Uitwerpselen/etensresten eikelmuis of zwarte rat? (Catalonie, half november)

Gestart door Tom lourens, december 23, 2017, 23:13:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tom lourens

Ik zou graag willen weten welke soort dit is

Het betreft deze waarneming
https://spain.observation.org/waarneming/view/146958704onzeker Eikelmuis - Eliomys quercinus gezien op 2017-11-19 Spain - Remolar-FilipinesFoto's:.

Toelichting:
Uitwerpselen (cavia-achtig, redelijk glad) & etensresten (pijnboomzaden) in boompje op anderhalve meter hoogte. Een klimmende soort dus, mogelijk eikelmuis/zwarte rat? Geen idee of/wanneer eikelmuizen op deze breedtegraad in winterslaap gaan.
Helaas stond de boom achter een hek dus geen betere foto kunnen maken.

Bij voorbaat dank

Tom Lourens

Rob Koelman

Doet mij niet gelijk aan eikelmuis denken. Zwarte rat (of zelfs bruine rat) lijkt mij een betere gok.

Formaat van de afgebeelde keutels en vraatresten op de foto is overigens nogal moeilijk in te schatten...
Met vriendelijke groet, Rob

Tom lourens

Ha dank Rob,

Formaat/uiterlijk was dat van cavia-uitwerpselen. Een van beide rattensoorten is uiteraard het meest waarschijnlijk.
Maar wat is het verschil met eikelmuis uitwerpselen? Mijn (gedateerde) sporengids schrijft hier niks over en een foto op internet suggereert dat eikelmuis minder gladde drolletjes produceert maar dat is natuurlijk erg dieet-afhankelijk.

Grt, Tom

Rob Koelman

Heb alle afmetingen zo even niet paraat, maar in mijn herinnering zijn uitwerpselen van eikelmuis een stuk kleiner...
Met vriendelijke groet, Rob