Slijmzwam op Gestreept nestzwammetje

Gestart door Jan P, december 14, 2017, 19:16:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan P

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146747483
Slijmzwam onbekend - Myxomyceet spec. gezien op 2017-12-14 Capelle aan den IJssel - Golfbanen G & CCC
Foto's:








Toelichting:
op Gestreept nestzwammetje op 23 augustus al gevonden

Is er een slijmzwam die alleen op Gestreept nestzwammetje voorkomt, dat maakt de determinatie misschien wat eenvoudiger.
bij voorbaat dank Jan Plaisier

jokeb

Dag Jan,

Leuk zo een rand van myxomyceten op de nestzwammetjes!
Nee er is niet een specifieke die speciaal daarop voorkomt. Jammer hè, dat zou het heel gemakkelijk maken. Wanneer ik naar de vruchtlichaampjes kijk en vooral naar het steeltje denk ik aan een Physarum, bij mijn weten zijn dat de enigen met een zwart/witte steel die taps toeloopt. De sporenmaat is 9-10 heb je gemeten. Wanneer je de sleutel erbij neemt zou je nog moeten weten of het capillitium stralend vanaf de basis naar boven gaat  of juist niet stralend is. Of er een columella is (een soort voortzetting van de steel in het kopje) en hoe deze er dan uitziet, de kleur, de vorm, groot of klein. Ook de vorm van de kalklichamen in je preparaatje en of de steel in doorvallend licht doorzichtig is en of kalk bevat. Kortom er is veel meer informatie nodig om echt tot de juiste naam te komen.
groet,
Joke

Jan P

Dag Joke,

Bedankt voor je reactie.
Ik vond het zo opmerkelijk dat de slijmzwammetjes voornamelijk op de bovenrand van de nestzwammetjes zitten, dat maakt het daardoor ook leuk om te zien. In de boeken bladerend kwam ik ook al op een Physarum uit maar het wordt nu nog een hele uitdaging om de juiste naam erbij te vinden. Gelukkig zitten er nog genoeg bolletjes op de nestzwammetjes. Wordt vervolgd.....

Groet, Jan