Leer mos?

Gestart door alphonsius, december 15, 2008, 22:02:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

In de duinen deze leerachtige mos structuur.

Is het leermos?

Groet Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Rutger

Het is zeker een leermos. Welke soort zou ik zo niet weten. Het mos is trouwens smaragdmos, een typische duinsoort.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

Het mos is Hypnum cupressiforme, Gesnaveld klauwtjesmos en ik meen ook een Groot duinsterretje te zien. Dat wijst op een kalkrijke vegetatie en aangezien de Peltigera grijsviltig van boven is wijst dat in de richting van Peltigera rufescens, maar ik ken de andere Peltigera's niet goed genoeg om dat zeker te weten.  

Rutger

CiteerHet mos is Hypnum cupressiforme, Gesnaveld klauwtjesmos en ik meen ook een Groot duinsterretje te zien. Dat wijst op een kalkrijke vegetatie en aangezien de Peltigera grijsviltig van boven is wijst dat in de richting van Peltigera rufescens, maar ik ken de andere Peltigera's niet goed genoeg om dat zeker te weten.
Inderdaad  :o Foutje van mij...  :whistle:  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

alphonsius

#4
Citeer
CiteerHet mos is Hypnum cupressiforme, Gesnaveld klauwtjesmos en ik meen ook een Groot duinsterretje te zien. Dat wijst op een kalkrijke vegetatie en aangezien de Peltigera grijsviltig van boven is wijst dat in de richting van Peltigera rufescens, maar ik ken de andere Peltigera's niet goed genoeg om dat zeker te weten.
Inderdaad  :o Foutje van mij...  :whistle:
Hallo Rutger en Ben,

Bedankt voor de suggesties en determinatie van de diversen soorten heb even gezocht op  Peltigera rufescensen zie veel overeenkomst (geld natuurlijk ook voor het (hoe verzin je het) gesnavelde klauwtjesmos).


Groet alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.