Hoofdmenu

naaldvaren

Gestart door dmsoes, januari 06, 2008, 14:22:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

dmsoes

L.S.,

de bijgevoegde foto toont een naaldvaren die ik vandaag (6-1-2008) heb gepoogd te determineren. Ze staat langs de gracht van Wageningen.
Met de Heukels kom ik uit op zachte naaldvaren. Echter ken ik deze soort niet als zo ijl. Is dit een cultivar of gewoon een totaal andere soort? Dat laatste zou me niet verbazen aangezien de zachte naaldvaren zou moeten afsterven in de winter.

Dank,

Menno

Datura

Intrigerend ding Menno! Naaldvaren lijkt me OK, maar zachte en stijve heb ik nog nooit zo ijl gezien, dus een andere soort zu goed kunnen. Ik heb echter geen idee welke, ook niet na een internetsearch. Als het een andere soort is lijkt hij me zelfs niet europees (even alle soorten vermeld op http://rbg-web2.rbge.org.uk/FE/fe.html) nagezocht.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

rapunzel

Waarom zou het niet de bastaard tussen P. aculeatum en P. setiferum kunnen zijn ?
Het lijkt me handig om , ter verificatie, een veer naar het Nationaal Herbarium te Leiden te sturen.

M.vr.gr.
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

han.endt

#3
Ik denk aan  Polystichum setiferum 'Divisilobum Laxum' of een uit de Acutilobum-groep. Er zijn ontzettend veel cultivars van de Zachte Naaldvaren, waarvan sommige qua kenmerken op de Stijve Naaldvaren lijken.

Corryabbink

#4
CiteerIk denk aan  Polystichum setiferum 'Divisilobum Laxum' of een uit de Acutilobum-groep. Er zijn ontzettend veel cultivars van de Zachte Naaldvaren, waarvan sommige qua kenmerken op de Stijve Naaldvaren lijken.
Hallo Han,
Zachte naaldvaren sterft 's winters af en is niet glanzend. Dat kan ik niet combineren. Er moet bloed van de Stijve inzitten. Opsturen naar Leiden lijkt me het beste. Op het forum komen we daar zo niet uit.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#5
De Zachte Naaldvaren sterft 's winters niet af. Heukels is daarin niet correct. Ik heb de soort zelf in de tuin staan en die is wintergroen en dat is beslist een Zachte Naaldvaren. Juist in veel diepgaandere werken over tuinplanten staat ook dat hij wintergroen is. Pas bij echte koude winters worden de bladeren bruin.
Ik wees er al op dat cultivars van de Zachte Naaldvaren op de Stijve kunnen lijken. Dit komt juist door het glimmende blad.

Zoek Polystichum setiferum 'Divisilobum Laxum' of 'Acutilobum', maar eens op.

Corryabbink

Ik zal me ereens in verdiepen Han. Overigens dacht ik de soort ook eens gevonden te hebben maar dat bleek allemaal Stijve naaldvaren te zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Uit het wild ken ik de soorten niet, maar als tuinplant des te beter. Daarvan heb ik 1000den door mijn handen gehad. In allerlei soorten en variëteiten.

rapunzel

CiteerDe Zachte Naaldvaren sterft 's winters niet af. Heukels is daarin niet correct. Ik heb de soort zelf in de tuin staan en die is wintergroen en dat is beslist een Zachte Naaldvaren. Juist in veel diepgaandere werken over tuinplanten staat ook dat hij wintergroen is. Pas bij echte koude winters worden de bladeren bruin.
Ik wees er al op dat cultivars van de Zachte Naaldvaren op de Stijve kunnen lijken. Dit komt juist door het glimmende blad.

Zoek Polystichum setiferum 'Divisilobum Laxum' of 'Acutilobum', maar eens op.
Ook bij mij is de zachte naaldvaren deze winter niet afgestorven hoewel het wel een paar nachten gevroren heeft.  Ik woon ik redelijk dicht bij de kust ( ongeveer 25 km. er vandaan) misschien dat dat nog verschil maakt.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Windekind

#9
Ik heb hem ook in de tuin (Velp Gld) en hij sterft ook daar niet of nauwelijks af.
Vind de plant op de foto erg leerachtig, zoals ik de stijve naaldvaren ken, maar dit argument blijkt deus bij de cultivars van p setiferum ook voor te komen
Toch nog even in de heukels gekeken wat er verder wordt gezegd.
Verhouding bladsteel:bladschijf speelt een rol. Aflopen van de blaadjes eerste orde. Is er misschien een foto van een heel blad ?

Verder de blaadjes van de tweede orde. Deze lijken mij hier in ieder geval wat gesteeld en de binnenste bedekken de bladspil in het geheel niet. Dat zou pleiten voor P aculeatum. De fijnheid van het blad in zijn totaliteit overigens ook eerder voor P aculeatum.

Maar ik durf hier natuurlijk zo ook geen uitspraak over te doen, zeker gezien de bijdrage over de cultivars.

Maar een wilde P. setiferum lijkt me in ieder geval uitgesloten.


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura

Hoi Elmar,

Bij de computer heb ik alleen de 22e druk van de heukels liggen, dus wellicht is het in de 23e anders, maar daarin staat dat juist P. setiferum gesteelde 2e orde blaadjes heeft (zoals hier). P. aculeatum heeft aflopend zittende 2e orde blaadjes.  
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

rapunzel

De Flora Helvetica zegt over Polystichum aculeatum:

"das innerste Fiederchen der oberen Reihe bedeutend grosser als die ubrigen"

Dat is wat ik ook zie bij mijn tuinexemplaar.

Bij mijn P. setiferum zitten verderop langs de steel van de veertjes ook nog veertjes die bijna even groot zijn als het binnenste.

Dat zou pleiten voor Polystichum setiferum

Koos Ballintijn  
Koos Ballintijn

Windekind

Klopt Kim ik heb me vergist. Dat hoort bij P. setiferum die gesteelde blaadjes.

Koos,

ik zie die grote eerste deelblaadjes wel bij de varen van jouw, maar niet bij de varen van Menno of vergis ik me nu ?


Hmmm, ik loop misschien zo nog wel even naar de beide varens hier op het landgoed toe om een fototje te maken en even goed te kijken.





Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rapunzel

CiteerKlopt Kim ik heb me vergist. Dat hoort bij P. setiferum die gesteelde blaadjes.

Koos,

ik zie die grote eerste deelblaadjes wel bij de varen van jouw, maar niet bij de varen van Menno of vergis ik me nu ?


Hmmm, ik loop misschien zo nog wel even naar de beide varens hier op het landgoed toe om een fototje te maken en even goed te kijken.
Mijn foto is van de stijve naaldvaren (Polystichum aculeatum).
Die heeft dat kenmerkende eerste deelblaadje.
Omdat de foto van Menno dat niet heeft, is dat dus waarschijnlijk geen stijve naaldvaren
Menno's varen is mogelijk een zachte naaldvaren, maar ziet er wel een beetje vreemd uit.

Grt.
Koos
Koos Ballintijn

han.endt

#14
Je kan een hoop kanten op met de cultuurvariëteiten van P. setiferum dit is bijvoorbeeld 'Lineare'. Die gaat ook een eind de goede kant op.
http://www.bambusarium.de/farne/imgpolysti...rum_lineare.jpg

Ik blijf er bij dat het een cultivar is. Ik zou hem invoeren als Zachte Naaldvaren, maar wel als escape. Cultuurvariëteit met fijn blad.

Datura

Mij heb je overtuigd Han (al was ik dat eigenlijk al). Zeker die laatste foto lijkt veel. Lijkt me wel een van de leukere escapes om tegen te komen!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

#16
Citeer[Mijn foto is van de stijve naaldvaren (Polystichum aculeatum).
Die heeft dat kenmerkende eerste deelblaadje.



Grt.
Koos
OK,  dacht ik ook al.


Heb beide soorten nog even goed bekeken gisteren. P setiferum heeft veelal ook een duidelijk groter eerste deelblaadje aan de ene kant van het blad.

Heel duidelijk verschillend is wel de aanzet van deze  deelblaadjes. Bij P setiferum zijn deze duidelijk kort gesteeld en bij P aculeatum niet. Op de bovenste foto van Menno zie je dus inderdaad duidelijk de gesteelde blaadjes zoals bij P setiferum.

Dat pleit ervoor dat Han gelijk heeft met een P setiferum. Een of andere cultivar.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins