Mooiste libellen foto?

Gestart door Traveller, januari 06, 2008, 21:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

CiteerJa maak daar maar een azuurglazenmaker van. Mooi staat ze erop! Met een detailfoto van de aanhangsels kan het helemaal zeker worden.
Bedankt Dolf, Johan en Weia, een klassieke armchair-tick: een nieuwe soort zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Zelfs in de winter nog wat geleerd. Ik heb geen betere foto's dan deze, overigens, deze stamt uit de tijd dat ik nog niet echt met libellen bezig was en nog niet wist welke delen van een libel handig zijn om te fotograferen...

Goyatlah

Foto is goed genoeg (had alleen geen idee dat er nog een soort was waar ik naar moest kijken). Zou zelf met die foto heel blij zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tim de Boer

Afgelopen jaar naar polen geweest, had al een hoop losse zuidelijke keizeers gemist en toen we langs een kleine groeve kwamen zei ik hier moeten we even kijken. Dus gestopt en erin gegaan en al snel zag ik een zuidelijke keizer, snel erachteraan en languit in het water gevallen, gelukkig was de camera nog droog en als snel zagen we ook copulas en ei-afzettende tandems. Al snel werden we er ook uitgezet maar nog wel een paar mooie fotos kunnen maken. (deze staat ook in de nieuwe veldgids)

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

theomuusse

Deze vind ik nou naadje mooi Tim.
Mijn bewondering begon reeds op Nederpix.
Echt een toppertje!
Theo

Imperator

CiteerAfgelopen jaar naar polen geweest, had al een hoop losse zuidelijke keizeers gemist en toen we langs een kleine groeve kwamen zei ik hier moeten we even kijken. Dus gestopt en erin gegaan en al snel zag ik een zuidelijke keizer, snel erachteraan en languit in het water gevallen, gelukkig was de camera nog droog en als snel zagen we ook copulas en ei-afzettende tandems. Al snel werden we er ook uitgezet maar nog wel een paar mooie fotos kunnen maken. (deze staat ook in de nieuwe veldgids)

Wow !!
vriendelijke groet,

Trees

JohanvantBosch

CiteerAfgelopen jaar naar polen geweest, had al een hoop losse zuidelijke keizeers gemist en toen we langs een kleine groeve kwamen zei ik hier moeten we even kijken. Dus gestopt en erin gegaan en al snel zag ik een zuidelijke keizer, snel erachteraan en languit in het water gevallen, gelukkig was de camera nog droog en als snel zagen we ook copulas en ei-afzettende tandems. Al snel werden we er ook uitgezet maar nog wel een paar mooie fotos kunnen maken. (deze staat ook in de nieuwe veldgids)
Is er helaas wel een die in de gids een stuk minder tot z'n recht komt dan hier. Hier is ie helemaal top!

Weia

CiteerIs er helaas wel een die in de gids een stuk minder tot z'n recht komt dan hier. Hier is ie helemaal top!
Leg nooit drukwerk naast het scherm, dat verliest het drukwerk altijd qua contrasten... :-(
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Hathor

Citeer
CiteerIs er helaas wel een die in de gids een stuk minder tot z'n recht komt dan hier. Hier is ie helemaal top!
Leg nooit drukwerk naast het scherm, dat verliest het drukwerk altijd qua contrasten... :-(
Toch is dat jammer...
Ik neem aan dat drukwerk wel heel goed kan zijnmaar dat het priojskaartje dan explosief groeit... :wacko:
Deze zuidelijke is echt super mooi.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Weia

Nee het is het verschil tussen iets wat zelf licht geeft, zoals een scherm, en iets wat alleen maar licht weerkaatst, zoals papier. Ik weet niet hoe intussen de technische cijfers liggen, maar vroeger werd als vuistregeltje gehanteerd dat een afgedrukte foto een contrastomvang van 100 had, een dia 1000 en ons blote oog 10000. Zodat er altijd veel weg valt en je goed moet kiezen wat je wel en niet wilt laten zien. ik denk dat scherm ongeveer gelijk staat aan dia en drukwerk ongeveer aan foto-afdruk.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerNee het is het verschil tussen iets wat zelf licht geeft, zoals een scherm, en iets wat alleen maar licht weerkaatst, zoals papier. Ik weet niet hoe intussen de technische cijfers liggen, maar vroeger werd als vuistregeltje gehanteerd dat een afgedrukte foto een contrastomvang van 100 had, een dia 1000 en ons blote oog 10000. Zodat er altijd veel weg valt en je goed moet kiezen wat je wel en niet wilt laten zien. ik denk dat scherm ongeveer gelijk staat aan dia en drukwerk ongeveer aan foto-afdruk.
Het was overigens niet mijn bedoeling zout in de (eventuele) wonden te strooien.... :mellow:  

ArjenDrost †

Goh, dit topic stond al op pagina 7... Worden er dit jaar geen mooie foto's meer gemaakt?

Even preken voor eigen parochie, maar ik ben enorm blij met m'n eerste Vroege Glazenmakers (bedankt Dolf voor de tip):

Goyatlah

Vond deze wel aardig (tussen al het Plasrombouten geweld ook nog mn eerste Weidebeek dit jaar).
Wie is hier de predator? Denk zelf de spin
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

#102
Nou Arjen, die foto mag er zijn :duim:  Super die scherpte, kleuren achtergrond, gewoon alles is perfect!

EDIT: En Dolf, jouw foto ook van hetzelfde laken en pak :duim:  

Traveller

Leuk dat deze topic weer naar voren is gekomen, tot nu toe is dit mijn mooiste foto van het jaar.




Groeten,
Jordi


Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

JohanvantBosch

#104
Nou dan ga ik ook nog maar even.... ik ben trots op deze:

Gert Veurink

#105
Technisch nog wel het nodige op af te dingen en niet m'n beste foto's dit jaar, maar ik probeer af en toe een "kiekeboe-foto" te maken... dit zijn een paar in die serie van dit jaar.




groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

CiteerVond deze wel aardig (tussen al het Plasrombouten geweld ook nog mn eerste Weidebeek dit jaar).
Wie is hier de predator? Denk zelf de spin
Erg mooi!

frankneijts

Een van m'n leukste van dit jaar:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lexie

CiteerAfgelopen jaar naar polen geweest, had al een hoop losse zuidelijke keizeers gemist en toen we langs een kleine groeve kwamen zei ik hier moeten we even kijken. Dus gestopt en erin gegaan en al snel zag ik een zuidelijke keizer, snel erachteraan en languit in het water gevallen, gelukkig was de camera nog droog en als snel zagen we ook copulas en ei-afzettende tandems. Al snel werden we er ook uitgezet maar nog wel een paar mooie fotos kunnen maken. (deze staat ook in de nieuwe veldgids)


Prachtige foto, hoe krijg je de foto zo scherp?
Welke sluitertijd, diafragma, hoeveel mm lens, iso, e.d. heb je gebruikt?
Heb je de foto uit de hand of met statief gemaakt?
Ik vraag dit omdat ik vanmiddag in de zon ook wat foto's gemaakt heb
en die zijn toch een stuk minder scherp dan deze.
Lex Vermeend

lexie

O ja, was me bij de vogels ook al opgevallen dat er prachtige foto's getoond worden maar dat de namen van de beestjes ontbreken.
Zouden jullie het voor een leergierige leek zoals ik er bij willen zetten?
Lex Vermeend

JohnvR

Ik vind dit duo wel aardig, bij ons 'om de hoek' in Alkmaar. Of het mijn mooiste foto's van 2008 tot nu toe zijn weet ik nog niet, daarvoor zal ik eens verder moeten spitten. De scherpte/diepte op mijn macro/toestel is helaas niet zo hoog, waardoor egale achtergronden er niet in zitten voor mij.

Vrouw variabele waterjuffer, Alkmaar 21 mei 2008


Man variabele waterjuffer, Alkmaar 21 mei 2008

Goyatlah

CiteerIk vind dit duo wel aardig, bij ons 'om de hoek' in Alkmaar. Of het mijn mooiste foto's van 2008 tot nu toe zijn weet ik nog niet, daarvoor zal ik eens verder moeten spitten. De scherpte/diepte op mijn macro/toestel is helaas niet zo hoog, waardoor egale achtergronden er niet in zitten voor mij.

Lijkt er bij mij altijd op dat mn beste en mn laatste altijd dezelfde is  :lol:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

lexie

CiteerIk vind dit duo wel aardig, bij ons 'om de hoek' in Alkmaar. Of het mijn mooiste foto's van 2008 tot nu toe zijn weet ik nog niet, daarvoor zal ik eens verder moeten spitten. De scherpte/diepte op mijn macro/toestel is helaas niet zo hoog, waardoor egale achtergronden er niet in zitten voor mij.

Vrouw variabele waterjuffer, Alkmaar 21 mei 2008


Man variabele waterjuffer, Alkmaar 21 mei 2008
Kleine moeite, maar voor mij erg prettig  :duim:  
Lex Vermeend

Gerard Troost

allé dan maar, ook eentje uit Zeeland dan. Ben nog bijna niet buiten geweest voor Libellen, maar deze liep ik afgelopen maandag tegenaan.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rob

Leuk topic, en fraaie platen! Bij deze heb ik de mogelijkheid om een foto te laten zien, én iets te leren begrijpen.



Dat de 'rode dingetjes' watermijten zijn die parasiteren op deze Maanwaterjuffer heb ik ondertussen begrepen. Kan iemand me echter iets meer informatie geven over wat hier precies gebeurt? Welke soort watermijten parasiteert op de Maanwaterjuffer, en beperken ze zich tot deze soort (zoals sommige parasieten zich beperken tot één soort), of parasiteren ze op meerdere soorten libellen? Wat doen ze precies als ze zich eenmaal vastgezet hebben? Ondervindt de juffer op een of andere manier hinder van de watermijten? Gaan ze er wellicht uiteindelijk dood aan?
Mocht ik allemaal vragen stellen die al in een ander topic behandeld zijn, dan graag een link naar het betreffende topic (of informatieve website). Alvast bedankt!

Enjoy62

Wilde ook mijn eerste echte mooie foto met mijn digitale spiegelreflexcamera,
van deze platbuik toevoegen tot dit rijtje,
mvg
bersan
MVG

Bert Gerrits

Weia

Rob, ik heb je bijdrage gekopieerd in een oud topic, met 'mijten' in de ondertitel.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohnvR

Ik kom er bijzonder weinig toe libellen te gaan kijken de afgelopen weken en het weer zit ook niet echt mee. Vandaag was het rond Alkmaar bewolkt en vloog er dus niet veel. Met 6 soorten moest ik het doen. Toch heb ik wel veel libellen gezien, over de honderd Variabele waterjuffer en Azuurwaterjuffer o.a. Die hadden nog net genoeg warmte om enigszins te vliegen. Van beide soorten kwam ik zelfs nog een tandem/paringswiel tegen.

Wat wel aardig is aan dit weer is dat de Vroege glazenmakers redelijk makkelijk te vinden zijn op hun schuilplekjes in de vegetatie. Een foto maken met dit licht valt dan weer niet mee, vandaar een flits erbij.

Man en vrouw Vroege glazenmaker, is het wat?



JohanvantBosch

Ik werd vandaag geinspireerd door de Beekrombout-foto van Gert (zie eerder in dit topic). En door een beekrombout, die weigerde op te vliegen maar van de zijkant eigenlijk vooral tussen de zooi zat en niet fotogeniek was.

Goyatlah

Foei, je moet zo'n beest toch eigenlijk een lesje leren  :angry:
Die jeugd van tegenwoordig toch  :lol:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's