Onbekend plantje in de duinen.

Gestart door Anser, december 09, 2017, 13:30:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/146454229
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2017-09-12 Ameland - Buurderduinen
Foto's:




Toelichting:
Kruipende vorm.
bij voorbaat dank jan wessels

------------einde kopiëren----------------------------

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Anser

Rob, dat zou hem kunnen zijn.
Bedankt.
Gr. Jan.

nielseimers


Rob Koelman

Citaat van: nielseimers op december 09, 2017, 22:38:26 PMMaar dan Gewone rolklaver

Hoe zie je in dit geval het verschil (moerasrolklaver vs gewone rolklaver)?
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Weinig opvallende 2e orde nerven (zijnerven) en geen lange wimpers langs de bladrand.

Rien Ondersteijn

#6
Niels[voor leringhe ende vermaeck]- deze [hieronder]heeft ook geen nerven van de tweede orde en geen wimpers en is toch Moerasrolklaver.
Kan het zijn dat de beharing en benérving later beter zichtbaar worden ?[deze lijkt me nog erg mals]

P.S. Ik was vergeten de bijlage toe te voegen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Rolklavers zijn tijdens bloei vaak al lastig op naam te brengen, in zo'n jong vegetatief stadium heb ik uiteraard brede met Lotus spec  :duim:

dirder

#8
Citaat van: Rien Ondersteyn op december 10, 2017, 09:38:07 AM
Niels[voor leringhe ende vermaeck]- deze [hieronder]heeft ook geen nerven van de tweede orde en geen wimpers en is toch Moerasrolklaver.
Kan het zijn dat de beharing en benérving later beter zichtbaar worden ?[deze lijkt me nog erg mals]

P.S. Ik was vergeten de bijlage toe te voegen...

Ik zie duidelijk wimpers op de foto en de tweede orde nerven zijn de zijnerven (de hoofdnerf is de eerste orde), die ook perfect zichtbaar zijn.

Ook op de foto's in de oorspronkelijke post zijn overigens bladwimpers te zien. Of nee, daar gaat het misschien om haarpunten van het mos dat eronder ligt.
Groeten, Dirk Derdeyn.