuurljk moeilijk te bepalen als er geen andere lijsters naast staan! Ook vraag ik mij af of dit gedrag als een soortkenmerk moet worden beschouwd, of dat zanglijsters bij tijd en wijlen ook wel eens lijken te luisteren?

Met excuses voor de (gebruikelijke) crappy foto: Heb ik nu eindelijk een grote lijster gespot?

grtz,
W.

BWoets

#1
Lijkt me een Zanglijster.
Determinatie op basis van gedrag is in principe niet mogelijk.

Een zanglijster is warmer bruin op de rug, een andere koptekening. Daarnaast hebben de 'stippen' op de borst een andere vorm en frequentie. Vergelijk maar eens goed de foto's op waarneming.nl

Dit staat bij de informatie van Grote Lijster op waarneming.nl:
   * Achterhoofd tot rug: Grauwbruin.
   * Stuit: Geelbeige, iets lichter dan de rugkleur.
   * Staart: Donker met witte buitenste staartpennen.
   * Onderkant vleugels: Wit.
   * Lichtgekleurde Wangvlek.
   * Borst tot buik: Wit.
   * Donkere ronde vlekjes over de buik verspreidt, deze zijn bij de Zanglijster driehoekig.

Voor meer info:
Grote Lijster: http://waarneming.nl/soort.php?id=111&wno_...um_tm=&tab=info
Zanglijster:
http://waarneming.nl/soort.php?id=204&wno_...um_tm=&tab=info
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

wouterbosgra

Bedankt voor de uitgebreid ereactie Bob! Zal alles nog wel eens rustig bekijken, hoop ook niet dat ik jullie 'overvraag'. Ik probeer ook altijd eerst om er zelf uit te komen, maar ik mis nog de ervaren en zelfverzekerde blik die velen hier hebben.

Maar ik blijf wel gewoon mijn best doen natuurlijk!!


grtz,
W.

JohanvantBosch

CiteerBedankt voor de uitgebreid ereactie Bob! Zal alles nog wel eens rustig bekijken, hoop ook niet dat ik jullie 'overvraag'. Ik probeer ook altijd eerst om er zelf uit te komen, maar ik mis nog de ervaren en zelfverzekerde blik die velen hier hebben.

Maar ik blijf wel gewoon mijn best doen natuurlijk!!


grtz,
W.
Gewoon blijven vragen, wanneer je er zelf met boek en andere info neit uitkomt!  ;)  

laatvlieger

#4
CiteerBedankt voor de uitgebreid ereactie Bob! Zal alles nog wel eens rustig bekijken, hoop ook niet dat ik jullie 'overvraag'. Ik probeer ook altijd eerst om er zelf uit te komen, maar ik mis nog de ervaren en zelfverzekerde blik die velen hier hebben.

Maar ik blijf wel gewoon mijn best doen natuurlijk!!


grtz,
W.
Een erg goede tip is om twee boeken aan te schaffen:
ANWB gids van Svensson et al. "Vogelgids van Europa"

en
"Vogels in Vlucht" van Dominic Couzens

De eerste is bijna een must, de tweede hoor je niet zo vaak, maar als je weinig veldervaring hebt, heb je erg veel aan die gids! (naast de ANWB gids)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wouterbosgra

Bedankt voor de tips. De ANWB heb ik al, die andere zal ik eens naar kijken! Daarnaast zuig ik ook alle info van deze site op beschrijvingen, foto's, geluidjes, en zo nu en dan kijk ik over de schouder van een pro mee voor de fijne kneepjes!

maargoed, volgens mij gaat er uiteindelijk weinig boven veldervaring!

laatvlieger

Die tweede gids gaat juist goed in op de verschillen tussen soorten in het veld. O.a. gedragskenmerken die vrijwel nooit goed in een andere veldgids staat. Daar kun je dus echt veel van leren! (Overigens ook voor gevorderde vogelaars een aanrader!)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankmeer

#7
CiteerDonkere ronde vlekjes over de buik verspreidt, deze zijn bij de Zanglijster driehoekig.
'verspreidt' moet in het soortoverzicht natuurlijk worden: verspreid.
Staat zo wel een tikje slordig.
Frank van der Meer

Rinie van Reenen

CiteerMet excuses voor de (gebruikelijke) crappy foto: Heb ik nu eindelijk een grote lijster gespot?
Ik denk dat het een Spotlijster is!

Misschien een tip: als je hier op waarneming.nl serieus genomen wilt worden, is het niet zo belangrijk om al eens in je leven een Grote Lijster gezien te hebben, maar wel om het woord 'spotten' achterwege te laten... ;)
Groet, Rinie van Reenen

JanF

Citeer
Ik denk dat het een Spotlijster is!
Belangrijkste kenmerk van deze soort :

Drijft voortdurend de spot met vogelaars door zich maar niet te laten waarnemen.  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

frankw

CiteerMisschien een tip: als je hier op waarneming.nl serieus genomen wilt worden, is het niet zo belangrijk om al eens in je leven een Grote Lijster gezien te hebben, maar wel om het woord 'spotten' achterwege te laten... ;)
voelt weer een oude discussie oplaaien  :whistle:  :whistle:  ;)  

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerMisschien een tip: als je hier op waarneming.nl serieus genomen wilt worden, is het niet zo belangrijk om al eens in je leven een Grote Lijster gezien te hebben, maar wel om het woord 'spotten' achterwege te laten... ;)
voelt weer een oude discussie oplaaien  :whistle:  :whistle:  ;)
't Was eigenlijk bedoeld om een oude discussie te voorkomen (want als hij dat woord niet meer gebruikt zal er ook niemand over struikelen ;)), maar het kan natuurlijk verkeren...
Groet, Rinie van Reenen

frankw