Een zeer slanke libel

Gestart door Hans Meij, januari 12, 2008, 13:12:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Meij

Hoi allemaal, ben al een tijdje aan het zoeken op waarnemeing en op andere libelle fora maar kan hem niet thuisbrengen...graag jullie hulp bij het vinden naar de Nederlandse alswel latijnse naam.

Bijvoorbaat mijn dank
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

Gert Veurink

#1
houtpantserjuffer, lestes viridis

zie de uitstulping  ('doorntje' of 'schiereilandje') op het borststuk. en de lichte pterostigma's

Dat-ie slank is geldt overigens voor ongeveer alle juffers en is bij deze niet onderscheidend.
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Toch wel, kan hem in de vlucht aan zn postuur onderscheiden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#3
strak, ik ook wel maar niet aan slankheid, zal er extra op letten komend seizoen. Ik vind in vlucht vooral opvallend dat ze relatief groot zijn, voor een pantserjuffer
groet!
Gert Veurink



Hans Meij

Mijn dank voor het antwoord....dat ik hem slank noemde ligt in het feit dat ik deze opmerkte terwijl er iets verder een aantal (na nu ik weet )Bruinrode heidelibel Sympetrum striolatum (vrouwtje) waren...en ja dan is ie slank :rolleyes:  
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996