Hoofdmenu

Agaathoren

Gestart door jck, december 12, 2017, 18:41:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Is deze verder te determineren?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146713242
Agaathoren onbekend - Cochlicopa spec. gezien op 2017-11-05 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:






James

Michael_Inden

Zie bijna helemaal boven in dit forum: Agaathoren door Tello Neckheim

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

jck

Dat stukje van Tello ken ik maar bedankt voor de herinnering. Ik heb mijn slak toch hier gezet omdat kenners vaak meer zien/weten dan waarnemers. Mijn slakkenkennis is niet zo groot: ik weet niet of deze echt volwassen is en ik weet niet of de verspreiding van agaathorens een rol speelt in de determinatie. Dit is ook slechts de 2e agaathoren die ik gevonden heb. Ik kom zelf niet verder dan spec en als de kenners dat ook vinden, is dat prima.

James

KoenVerhoogt

Als je even met een schuifmaat de exacte breedte opmeet is hier wel een naam op te plakken
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

jck

Helaas had ik geen schuifmaat bij me.

James

Tello Neckheim

Aan de ietwat verdikte rand van de opening van het huisje kun je opmaken dat het huisje volwassen is. Ook is te zien dat het huisje sporen vertoond (putjes) van verwering. Waarschijnlijk door een zure omgeving of door een ander slakje afgeschraapt? Leefde dus in een wat zure omgeving. Cochlicopa lubricella (de kleine, smalste) leeft vooral in wat drogere en open, meestal kalkrijke plaatsen. De dikste (lubrica) leeft meestal in wat vochtiger tot natte biotopen en ook vaak in tuinen. De "middelste" neemt een tussenpositie in in grootte als ook in habitat. Ook zie je een herstelde beschadiging wat er op duid dat het slakje een zwaar leven heeft gehad, het slijmlaagje in de opening en de organen die licht door het huisje heen schijnen verraden dat het diertje nog leeft. Normaal heeft de soort nog een extra winding, dit slakje is snel volwassen geworden.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Michael_Inden

@Tello
Handig en interessant, die info!
vr gr Michael

jck

Bedankt voor de toelichting, Tello.

James