Overige natuuronderwerpen > Natuurbeheer

Amateurisme in beeld

(1/2) > >>

Platbuik:
Zie https://www.vlinderstichting.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/?bericht=1559
In dezelfde sloot dit jaar ook Kempense heidelibel en Groene glazenmakers aangetroffen. Dat moet ik volgend jaar nog maar eens zien.

m.weites:
Pff.. Het is ook niet de eerste keer dat ik een dergelijk verhaal hoor.. :(

Frank van de Putte:
Is het niet een wat voorbarige conclusie om nu al te constateren dat de populatie "met naar schatting bijna 90% verminderd" is?
Sloten worden volgens mij overal op deze manier schoongemaakt, en dat is natuurlijk niet per definitie fataal voor water- en/of oeverdieren.

Dat het in zo'n natuurgebied wel anders had moeten worden aangepakt lijkt me logisch, maar wat de gevolgen zijn voor de populatie zal pas volgend jaar duidelijk worden, denk ik.

hiskodevries:
ik sluit mij bij Frank aan, maar op de sociale media hebben een hoop mensen en organisaties weer hun moment of fame gehad.

grunsven:
Niet voor water en oeverdieren in het allebei maar het gaat hier om een specifieke soort, grote vuurvlinder, waarvan we nauwkeurig weten waar de eieren zaten op deze plek en welke eisen hij stelt. We hoeven echt geen jaar te wachten om te weten dat dit een enorme klap voor deze kleine populatie is.

Inderdaad worden op allerlei plekken sloten op deze manier geschoond, maar daar zitten dan ook geen grote vuurvlinders.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie