Onder het motto: er bestaan geen domme vragen, anamorf en teleomorf?

Gestart door a.klos, december 09, 2017, 15:09:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.klos

Mijn vraag gaat over het verschijnsel anamorf en teleomorf.

Ik dacht altijd dat dit te maken heeft met het geslachtsrijp zijn, dus de aanwezigheid van sporen ja of nee.
Daarom vroeg ik mij af (en een medewerkgroeplid met mij) hoe je dan bijvoorbeeld de Grootsporige knoopzwam kan determineren als hij nog geen sporen heeft  :huh:.
Donderdag vonden we op Abeel groepjes rode bolletjes, die we wel als Nectria konden benoemen. Maar omdat er meerdere soorten zijn hebben we ze onder de  :micro: gelegd. Ik vond een goede sleutel (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3310236/) op het Net en kwam uit op het Gewoon meniezwammetje, waarbij ik onder andere sleutelde met de ascosporen, dit wordt in deze sleutel het teleomorfe stadium genoemd.
In deze sleutel wordt gesleuteld met anamorfe en teleomorfe 'kenmerken'. Verder begreep ik dat het anamorfe en het teleomorfe stadium naast elkaar kunnen voorkomen. Het anamorfe stadium heeft te maken met de conidia en het teleomorfe stadium met asci en ascisporen.

Kom ik weer bij het begin van mijn verhaal uit en bij mijn vragen: klopt het bovenstaande beschreven in Jip en Janneke taal? En kan de paddenstoel zich voortplanten doormiddel van conidia en zo niet, waar dienen ze dan voor? Tenslotte nog de vraag of dit verschijnsel alleen bij Ascomyceten voorkomt of niet.

Wie heeft zin en tijd om deze vragen te beantwoorden?

Mvg. Anneke. 

 
 

Marian Jagers

Dag Anneke,

Anamorfe en teleomorfe verschijningsvormen worden vooral bij ascomyceten waargenomen. Maar zie de beschrijvingen van de Vertakte collybia en de Poeder- en Plaatjeszwamgast als voorbeelden dat conidiënvorming ook bij plaatjeszwammen voorkomt.

In de artikeltjes in Coolia 36/1 1993 "Begin eens met het Meniezwammetje" en 46(1) 2003 "Schimmels en hun pseudoniemen" wordt e.e.a. uitgelegd over anamorfe en teleomorfe stadia. In 36(1) staat overigens ook een leerzaam artikel over sporenafwerp bij basidiomyceten. Er zijn vast nog wel meer Coolia's (of "Sporen" het blad van de Belgische mycologische Vereniging) waarin hele nuttige informatie staat.

Verder zijn er studieboeken zoals o.a. "Introduction to fungi" (Webster en Weber), "The fifth Kingdom" (Bryce Kendrick) of "Cytology and Plectology of the Hymenomycetes" (Clemencon) waar je heel wat wijzer van kunt worden.




Groeten Marian

a.klos

Dankjewel Marian voor je reactie,

Inderdaad een heel leuk en duidelijk artikel over het Meniezwammetje.
Grappig dat de twee stadia soms naast elkaar te zien zijn, het roze kussentje en het rode bolletje.

Hartelijke groeten, Anneke.